Стартъпът Bespoken Spirits твърди, че може да революционизира производството на уиски, благодарение на разработването на нови научни решения. И сега компанията вече разполага с няколко милиона долара, за да докаже това.

Базираната в Калифорния фирма използва патентована технология за бързо производство на персонализирано уиски, пише CNN. По-рано през седмицата фирмата обяви, че е получила желаните 2,6 милиона долара, с които да докаже на света твърденията си. Финансирането е било предоставено от двама инвеститори - Търман Джон Роджърс, американски учен, предприемач и "магнат" в сферата на полупроводниците; и бейзболната легенда, понастоящем бизнесмен Дерек Джитър.

Уверението на Bespoken Spirits идва в сложни времена - когато пораженията върху алкохолната индустрия от кризата около новия коронавирус продължават да се засилват. Предвид работата с ограничен капацитет и затварянето на баровете и ресторантите, някои анализатори прогнозират двуцифрен спад в световните продажби на алкохол тази година. Търговското напрежение между САЩ и Европейския съюз също потиснаха продажбите на уиски.

Продават колекцията с най-редки уискита на аукцион догодина

Продават колекцията с най-редки уискита на аукцион догодина

Тя включва две бутилки с цена от по 2 млн. долара всяка

"Bespoken Spirits носи нова ера на възможности за индустрията, особено след като тя е силно засегната от Covid-19", коментират Стю Аарон и Мартин Янушек, съоснователи на стартъпа.

На сайта на Bespoken Spirits се посочва, че компанията възнамерява да използва технология, с която да симулира отлежаването на уискито. Докато повечето шотландски и ирландски уискита задължително отлежават в дъбови бъчви най-малко пет години, а някои и повече от 30 години, калифорнийската фирма заявява, че благодарение на своята нова технология, може за броени дни да извлече ключовите елементи от дъбовите бъчви, които подобряват аромата, цвета и вкуса на уискито.

Компанията също така ще предлага на потребителите персонализирани уискита - любителите ще могат сами да определят съотношението на различните вкусови характеристики на напитката спрямо своите предпочитания. Стартъпът също така твърди, че с новата технология ще се избегне и така нареченият "ангелски дял" - около 10% загуба от уискито, което се изпарява и поема от самите бъчви при отлежаването.

Новите инвеститори на Bespoken също не са случайни - те вече имат опит в хранително-вкусовата промишленост. Дерек Джитър е инвеститор в компанията за хранителни продукти Performance Kitchen, а Роджърс е собственик на винарната Clos de La Tech в Санта Круз, Калифорния.

"Способността на компанията да предоставя както качество, така и разнообразие е това, което наистина привлече вниманието ми и ме накара да искам да инвестирам", коментира Роджърс. "За кратък период от време те вече са произвели невероятна гама от първокласни спиртни напитки от уиски до ром, бренди и текила."

Един шот от това уиски струва колкото чисто ново Porsche 911

Един шот от това уиски струва колкото чисто ново Porsche 911

Бутилка Macallan счупи рекорда и бе продадено за $1,9 милиона

На новия метод на производство със сигурност се гледа със скептичност от някои от големите производители на уиски, а и от ценителите също. Много хора обаче подкрепят новия метод - през 2020 година Bespoken спечели осем награди на Световната надпревара за спиртни напитки в Сан Франциско, както и 10 отличия на форума за оценка на знанията в сферата на производство на крафт спиртни напитки, организиран от Института на американските дестилатори (Judging of Craft Spirits - American Distillery Institute).

И все пак - въпреки наградите и добрите отзиви по адрес на компанията, Bespoken ще трябва да измине дълъг път, за да спечели признание от консервативните традиционалисти и пуристи в бранша. Джон Доувър - критик и ценител на качественото уиски - споделя, че не може да вини хората за това, че искат да въведат иновации в света на вековната напитка. Той обаче допълва, че "сдържа нападките си по адрес на тези производители, които гледат на творческия процес около производството само като на лесен начин да спечелят пари".

Уискито Johnnie Walker ще се продава в хартиени бутилки от 2021-а

Уискито Johnnie Walker ще се продава в хартиени бутилки от 2021-а

Това ще е първата в света бутилка за спиртни напитки от хартия