Заради войната в Украйна все повече износители и логистичните фирми от цял свят, превозващи авточасти, автомобили, лаптопи и смартфони, се стремят да избегнат сухопътните маршрути, минаващи с товарните влакове от Китай към Европа през Русия или зоната на бойни действия. И това се превръща в поредния огромен проблем за веригите за доставки.
Над 1 милион контейнера, които трябва да бъдат превозени по железопътна линия с дължина близо 10 000 км, свързваща Западна Европа с Източен Китай през Русия, сега трябва да намерят нови маршрути по море. Това увеличава разходите и заплашва да влоши хаоса в глобалната верига за доставки, пише Bloomberg.
Рисковете за сигурността и затрудненията при разплащания заради санкциите се увеличават, както и опасенията, че клиентите в Европа может да бойкотират продукти, които използват руски железопътен транспорт.
Някои световни компании вече преминават към морски транспорт, като войната в Украйна увеличава задръстванията в някои от най-големите пристанища, оказвайки допълнителен натиск върху глобалните вериги за доставки, които все още страдат от недостиг на работна ръка заради пандемията.
От март тази година обемът на стоките за износ, натоварени на влаковете, които се отправят към Европа от пристанището в китайския град Далиан, е "значително намален", съобщават и китайските медии.
Миналата година влаковете са превозили около 1,46 милиона контейнера със стоки на стойност около $75 милиарда между Китай и Европа по маршрутите, което е около 4% от общата търговия между двете страни.
Железопътните връзки между Китай и Европа бяха изградени през последното десетилетие като част от новия проект на президента Си Дзинпин, който по-късно се превърна в инициативата "Един пояс, един път" - икономическа стратегия за разширяване на влиянието на Пекин на всички континенти.