Въвеждането на "въглероден данък" от страна на Европейската комисия, който се отнася за битовото отопление и моторните горива ще окаже въздействие както на собствениците на автомобили ,така и на имоти. Това коментира от Брюксел високопоставен служител на ЕК, цитиран от EuroNews.
Според плановете на Европейския парламент, новата схема за търговия с емисии (СТЕ 2) ще добави т. нар. "наказателна такса" за въглеродни емисии към цените на изкопаемите горива, използвани за отопление на домове и за сухоземен транспорт. Като всяко нововъдение, което увеличава финансовата тежест, новият данък, който трябва да влезе в сила през 2027 година, може да донесе големи главоболия за лансиращите го.
"Със сигурност това може да се окаже спорен въпрос", коментира пред EuroNews Стефано Граси, който е началник на кабинета на комисаря по енергетика Кадри Симсон.
Според експерта по-голямата тежест няма да бъде понесена от граждани или крайни потребители, а главно от посредници и търговци. Освен това, цените на газовия пазар след 2026 година ще намаляват, защото ще има по-голямо предлагане на втечнен природен газ.
Източник: EPA/БГНЕС
Действащата схема за търговия с емисии (СТЕ), която е в сила от 2005 година, засяга предимно производителите на електроенергия, които плащат увеличаваща се цена според количествата на CO2, които изпускат в атмосферата. А целта е да се насърчи преминаването от въглища на газ и към използването на възобновяеми източници като слънчевата енергия и вятъра.
В момента, в който собстениците на коли и апартаменти разберат, че ще трябва да плащат нов данък заради СТЕ 2 обаче, това може да се окаже сериозен проблем. На този фон доклад на организацията "Солар Пауър Юръп", представяща в Брюксел интересите на фотоволтаичната индустрия, също предупреждава за проблем - целта за почти двойно увеличение на дела на възобновяемата енергия - до 42,5% през 2030 година, може да се окаже непостижима без успоредни мерки за укрепване на електрическата мрежа и повишаване на търсенето.