Опашки и тълпи пред молове и търговски комплекси от нетърпеливи клиенти, готови от рано сутринта или още от предишната вечер за шокови намаления на всякакви стоки - така е в САЩ, Европа, дори вече и в съседна Гърция.

"Черен Петър" ли е "Черен петък" за българите - ако търговците са коректни, тези кампании са положителни за джоба на потребителя. Според наблюдения на КЗП, потребителите все повече си изграждат културата да следят оферти и в предходни периоди, знаейки че след известно време, както е примерът с "Черния петък", ще има вероятно намаление на тези стоки.

Черният петък вдигна на крак населението на гръцките острови

Черният петък вдигна на крак населението на гръцките острови

Екипи на финансова полиция следят за нелоялни търговски практики

В България има условия за провеждането на кампании като Черен петък и те ни доближават до по-развитите пазари, където такива инициативи има от години. Важното е да се проследи доколко предвидените от закона правила се спазват, коментира председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов.

Практиката с надуването на цените на стоките преди намалението и връщането им на предишните нива по време на кампанията не е масова, напротив - има много малко подадени жалби. Потребителите наблюдават цените регулярно и могат да реагират при такава нередност.

Маргаритов посочи, че лош търговски трик е претрупването на потребителя с рекламни материали и когато се стигне до купуване на въпросните намалени стоки, да се окаже, че в магазина няма наличност.

Некоректен капан е опитът на търговците да ограничават отговорностите си чрез отказ на връщане в 14-дневния срок при онлайн търговията или на гаранция при установен дефект. Когато потребителят желае да върне стока и търговецът заяви, че трябва да си избере друг продукт от магазина, купувачите трябва да знаят, че не са длъжни да се съгласяват.

Особено при онлайн пазаруването, потребителят има абсолютното право да откаже продукта и да получи парите си обратно в рамките на 14 дни след покупката. Ако става дума за връщане на дефектни стоки, купувачът не може да бъде ограничаван по никакъв начин.

Онлайн пазаруването има много предимства, но има и рискове от мними търговци. "Добре е да се проверява дали такъв търговец реално съществува и чия е собствеността на електронния магазин", коментира Маргаритов и допълни, че при чуждестранни сайтове е възможно да са налице различни условия в законодателството на други страни.

Ако изборът по времето на Черния петък е добре обмислен, може да се купува, но трябва да сме разумни и да проверяваме при какви условия сключваме сделките, обясни председателя на КЗП.