Както и през първите 9 месеца, така и през последното тримесечие на 2010 г. се потвърждава тенденцията за нарастване на предлагането на търговските площи, при това с рекордни обеми от 108 300 кв. метра, показва последния анализ на консултантската компания Forton International.

Въпреки финансовата криза и проблемите с отдаването, три нови търговски центъра отвориха врати в страната:

- Галерия Стара Загора - 25 000 кв. м отдаваема площ;

- Варна Тауърс - 30 000 кв. м (макета на снимката)

- МегаМол Русе - 17 800 кв. м

- Мол Русе с 35 500 кв. м отдаваема площ също беше завършен, като за момента от площите в мола функционират само хипeрмаркет Карфур и киносалоните на Cinema City.

Причината за този бум е традиционно повишеното потребление в края на годината, на което разчитат и инвеститорите, и наемателите на търговски площи, за да си осигурят силен старт.

„Ръстът в обема на новите търговски площи на годишна база за 2010 г. е почти 5 пъти спрямо 2009 г. Общо 346 300 кв.м в 10 нови търговски центъра са излезли на пазара през изминалата година. За сравнение за целия период 2006-2009 г. новото предлагане в сегмента беше 211 200 кв. м", коментира Димитър Киферов, мениджър търговски площи във Forton International.

Строителството на всички реализирани молове е започнало преди кризата. Проектите в процес на изграждане вече са далеч по-малко, като при доста от тях се очаква забавяне в сроковете на завършване поради проблеми с финансирането или отдаването под наем. Единствено в София търговските площи (186 000 кв.м) са с висока заетост и пазарът е толерантен към развитието на нови проекти. Доказателство за това е напредващото изграждане и отдаване под наем  на Парадайз Мол (75 000 кв.м).

„От есента на 2010 г. наблюдаваме съществено покачване в интереса на търговците спрямо новите молове, но все още общият обем на сключените сделки е под очакванията на наемодателите", коментира Киферов. „Това доведе и до стабилизиране на наемните нива на постигнатите през последното тримесечие стойности и очакванията ни са в средносрочен план те да се запазят."

През 2010 г. като цяло наемните нива бяха нестабилни, като отчетеният спад на годишна база е около 30% за търговските центрове в столицата и близо 40% за тези в другите големи градове.

Наемите на главните търговски улици продължиха сериозно да падат и през тази година, като по данни на Фортън понижението е от порядъка на 29% в София и над 44% в страната.

„Считаме, че в този подсегмент няма основание за продължаване на негативните тенденции, тъй като постигнатите нови нива вече са приемливи за търговците", допълва Киферов.

Няколко търговски проекта на инвестиционния пазар са в процес на дю дилиджънс, като е възможно сделките по тях да бъдат финализирани през първото тримесечие на 2011 г. Инвеститорите проявяват интерес не само към търговските центрове, но и към ритейл парковете и т. нар. big box магазини.