Обемът на новооткритите търговски обекти през второто тримесечие на годината са с 19% по-малко, спрямо същия период на миналата година. Новите площи са 45 000 кв. м. Това е знак за известно насищане и леко забавяне на динамиката на нови търговски площи, посочват от консултантската компания за бизнес имоти Cushman & Wakefield Forton. Около 23% от новооткритите магазини се намират в търговските центрове, а останалите - в ритейл паркове.

Изграждането на нови обекти се забавя, заради постепенното насищане на пазара, посочват още от компанията. Общо 30 000 кв. м нови площи бяха добавени към общия обем през второто тримесечие. Така той достига 1,4 млн. кв. м., от които 41% са разположени в търговски паркове. На практика, всички новозавършени площи през второто тримесечие са разположени именно в ритейл парковете, които се очертават като изключително устойчива тенденция на пазара.

"Обикновено търговците засилват активностите по откриване на нови обекти през пролетта. Фактът, че тази година новооткритите площи са по-малко в сравнение с предходната, говори за по-умерени действия и нарастваща предпазливост. От една страна е забавеният темп на завършени нови проекти, от друга - насищането на пазара и по- задълбочените анализи, които търговците правят при взимане на решение за откриване на нов обект. Политическата несигурност също е фактор за пренасочване на капитали от международните играчи към по-устойчиви пазари", коментира Георги Муховски, зам.- мениджър на отдел "Търговски площи" в Cushman & Wakefield Forton. През периода април-юни на пазара няма навлезли нови търговски марки.

Завършените през тримесечието площи включват само един напълно функциониращ търговски парк - този във Велинград с площ 10 550 кв.м. Останалата част от площите са в обекти, частично завършени по-рано или все още в процес на изграждане.

Наемите в моловете в София през второто тримесечие на 2024 г. достигат 40 евро/кв. м, което е леко повишение спрямо предходното тримесечие. Доходността от първокласни площи пък пада до 7.75%. От днешна перспектива, допълнителни движения на тези показатели не се очакват до края на годината. Нивата в ритейл парковете в София остават без промяна през второто тримесечие и без потенциал за ръст на този етап - 11.5 евро/кв. м.