Пандемията на новия коронавирус създаде нови начини за правене на бизнес, които могат да бъдат от полза както за икономиката, така и за околната среда. На това мнение са някои бизнес лидери, чиито аргументи и инициативи са описани в настоящата публикация, превод от CNBC.
През юни бразилският гигант за козметика Natura стартира своята визия "Ангажимент към живота" за следващите 10 години. Планът включва редица намерения на компанията като намаляване на нето емисиите до нула; реорганизация на управлението, предвиждащо квота от 30% за служители от недостатъчно добре представени социални групи; трансформация към изцяло нови опаковки, които ще бъдат за многократна употреба и от рециклируеми или компостируеми материали.
"Това е още по-уместно сега заради момента, в който се намираме, и важността от това наистина да мислим как искаме да оформяме света, излизащ от тази криза", коментира изпълнителният директор на Natura Роберто Маркес.
Natura притежава британската марка The Body Shop, австралийската компания за грижа за кожата Aesop, а през януари приключи сделка за закупуване на американския бизнес на Avon. По този начин компанията създаде глобална група с над 200 милиона клиенти.
За Natura финансовият растеж и устойчивостта вървят ръка за ръка, а възнаграждението на ръководителите отчасти се основава на екологични цели, казва Маркис.
"Както при другите производители, в интерес на Natura е да се съсредоточи върху устойчивостта, за да се гарантира например, че суровините са налични в дългосрочен план. Не можем да управляваме бизнес на мъртва планета ... Няма друга възможност пред компаниите и лидерите", допълва Маркис.
Попитан какво би искал от бразилския президент Джаир Болсонаро, който беше критикуван за скептицизма си към екологичните проблеми, Маркес отговори: "Силно вярваме, че отговорът се крие в диалога, включително с най-заинтересовани страни."
Ричард Матисън е изпълнителен директор на Trucost - компания, собственост на S&P Global, която оценява климатичните рискове за бизнеса. За него пандемията създаде възможности, които са полезни за икономиката и планетата.
Матисън предлага три решения на компаниите: да намалят бизнес пътуванията, да толерират политиките за работа от дома и да направят веригите за доставки по-локални.
"Например ако секторът на професионалните услуги определи политика за работа от дома в продължение на три дни в седмицата, това би поставило цялата система за транспорт и превоз на пътници в съответствие с климатичните цели", посочва Матисън.
Намаляването на бизнес пътуванията с 40% и разчитането на повече на видео разговори може да допринесе за трансформацията на авиационната индустрия за постигането на Парижкото споразумение от 2015 година, добавя той.
Пътуванията са нещо, което вече компаниите сигнализираха, че могат да намалят. Мартин Сорел - изпълнителен председател на рекламната група S4 Capital, заяви, че възнамерява да да намали работните си полети. "Ще пътувам по-малко. Ще присъствам на по-малко конференции. Ще съм по-осъзнат да разгърна времето си по много по-ефективен начин."
Правителствата по света продължават да освобождават огромни средства за стимулиране на икономиките си по време на пандемията. В някои от примерите в помощите са включени и екологични мерки. През месец май Европейската комисия обяви нов пакет за стимулиране заради коронавируса от 150 милиарда евро, отпуснати за зелени инициативи.
За Хелън Кларксън - изпълнителен директор на нестопанската група The Climate Group, разходите след пандемията са критична възможност за инвестиции в решения за премахване на парниковите газове. По думите й след рецесията през 2008-2009 година проблемите с устойчивостта обикновено са оставали игнорирани на фона на опитите за преодоляването на кризата. Според Кларксън обаче сега нещата стоят по друг начин. Тя изтъква две причини - заради натиска на по-младите поколения и "защото бизнесите трябва да преосмислят себе си".
"Пандемията е почти най-големият психологически шок, който всички сме преживявали ... Всеки бизнес преразглежда бизнес модела си и бюджетите си, както и годишните си планове" и се стреми към оптимизация, допълва Кларксън.
Compare Ethics е сайт, който позволява на купувачите да сравняват различните марки дрехи и тяхната ангажираност с еко въпросите като използването на рециклирани материали например. Проектът е основан от младите предприемачи Джеймс Омисакин и Аби Морис. Според тях по време на пандемията потребителите са обърнали повече внимание на веригите за доставки.
"Потребителите и служителите вече са наясно как животът им може да се промени за една нощ и как веригите за доставки пряко ги засягат", коментира Морис, като добавя, че продажбите на дрехи чрез платформата са се увеличили със 150% през юни в сравнение с май.
Омисакин споделя, че се надява бизнесът да продължи да мисли за екологичните проблеми. "Сега няма друг избор, освен да поставим планетата на първо място. Старшите ръководители на компаниите знаят, че без синергия природата в крайна сметка ще наруши и обезоръжи усилията на бизнеса."
Горепосочената The Climate Group оказва натиск върху правителствата да създадат политическа рамка, която да ускори начина, по който корпорациите купуват зелената енергия. През месец юни организацията изпрати писмо до ЕС, в което настоява да се даде приоритет на финансирането на зелената електрическа инфраструктура. Писмото е подписано от гиганти като AB InBev, Google и Visa.
Като цяло Европа е глобалният първенец по отношение на зелените инициативи, оценява директорът на групата Хелън Кларксън. "Там където Европа води, ще последват и други. Усещам защо е важно натискът върху ЕС да се поддържа - това са регионите в света, където е най-вероятно да се предприемат действия."
През юни Unilever обяви инвестиция от 1 милиард долара във фонд за климата и природата и обеща нетни нулеви емисии за всичките си продукти до 2039 година. Марк Енгел, един от ръководителите на веригата за доставки на компанията, призова всички правителства да направят планове за достигане на нулеви емисии най-късно до 2050 година.
Според Енгел дългосрочните цели за въглероден неутралитет трябва да започнат да се превръщат в краткосрочни в съответствие с нивото на амбицията за решаване на климатичните проблеми. "В момента ние просто не се намираме там", допълва той.
Haho
на 17.08.2020 в 08:26:49 #1Безкрайни се зелените глупости, които се натрапват на хората!