В борбата с манипулиране на избори, Google планира да въведе правила за прозрачност преди изборите за Европейски парламент, които ще принудят рекламодателите да докажат, че са граждани на ЕС или европейски субекти, съобщи компанията в края на миналата седмица, съобщава Politico.
Европейската комисарка по правосъдие Вера Йоурова посочи миналата седмица Русия като "най-големият източник на намеса в европейските избори".
Основна тревога е, че кибер кампаниите за влияние могат наклонят баланса в избирателната урна в полза на евроскептичните партии - като националната партия на Мари Льо Пен във Франция или лигата на Матео Салвини в Италия - преди изборите следващия май.
След скандала на Cambridge Analytica и намесата на Русия по време на изборите в САЩ през 2016 г. технологични компании като Facebook, Google и Twitter са подложени на силен натиск от страна на законодатели от двете страни на Атлантическия океан, за да се гарантира, че гражданите вече не са обект на атаки от чуждестранни участници по време на изборите.
Политическите реклами от граждани на ЕС и организации, базирани в ЕС, в които се споменава "политическа партия, кандидат или настоящ титуляр" ще "разясняват на избирателите кой плаща за рекламата", заяви Google в публикация. Тези реклами също ще трябва да спазват рекламните правила на компанията.
Гигантът за търсене ще публикува и доклад за "Прозрачност на рекламите за изборите" подобен на американската версия.
Сивата зона
Въпреки това, Google все още трябва ясно да разшири новите си изисквания за прозрачност към рекламите, покриващи проблеми, които се опитват да повлияят на избирателите по въпроси като имиграцията или общественото здраве, вместо да ги привлекат в полза на конкретен кандидат. Много политически обяви преди британския референдум за Брекзит се фокусираха по-скоро върху въпроси, отколкото върху хора.
Някои от най-разделящите политически реклами в Европа се отнасят до обществените личности, които нямат директна връзка с кампани, като унгарско-американския инвеститор Джордж Сорос.
Google все още работи върху решения за справяне с такива реклами.
След спор, свързан с процеса на Facebook за проверка на самоличността на политическите рекламодатели, Google заяви, че рекламодателите ще трябва да преминат през процес на проверка, за да се установи, че са граждани на ЕС или организации, базирани в ЕС. Лицата и организациите ще трябва да предоставят на Google официални документи, за да докажат, че не са чуждестранни актьори. Трансграничната реклама в рамките на ЕС вероятно ще бъде разрешена.
Пълната политика за изискванията за прозрачност за политическите обяви по време на европейските избори през 2019 г. ще бъде обявена през януари. Те ще се прилагат за рекламни услуги на Google, като например реклами в мрежата за търсене или реклами в YouTube в 27-те държави-членки.
Google също ще разработи инструменти, осигуряващи информация за изборите като местоположенията на изборните секции. Компанията също така ще осигури обучение по сигурността на групи, уязвими от фишинг атаки.
Комисията определи "интегритета на изборите" като приоритет: През септември Комисията издаде наръчник за фалшиви новини, подписани от най-големите платформи.
Въпреки това Комисията не прие правно обвързващи актове, с препоръки за защита на предстоящите избори, включително насоки за прозрачност на политическата реклама.