Миналият месец италианският антимонополен регулатор Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM) наложи поредната огромна глоба на Amazon за 1,13 милиарда евро.
Прави впечатление, че AGCM засилва контрола през последната година с редица решения срещу гиганта за електронна търговия, срещу компанията майка на Google Alphabet и компанията Meta. Това са само част от имената в списъка на регулатора.
Последната глоба на Amazon, беше заради факта, че компанията насърчава италианските продавачи да използват нейната логистична услуга, което, според надзорния орган, е злоупотреба с господстващото й положение. Amazon отрича обвиненията.
Според преподавателя по икономика в британския университет в Ланкастър Рено Фукарт големите финансови санкции са част от тенденцията сред националните регулатори да действат веднага срещу големи технологични фирми, защото разследванията на ниво ЕС могат да се проточат във времето.
"Държавните регулатори искат да покажат, че са активни, че всъщност значат нещо", каза Фукарт.
Ето защо и AGCM беше много активен през 2021 г. Регулаторът няколко пъти наложи глоби срещу големи американски технологични компании. Органът глоби Amazon и Apple заради предполагаемо сътрудничество с антипазарни политики.. Глобата за Google беше 102 милиона евро за "злоупотреба с господстващо положение" за софтуерния продукт за автомобили, а през февруари глоби Facebook с 7 милиона евро за неправомерно използване на лични данни.
AGCM вече се сблъсква с ответните удари на компаниите. Amazon планира да обжалва глобата от 1,28 милиарда долара.
По думите на експерти не е изненадващо, че някои държавни регулатори, като тези в Италия,Франция и Германия, са поели инициатива да се опълчат на големите технологични компании - Big Tech.
Въпреки това има проблеми с бюджета, ресурсите, като регулаторите са изправени пред много препятствия. Събирането на доказателства и данни, особено от огромния глобален бизнес на компаниите, изисква много ресурси.
Други регулатори са създали специализирани звена за справяне с подобни казуси с големите технологични компании. Пример за това е Органът за конкуренция и пазари на Обединеното кралство (CMA) , който напоследък ускори действия си срещу големи технологични играчи и създаде специално звено, което да се занимава с разследване на тези компании.
И други регулаторни органи продължават да предприемат действия. Още първата седмица на януари френският антимонополен орган наложи на Google и Facebook глоби съответно от 150 милиона евро и 60 милиона евро за използването на "бисквитки", а германските органи разследват Google.