Новото летище в Истанбул, което е сред най-престижните проекти на президента Ердоган, тръгна блестящо. Но вече се множат недоволствата. Медии съобщават, че мястото е опасно за самолетите поради редица причини.

Най-голямото летище в Европа, на 40 километра северно от 15-милионния Истанбул, бе построено в рекорден срок - за по-малко от шест години. Стартът на престижния за президента Ердоган проект премина без проблеми, което е рядкост за толкова комплексни логистични обекти, отбеляза швейцарският "Нойе Цюрихер Цайтунг".

Напоследък в Турция се чуват обаче все повече гласове, че мястото на летището не е подбрано правилно. Само четири месеца след като то бе въведено в редовна експлоатация, нараства броят на опасните инциденти. Една от причините за това е природна: В края на август в небето над Босфора може да се наблюдава впечатляващо красива картина: стотици хиляди щъркели се събират на ята, за да отлетят на юг.

Ердоган открива един от мегапроектите си: Летището за €10 милиарда, което ще стане най-голямото в света (СНИМКИ)

Ердоган открива един от мегапроектите си: Летището за €10 милиарда, което ще стане най-голямото в света (СНИМКИ)

До 2028-а то ще обслужва по 200 милиона пътници на година

Птици и други проблеми

През тази година обаче истанбулци очакват ятата с недобро чувство. И сега има сблъсъци между по-малки ята и отлитащите или кацащи самолети, защото новото летище в северната част на града бе построено на място, над което преминават милиони прелетни птици.

Както експерти, така и природозащитници обръщаха внимание на този факт, критикувайки мястото, избрано за строежа на новото летище. Един самолет на турските авиолинии, извършващ кацане в Истанбул, наскоро бе толкова силно повреден от ято птици, че нямаше как да продължи полета си.

Птиците не са единственият проблем, отбелязва още "Щутгартер Нахрихтен". Неблагоприятни са и опасните странични ветрове, които затрудняват пилотите. Дори турският министър на транспорта трябваше да признае, че през първите месеци от функционирането на новото летище самолетите са били принудени да извършват голям брой повторни маневри за излитане и кацане заради опасните странични ветрове. "Щутгартер Нахрихтен" посочва, че в 180 случая пилотите е трябвало да прекъснат планираното кацане и да се издигнат отново във въздуха.

А през есента в крайбрежната област започва и сезонът на мъглите. Има и други оплаквания. Бетонът на пистите се пропуквал, защото не били вкопани достатъчно дълбоко в скалите. "Щутгартер Нахрихтен" цитира и турския министър на транспорта Джахит Турхан, който признава, че пистите нямат отоплителна система. Според експерти, това може да създаде проблеми през зимата.

Как новото летище на Истанбул ще засегне България?

Как новото най-голямо летище в света ще засегне България?

Откриването му ще бъде през тази година

Огромните разстояния в терминала

Пътниците пък се оплакват и от невероятно дългите разстояния в терминала. Между 20 и 25 минути пеш се изминават обикновено от гейта на самолета до паспортните проверки, митниците и получаването на багажа. В новия терминал няма никакъв транспорт за пътниците, а броят на движещите се пътеки е крайно ограничен. Все пак гигантският терминал с площ от 1,4 милиона квадратни метра се намира под един покрив. В него човек се чувства още по-малък, отколкото под гигантския купол на прочутата Истанбулска джамия "Света София", пише "Нойе Цюрихер Цайтунг".

И макар през новото истанбулско летище в първите четири месеца след откриването му да са преминали по-малко пътници, отколкото през старото летище за същия период на миналата година, намеренията за бъдещето са много амбициозни. Строителните работи ще продължат още доста години, докато Истанбул заеме мястото си сред най-големите летища в света. По своята площ от 7 640 хектара то вече е най-голямото в Европа, само Денвър, Колорадо и Дамам в Саудитска Арабия са разположени на по-голяма площ.

Проблеми с имиджа

Независимо от всички суперлативи, имиджът на новото истанбулско летище, което иска да стане най-голямото в света и да превозва по 200 милиона пътници в година, не е от най-добрите, констатира "Щутгартер Нахрихтен". Достигането до летището е трудно, поради това, че е доста отдалечено от Истанбул, а липсва метро или влак, които да го свързват с центъра на града. Тъй като летището бе построено извънредно бързо, сега започват да излизат на бял свят различни дефекти.

Множат се оплакванията на пътниците от изпадали плочки по подовете, замърсени тоалетни и всевъзможни други нередности. Това стряска много от хората. Според съобщения в медиите, летището "Сабиха Гьокчен" в азиатската част на Истанбул междувременно се радва на растяща популярност. Проектът за мега-летище се провали тотално, написа в Туитър опозиционният депутат Илхами Озджан Айгун.