Главният търговски преговарящ от Европейския съюз призова президента Доналд Тръмп да престане да налага мита на блока, ако иска партньор, който да помогне на САЩ да окажат натиск върху Китай да спазва правилата, регулиращи световната икономика, информира Reuters.

В интервю във Вашингтон, комисарят по търговията на ЕС Сесилия Малмстрьом заявява, че тя и търговският представител на САЩ Робърт Лайтхайзър са имали продуктивни срещи за това как да се справят с китайските индустриални политики и да реформират Световната търговска организация. Макар че и двете страни са съгласни с проблемите, те имат разногласия как да се справят с решението.

"Имаме проблем: Китай упражнява дъмпинг на пазара, Китай субсидира своето производство и това създава глобални изкривявания. Можем да се съгласим за това. И така, какво е решението? Е, ние мислим, че трябва да си сътрудничим по въпроса за Китай ", казва Малмстрьом в интервю във Вашингтон. "Решението на тези проблеми не е налагане на мита върху стоки от Европейския съюз. Защо е толкова трудно да се разбере?

Тя добавя: "Ако искаш съюзник и партньор, това не е начинът да го привлечеш на твоя страна."

Малмстрьом също така казва, че държавите-членки на ЕС определят разрешаването на въпроса за американските мита върху европейската стомана и алуминий, като ключово условие за сключването на двустранна търговска сделка.

Заплаха от налагане на мита

Миналия месец Тръмп получи доклад от Министерството на търговията за националните рискове за сигурността от вноса на автомобили и части за автомобилния и до средата на май трябва да вземе решение дали да наложи мита. Той многократно е заплашвал да удари превозните средства от ЕС с мита от 25 процента.

ЕС би отвърнал с мита за американски стоки на стойност 20 милиарда евро (22,4 милиарда долара), казва Малмстрьом в интервюто. Изготвя се широк списък от продукти, като сред тях може да бъде и част от автомобилната индустрия на САЩ, казва тя.

- Бих го направила с много тежко сърце - казва тя. "Трябва да работим по общи заплахи и общи предизвикателства, а не да налагаме мита един на друг."

ЕС е "дълбоко обиден" от факта, че САЩ определи блока като риск за националната сигурност, когато администрацията на Тръмп наложи мита на износа на стомана и алуминий от ЕС, казва Малмстрьом в четвъртък. Тя добавя, заплахата от още по-високи мита, насочени към европейските автомобили, и "много суровата реторика" са довели до липса на доверие в трансатлантическите отношения.

Но тя работи за възстановяването на доверието чрез търговско споразумение, което е ограничено по обхват и би премахнало митата за промишлени стоки. Договаряне на по-всеобхватно споразумение "не е възможно на този етап", казва тя.

Тези разговори официално не са започнали още, макар че Малмстрьом заявява, че ЕС ще бъде готов през следващия месец. Лайтхайзър и неговите заместници са заети с търговско споразумение между САЩ и Китай и получаването на одобрение от Конгреса за споразумението между САЩ, Мексико и Канада.

САЩ и ЕС все още не са съгласни относно мащаба на потенциалната сделка, като САЩ настоява, че селското стопанство ще бъде част от него, а ЕС категорично отрича, че това е било част от предварителното споразумение, което Тръмп сключи с председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер през юли.

Лайтхайзър заявява пред Конгреса миналата седмица, че двете страни са в безизходица. Малмстрьом отказва да го характеризира по този начин.

"Това не е безизходица от наша гледна точка, защото никога не сме имали намерение да включим селското стопанство в сделката. Разбираме важността на включването й за САЩ, но от самото начало бяхме много ясни - казва тя.

На въпрос дали ЕС би желал да приеме споразумение за квота, което би ограничило обема на износа на стомана и алуминий, Малмстрьом казва -"Само ако тази квота се основава на традиционните търговски потоци".

Въпреки митата, които са били наложени, за ЕС е важно да има "някакъв вид положителни отношения със САЩ", казма Малмстрьом.

Представителите на ЕС също са наясно, че ще се оттеглят от преговорите със САЩ, ако Белият дом реши да наложи мита върху вноса на автомобили от блока.

"Това ще навреди много на американската икономика. И ако включите Япония и Корея, Мексико и Бразилия ще бъде много, много вредно за световната икономика ", казва Малмстрьом. "Така че ние наистина се надяваме, че това няма да се случи."