Всички ние рано или късно купуваме, продаваме, наемаме или отдаваме жилище или бизнес обект. Понякога правим сделката сами, но често използваме услугите на агенция за недвижими имоти и брокер, защото разчитаме на техния професионализъм и опит. За съжаление една част от потребителите остават недоволни, разочаровани и дори бесни от цялостното изживяване. Защо? Защото някои брокери умишлено или неволно правят недопустими грешки.
Причините клиентите да имат ниско доверие в брокерския бранш са много, но сред тях са наемане на неподходящи хора, липса на работни стандарти, култура и клиентско ориентирана философия, ниска бариера за навлизане, отсъствие на встъпителни или регулярни обучения, липсваща обратна връзка, контрол от страна на собственика. Като собственик на агенция и брокер с 15-годишен опит, събрах най-честите оплаквания от клиенти и колеги тук:
- ЛЪЖАТ
Над 80% от търсенията за нов имот започват онлайн. Интернет е пълен с фалшиви обяви за апартаменти и офиси, несъществуващи цени, невярни описания и умишлено пропуснати факти. Това е тактика на някои "агенции", за да закачат клиента като шаран на кука и той да им се обади в очакване на "сделката на живота".
Проблемът е, че освен незаконно, това е пагубно за имиджа на брокера и професията. Всяка агенция трябва да публикува само реални обяви като посочва истинските цени и характеристики на имота. По време на оглед някои брокери умишлено спестяват информация за обекта и съзнателно подвеждат клиента.
Не лъжете и колегите си. Те са ценен партньор, с който може да направите десетки сделки.
- РАБОТЯТ С НАДЦЕНЕНИ ИМОТИ
Тази зараза е като черна чума на българския пазар и взема своите жертви тихомълком, а цената плащаме всички ние. Проблемът основно произтича от липсата на обективна база данни с продажните и наемни цени, която да послужи за анализ и ценообразуване. Поради това и заради културни особености, продавачи обявяват цени, които ги устройват. Обикновено тези цени са сериозно надвишени и непазарни, а брокерите често се съгласяват без да дадат своето мнение. И така пазарът се заразява фатално.
Едно от основните умения на личния брокер е да ценообразува имотите коректно на база приета световна методология и наличната информация. Работа на брокера е да съветва клиента си за пазарната стойност на имота. Професионалният брокер трябва да е пазител на пазара! В случай, че продавачът не приеме оценката, то трябва да не работите с него.
- ОБЕЩАВАТ НЕВЪЗМОЖНОТО
"Никой не може да ти даде това, което аз мога да ти обещая" е универсален принцип при някои колеги. Поемат ангажименти, които знаят, че не могат да изпълнят, но го правят само и само да не загубят клиента. Обещават непостижими срокове за набавяне на документи, гарантират отпускане на ипотечен кредит от "наш човек в банката", уверяват, че няма да има проблеми по документация и т.н.
Брокерът работи с доверието на клиента. Насрещната страна разчита, след като е наела специалист, да получи обективна информация и дадените обещания да се спазват. Не гарантирайте нещо, което не зависи от вас. Единственото нещо, което може да обещаете е какво вие лично ще направите, оформено в писмени договор или кореспонденция.
- ПУСКАТ "САМО ЗА Ч.Л."
"Само за ЧЛ" означава "Само за Частни Лица". На професионален жаргон това значи, че а) брокерът няма заплащане от продавача/наемодателя или б) иска да вземе комисиона от двете страни. Прочетено между редовете, това означава "гледам си само моя интерес". Така се ощетява клиентът, защото неговият интерес остава на второ място.
Ако не можете да договорите комисиона с клиента, това означава, че той не вижда стойност във вашата услуга или вие трябва да подобрите значително търговските си умения. За целта напишете вашето уникално предложение, което ви отличава от конкуренция, посочете какво печели клиентът, ако работи с вас и го тренирайте с колега 20 мин. всяка сутрин.
- ПРЕДЛАГАТ ОФЕРТА, КОЯТО НЯМА НИЩО ОБЩО С ИЗИСКВАНИЯТА НА КЛИЕНТА
Едно от основните оплаквания на купувачи и наематели, е че брокерът не "слуша какво му говоря и искам". Показват се имоти, които нямат общо с търсенето на клиента и той остава с усещането, че търговецът се опитва да направи сделка на всяка цена. Причините са основно две: брокерът не е чул и осъзнал напълно нуждите на клиента или не обяснил защо показва точно този имот.
Личният брокер задължително прави среща с клиента си преди началото на съвместната им работа. На срещата задайте много въпроси, които ще разкрият характеристиките на търсенето и водете подробни записки. Ако няма подобен имот на пазара, работете с очакванията на клиента. В случай, че показвате имот, различен от профила, обяснете в аванс защо го смятате за подходящ.
Брокерският бранш има сериозни проблеми, които трябва да реши, за да заслужи доверието на клиентите. Повечето хора нямат нищо против да платят за услуга, чиято стойност надвишава цената й. Брокерите на имоти трябва да слушат повече какво казват клиентите и да не повтарят грешките, които дразнят потребителите и ги отказват от услугата.
