Съвременна Турция обича големите проекти. Огромни мостове, многолентови магистрали, трансконтинентални газопроводи и т.н.
Един от най-впечатляващите безспорно е новото летище на Истанбул. С обща площ от 8 млн. кв. м, когато бъде завършено, то ще е най-голямото в света.
Още след първия етап на строителството, аеропортът ще може да обслужва едновременно над 110 самолета и ще дава работа косвено и пряко на 225 000 души.
Източник: igairport.com
Дизайнът на летището е дело на Pininfarina
Мегапроектът се изгражда от май 2015 г., а първата му фаза трябва да бъде завършена през октомври 2018 г. 80% от заплануваното по нея вече е готово, извършват се тестови кацания и излитания, а официалното откриване е предвидено за 29 октомври, навръх 95-годишнината на Турската република.
Летището и прилежащата му инфраструктура се строят едновременно на 3 различни строителни площадки с помощта на над 800 машини и 2200 камиона. По проекта работят общо 31 000 души.
Инвестицията е за 10.2 млрд. долара, като се очаква да генерира 22.2 млрд. долара в рамките на 25-годишната концесия. Аеропортът ще обслужва 350 дестинации по цял свят.
Източник: igairport.com
В изграждането на мегапроекта участват 2200 камиона
Летището е толкова огромно, че се строи на няколко етапа, а съоръженията му ще се разширяват допълнително с течение на времето. Проектът трябва да бъде окончателно завършен до 2030 г.
Tогавa летището ще разполага с 4 терминала с жп линия между тях, 6 писти, перони за 500 самолета с обща площ 6.5 млн. кв. м, външен и вътрешен паркинг с капацитет 70 000 автомобила.
Ще има множество обслужващи сгради и съоръжения като авиационен медицински център, спасителни и противопожарни станции, хотели, молитвени зали, конгресни центрове, електроцентрали, пречиствателни станции и съоръжения за преработка на отпадъци.
Източник: igairport.com
Летището ще разполага с няколко огромни терминала
Още през 2018 г. летището ще може да приеме 90 милиона пътници годишно, а до края на проекта капацитетът му ще бъде увеличен до колосалните 200 милиона души.
Основната причина за изграждането му е претовареността на другите 2 истанбулски летища - "Ататюрк" и "Сабиха Гьокчен". Ежегодно трафикът през двете летища расте с двуцифрен темп, а само през 2017 г. те са обслужили повече от 95 милиона пътници.
Новото летище ще замени и пенсионира "Ататюрк", което е сред петте най-натоварени летища в Европа. Ще наследи и неговия авиационен код.
Ползите за България
Източник: BULATSA
Летището в Истанбул ще донесе нови работни места и в София
Летището ще промени цялото европейско въздушно пространство, извършвайки директни полети до повечето от държавите в Европа.
Мнозина ще си кажат: "Летището наистина е огромно и впечатляващо, но какво ни засяга това? То не е в нашата държава". И ще сгрешат. Аеропортът е от голямо значение не само за Турция, но и за региона, и конкректно за България.
Летището се намира в европейската част на Турция и е много по-близо до нашата граница от останалите две. Самолетите ще се издигат и снишават над българското въздушно пространство, а страната ни ще се превърне в стратегически разпределителен център от Близкия изток към Европа.
РВД търси нови високоплатени авиодиспечери
"Въвеждането на новото турско летище е една изключително сериозна промяна за нашите процедури, въздушно пространство и всичко, което е свързано с обслужването на новото летище", заяви пред Bulgaria On Air Георги Пеев, директор на Ръководство въздушно движение (РВД).
Въздушният трафик над България се очаква да се увеличи с 20%, което ще доведе и до увеличаване на приходите от транзитни такси. В момента над територията ни ежедневно преминават 3200 полета, а с пускането на новото турско летище те ще се увеличат с над 600.
"Колкото повече трафик има, толкова повече аеронавигационни такси събира страната ни", каза Пеев пред БНТ.
За да се справят с нарастващия трафик, от РВД спешно набират още ръководители на полети. Това е една от най-отговорните, но и добре платени професии в България.
Авиодиспечерите получават по около 10 000 лева месечно, но е нужно да имат висше образование, чисто съдебно минало и да владеят много добре английски език.
Въпреки огромния си капацитет, не се очаква новото истанбулско летище да засегне полетите от летище София.
veysel-aliev
на 20.02.2018 в 18:05:36 #1".Eжeгoднo тpaфиĸът пpeз двeтe лeтищa ce pacтe c двyцифpeн тeмп"... Трафикът СЕ расте? Това изречение е неясно написано. Има и други, които пък не отговарят на истината. Няколко небивалици има в изречението: "Лeтищeтo ce нaмиpa в eвpoпeйcĸaтa чacт нa Иcтaнбyл и e cъc 100 ĸм пo-близo дo нaшaтa гpaницa oт ocтaнaлитe двe" . Летището НЕ Е в европейската част на Истанбул, защото НЕ Е в Истанбул, а до Арнавуткьой между селата между селата Таякадън и Акпънар. И е на много под 100 км от другите две летища, като те също едно спрямо друго са на голямо разстояние! Едното е в азиатската част и всъщност "Сабиха Гьокчен" е на под 80 км от новото в Арнавуткьой. А летище "Ататюрк" е на под 50 км от новото. Няма как новото да е на 100 км И ОТ ДВЕТЕ други две истанбулски летища! Че и "по-близо до българската граница"... новото летище е на север-северозапад от Истанбул, не е НА ЗАПАД! Проверявайте си нещата ,преди да пишете глупости