Швейцария откри тунела "Ценери" (Ceneri) през Алпите, който ще играе ключова роля в стратегията на страната за увеличаване на превозите на товари с железопътен транспорт и ще увеличи значително капацитета по оста, свързваща Ротердам с Генуа.
Тунелът е дълъг 15,4 километра и струва на Швейцария 3,6 милиарда франка, или 3,95 милиарда долара, пише Bloomberg. Съоръжението свързва градовете Белинцона и Лугано в южната част на страната.
Тунелът има капацитет за 170 товарни влака и 180 пътнически влака на ден и е в унисон с желанието на швейцарците за намаляване на трафика на коли и камиони в Алпите.
Заедно с 57-километровия тунел в основата на прохода "Готард", който е най-дългият железопътен тунел в света и който се намира малко по-северно, "Ценери" ще дава възможност за спестяване на време и разходи, като ще замени ветровития и сложен планински маршрут с "прав изстрел" на по-ниска височина.
Проектът е замислен години преди пандемията, но днес подземният проход идва в най-правилното време. Глобалната здравна криза наруши веригите за доставки, особено маршрутите с камиони, включващи гранични пунктове в Европа. С тунела този проблем може да бъде частично решен, поне в Швейцария и съседна Италия.
Когато тунелът бъде отворен за обществеността през декември, пътуването между банковите центрове Цюрих и Милано ще бъде възможно за около три часа, което е с приблизително час по-малко.
Швейцария реши още през 90-те години на миналия век да намали трансалпийския пътен трафик в опит да защити околната среда. Като че ли обаче усилията на страната за изпълнението на тази цел са недостатъчни.
Тогава държавата си наложи цел до 2018 година през Алпите да преминават по максимум 650 000 камиона. А това не беше постигнато, въпреки твърдението на правителството, че швейцарците се справят по-добре от съседките си в това направление.