За целта ВСЕКИ брокер НЕ ТРЯБВА: да лъже, да рекламира силно надценени имоти, да обещава невъзможни или независещи от нея/него неща, да работи първо за собствения си интерес чрез обяви "само за ЧЛ", да предлага неподходящи оферти на клиентите си.
Ако само тези 5 грешки се спрат незабавно, много повече клиенти ще ползват тази иначе толкова ценна услуга и нивото им на удовлетворение ще бъде рекордно високо. А щом има повече доволни потребители, ще има и повече доволни брокери на имоти!
ivan-ivavov
на 29.01.2020 в 11:15:35 #3С Home2U Недвижими Имоти - НИКОГА ПОВЕЧЕ Ще ви запозная с нелоялните и неморални практики на бокерите от тази агенция за имоти. В деня на публикуване на обявата за имота, какъвто търсех вече половин година - за х евро, аз - КУПУВАЧА, уговорих оглед-пореден 4-ти, за следващия ден съм 14 ч. с БРОКЕРА от обявата. На огледа БРОКЕРА каза , че са минали 7 огледа от началото - аз трябваше да съм 4-ти. Заявих, че желая да закупя този имот, но съм излязъл от работа само един час и не мога да заплатят поисканото от него в момента на огледа стоп капаро от 2000 лв. Уговорихме се същия ден след 17ч. да го заплатя в офиса на фирмата. Преди да тръгна за офиса БРОКЕРА ми съобщи, че клиент след мен е платил стоп капарото и снема обявата от интернет, но можело да се откаже, понеже жена му не е виждала още имота. Недоволен от това му предложих цена х+1000 евро. След половин час БРОКЕРА ми съобщи, че е уговорил връщане на платеното стоп капаро и приема моята цена, но роднина на продавача искал оглед на имота и да му се обадя на следващия ден. На следващия ден БРОКЕРА заяви, че роднината иска да закупи имота за х+2000 евро. Аз му предложих последна цена х+3000 евро. След половин час БРОКЕРА ми съобщи, че е уредил аз да съм окончателния КУПУВАЧ за х+3000 евро и се уговорихме за заплащането на стоп капарото. При заплащането му БРОКЕРА ми даде да подпиша предварително подготвен от него -Договор ЗА НАМЕРЕНИЕ С КУПУВАЧ. Не бях съгласен с някои текстове в него, но бях принуден да го подпиша без изменения, понеже БРОКЕРА заяви, че друг купувач го иска за Х+4000 евро. В процедурата по уточняване текста на предварителния договор БРОКЕРА се ползваше с изключителни (eксклузивни ) права-да взема решения от името и за сметка на продавача – без да има нотариално заверено пълномощно за това. На практика БРОКЕРА веднага отказа моето искане за плащане по доверителна сметка на капарото и други текстове от предварителния договор, без да уведоми продавача, без да вземе неговото подписано писмено становище и да ми го предаде без изменение . 10 дни след това откривам в сайта HOMES.BG обява за същия имот. На посочения за връзка телефон ми отговори служител на Home2U Недвижими имоти -че обявата е активна в момента, няма купувач по нея и можем да стартираме процедура по закупуване на имота на обявената цена от х евро. Не подписвайте този Договор ЗА НАМЕРЕНИЕ С КУПУВАЧ - това е капан за вас пълен с голи обещания. Стоп капарото не е гаранция, че вие сте купувача, а сумата която брокера ще прибере ако се откажете до една седмица да подпишете предварителен договор за покупката на имота и след подписването му вече му дължите дори 3.6 процента с ддс -брокерско възнагаждение-от цената на сделката дори да е над първоначално обявената. Документите на продавача не бяха проверени - имаше изненади. Това искане за 3.6 процента не може да се причисли към предмета на договора. Не е ясно какво получавам срещу това възнаграждение. Никога не съм искал услуги или нещо друго от “ХОУМТУЮ БЪЛГАРИЯ” и нямам подписани други договори с тях. Продавача също им заплати 3.6 процента с ддс-поне му извадиха необходимите документи. При положение , че сделката се сключи на по-висока с 3000 евро цена от първоначално обявената. Незаконно и неморално е да се иска възнаграждение за тази ‘’услуга’’ причинила ми щета , а не полза.
ivan-vasilev-nq5jnzzZ
на 18.03.2019 в 18:47:39 #2Много изчерпателна статия! Положението с брокерите на недвижими имоти в България е точно такова. Аз съм един (поредният) недоволен клиент от ваши колеги, при когото четири от петте точки бяха повече от потъпкани... И причината да не са пет, е че аз сам си намерих обявата в интернет.
dimitar-georgiev-gCyp9pxm
на 16.03.2019 в 00:59:41 #1Прекрасна статия КОЛЕГА... . Това е самата истина за голяма част от '' колегите'' лъжат.. Мамят и.. .. Хубаво е повече от брокерите да спазват тези принципи и да бъдат един продукт с добавена стойност за клиентите си!