В последните години след глобалната финансова криза българската икономика върви с малки крачки към възстановяване. Изминалите 12 месеца донесоха значителен ръст на брутния вътрешен продукт, а през настоящата се очаква резултатите да бъдат дори по-добри.
Успоредно с това има раздвижване в редица сектори, а потреблението расте. След кризата и цените на стоките от първа необходимост също вървят нагоре.
От Money.bg решихме да направим един обзор именно върху това с колко са поскъпнали някои от най-често купуваните от българите продукти.
В него сме включили различни храни, напитки и тютюневи изделия. Данните са взети от Националния статистически институт (НСИ) и са за годините между 2010 и 2016 година. Стойностите са средните за всяка година за килограм или за литър от дадена стока.
Изчисленията показват, че в голяма степен най-сериозните повишения на цените са за продукти, които през последните години са поскъпнали значително и в глобален мащаб.
В тази група влизат кафето и маслото, чиито средни стойности за последните 7 години са нараснали съответно с 2,97 и с 2,56 лева. Също с 2,56 лева са поскъпнали и концентратите.
Най-голям ръст обаче има при ядките, които от средно 7,32 лева през 2010 година са достигнали 11,16 лева през 2016 година. Иначе казано поскъпването е с 3,84 лева.
По-осезаемо нарастване има и на стойностите на млечните продукти, и на рибата. При сиренето и кашкавала поскъпването е над 1,50 лева, а при киселото и прясното мляко - съответно с 0,24 и 0,19 лева.
Единствено при една стока има поевтиняване за този период - при свинското месо. От средно 7,25 лева през 2010 година то се е продавало за средно 6,89 лева през 2016 година.
Графики за промяната на цените на олио, ориз, плодове, зеленчуци, птиче месо, кисело и прясно мляко, яйца можете да видите в галерията ни.