Повишаване на активността на пазара на ваканционни имоти се наблюдава в страната през последните 6 месеца, отчитат от инвестиционната компания GreenLife в анализа си за периода. Според данните най-осезаемото покачване по брой сделки, с около 20%, се забелязва през последните 3 месеца.

„Ключов катализатор на активността са както руснаците, които традиционно са основни купувачи на български ваканционни имоти, така и сънародниците ни", разказва Мариана Даскалова, търговски директор в GreenLife.

„Българите, предимно със смесени бракове и живеещи в чужбина, се появиха трайно на пазара на ваканционни апартаменти в страната ни през това лято. Те разполагат с добри бюджети, водени са от носталгията и откритието, че и у нас вече има проекти с високо качество. Купуват, след като са били на ваканция в съответния комплекс и имат реални впечатления за него, избират имот с една или две спални, имат конкретни изисквания и намерения да го ползват, а не да го отдават под наем. По всичко личи, че дават сериозна заявка да формират значим дял сред купувачите на такъв тип имоти", добавя Даскалова.

По думите й интересът към ваканционните имоти не се различава съществено от този през изминалото лято, но броят на реалните сделки се покачва като резултат от по-бързите решения на клиентите да стигнат до реална покупка. Активност се вижда и при инвеститорите, стартират нови и се рестартират замразени проекти, които на този етап са основно по-малки единични сгради, отчитат още от компанията. Имотите в тези малки сгради са 2 пъти по-евтини от апартаментите в затворените комплекси. Според експертите обаче купувачите, особено семейните с деца, търсят всички удобства на едно място, което превръща затворените вакнционни проекти в по-предпочитан вариант.

Вторичният пазар продължава да е изключително активен, посочват още от Green Life. Това създава сериозна конкуренция на малките инвеститори и ги прави по-предпазливи. Наблюдават се и сделки, при които някои руснаци продават закупените от тях преди години ваканционни имоти, за да инвестират в нов, по-качествен и по-добре отговарящ на нуждите им апартамент.

Най-големият проблем за реално завихряне на вторичния пазар остава фактът, че англичаните продавачи трудно намират достъп до руснаците купувачи. Друга трудност е до известна степен скептичното отношение на част от руснаците към вече използвани апартаменти, особено ако ги купуват директно от предишен собственик, който също е руснак.

Цени на кв. м във ваканционни апартаменти с 1 спалня в евро

Район

2010

2011

Февруари 2012

Септември 2012

Банско

850

500-700

650

500-700

Созопол

1000-1100

1000

1000

1150

Слънчев бряг

400-900

400-900

300-900

300-700

Източник: GreenLifе

Цените на ваканционни имоти традиционно са по-стабилни в летните курорти и търпят по-сериозни сътресения в зимните. Нива бележат известен ръст поради по-ограниченото предлагане и активното търсене на този тип имоти.

Търсенето на купувачите пък попада в границите между 30 000 и 40 000 евро за студио с площ от около 50 кв.м. Апартаментите с една спалня между 50 и 70 кв.м представляват интерес за хора с бюджет от 45 000 до 80 000 евро, като сумата е в зависимост от квадратурата, етажността и гледката. Тези фактори влияят и на стойността, която купувачите на жилища с две спални са готови да заделят. Тези имоти са с площ между 80 и 100 кв.м и се продават за суми между 70 000 и 150 000 евро.

Според експертите от компанията продажбите не са гарантирани за всеки ваканционен комплекс. Реалните купувачи обръщат внимание единствено на качествените проекти, а имиджът на имотите е определящ за сделките. Наличието на удобства като ресторанти, магазини, спортни зони, зелени площи и детски кът са инвестиция, която има своята възвръщаемост в бъдеще.

Пример за това е фазата First Line, част от летния комплекс Green Life Beach Resort. Най-новите части от тази фаза бяха започнати на 1 октомври тази година. Още през лятото 30% от 160-те нови апартамента са продадени на зелено, разкриват от компанията. Стартиралата наскоро част на First Line ще бъде готова през 2014 година.

По данни на Green Life едновременно за лично ползване и инвестиция са закупени 80% от ваканционните апартаменти през последните 6 месеца. Около 15% от собствениците живеят в имотите си постоянно. Единствено за инвестиция пък са купени около 5% от жилищата тип „втори дом". Повечето купувачи - 80%, предпочитат обзаведени имоти, но въпреки че обзавеждането е предпочитано, липсата му не е фактор за отказ от покупка. Повечето сделки се сключват за имоти на Черноморието - 75%, около 10% от сделките пък са за апартаменти в планинските курорти. Останалите 15% от договорките, направени от компанията, са за обекти на други места, като градовете и балнеолечебните центрове, например.

„Банковите институции също проявяват силен интерес към финансирането на инвестиции във ваканционни имоти", разказва Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life. „Причината за това е, че пазарът е стабилен от 3 години насам, предлага добра възвръщаемост на компаниите, а качествените проекти генерално предизвикват интереса на финансиращите институции. Външният дял, с който дадена банка най-често е готова да финансира даден проект, варира между 60% и 90%", коментира още Петров.

Профил на клиента

Показател

Възраст

Между 20 и 35 години

Семеен статус

Семейни с деца

Предпочитан тип имот

Апартамент с 1 спалня

Цел на престоя в страната

Почивка

Продължителност на престоя

10 дни

Източник: GreenLifе

България предизвика най-силен интерес от страна на руснаците, посетили изложението на недвижими имоти в Москва. Специално за страната ни на събитието в руската столица бе обособен отделен салон, където 7000-те хиляди посетители да разгледат родните имоти. Изложението потвърди интереса на руските купувачи да инвестират в имоти в чужбина като цяло и по-специално към България, като най-достъпна и близка по манталитет дестинация.

„Руснаците проявиха изключително силен интерес към имотите в малките крайморски градове с постоянно живеещо местно население като Созопол, Несебър, Ахелой, Поморие, Равда", разказва Мариана Даскалова. „Голям е интересът и от страна на настоящи и бъдещи пенсионери с цел преместване за постоянно живеене и с оглед лесно получаване на статут на временно или постоянно пребиваващ. Много от руснаците се интересуват и от градски имоти в по-големите градове, в които отново търсят опция за постоянно заселване. Основен критерий за избор на имот остава съотношението цена-качество", допълва Даскалова.

Освен емоционалния фактор за покупка на имот в чужбина, друг важен фактор остава и общото усещане на руснаците за нестабилност на доходите и несигурност на спестяванията им в самата Русия. Много от посетителите изразяваха желанието да се преместят в България и да живеят тук постоянно, затова има и търсене на самостоятелни къщи и апартаменти с повече от две спални, макар и маломерни, посочват още от GreenLife.