Изминалата 2020 година беше кошмарна за авиоиндустрията. Трафикът на авиокомпаниите едва ли ще възвърне напълно, докато не се ваксинират достатъчно хора, за да се ограничи процентът на инфекцията. Дори тогава може да са необходими доста усилия от страна на авиокомпаниите, за да се върнат повечето хора в самолетите. В Европа това ще означава цени до 9,99 евро, според главния изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри.

Още през юли миналата година той прогнозира, че цeнитe нa билeтитe ще бъдaт пo-ниcĸи oт вcяĸoгa в иднитe 12 мeceцa. 

Все още е рано да се каже какви ще са стъпките на авиокомпаниите за привличане на повече пътуващи, но има някои признаци, според които може да се предполага, че цените вероятно ще падат. 

Как се променят цените по света?

Авиокомпанията на ОАЕ напримет предлага два билета на цена от един до редица дестинации от столицата на ОАЕ Абу Даби. Продажбата включва билети за икономична класа и бизнес класа до девет дестинации в целич свят. Офертата е за полети до 15 юни 2021 г.Клиентите могат да получат един билет безплатно и да се насладят на почивка до Европа, Близкия изток, Азия или Северна Америка.

Air India предлага 50% отстъпка на самолетните си билети за вътрешни полети. Тук уловката е обаче, че пътуващите трябва да отговарят на определени условия и едно от тях е възрастово ограничение - те трябва да са над 60-годишни. 

В Америка средната цена на билет за вътрешен полет беше на най-ниското си ниво през април, но оттогава започна да се възстановява. И все пак дори през последните месеци цените все още са с около 30% до 35% по-ниски в сравнение с миналата година, според Airlines Reporting Corporation. 

Други идеи за привличане на пътниците са безплатен престой в хотел, безплатна застраховка при пътуване и т.н. Промоциите от превозвачи като China Eastern Airlines, която предлага неограничени полети на една цена, се оказаха популярни, пише Bloomberg. 

Десетки авиокомпании изчезнаха или подадоха молба за несъстоятелност на фона на пандемията. В Германия Deutsche Lufthansa се стремеше да добавя маршрути до слънчеви места като Занзибар и Корфу.

Големите авиокомпании предлагаха услуги до все по-малки дестинации, когато бумът на въздушните пътувания достигна своя апогей през 2019 г. Сега те пускат нови нерентабилни маршрути, за да спрат загубите. По-малкото полети, по-малките самолети и намалените връзки с големите градове влияят негативно на икономиките на няколко зависими от туризма места.

Особено уязвими са маршрутите при дълги разстояния, които все още са били във фаза на развитие. От края на март British Airways за постоянно ще премахне 13 дестинации на дълги разстояния в Северна Америка, Близкия изток, Южна Африка и Азия. Cathay Pacific ще преустанови дейността си до седем глобални локации заради нарастването на загубите.

Пандемията създаде огромен флот от заземени самолети. Производителите на самолети търсят купувачи след масовото анулиране на поръчки - особено на Boeing 737 Max след 20-месечно заземяване.

Дори след Covid задължителното използване на маски в самолетите вероятно ще продължи, както и социалната дистанция. "Сегашните събития ще бъдат катализатор за много промени", казва Джон Стрикланд JLS Consulting. Пътниците вероятно ще изискват авиокомпаниите да поддържат сегашните си високи нива на хигиена, което може да повлияе на рентабилността. Една от основните промени, която става част от пейзажа, е въвеждането на тестове за Covid преди заминаването. Превозвачите настояваха за тази стъпка в продължение на месеци с малък успех, преди откриването на нов щам на вируса във Великобритания да принуди правителствата да го обмислят. Франция и други европейски държави поискаха тестове на всички пътници от Обединеното кралство.

Положителното е, че много авиокомпании премахнаха таксите за промяна и възстановяването на сумите. Подобрените процеси при качване и чекиране също вероятно ще станат постоянни.