След пет години като старши мениджър в отдела за обслужване на клиенти на Wayfair, в един януарски ден американецът Майкъл Кийч научава, че е уволнен. Новината обаче не го съкрушава. Така или иначе, това му се е случвало и преди, но после винаги бързо си е намирал нова работа. Днес обаче е малко по-различно, пише Business Insider, разказвайки историята на този човек.
Майкъл вярва, че опитът му в Wayfair ще го направи перфектният кандидат за нова позиция на пазара на труда. Освен това, възможностите му изглеждат повече, тъй като компаниите са готови да назначават нови служители.
Днес обаче истината е доста по-различна, поне отвъд океана. Минават дълги седмици, в които героят на тази история не успява да си намери работа. През март Кичй, който е на 51 години, описва търсенето си на работа в LinkedIn по този начин:
"Участвах в интервюта за работа с обща проидължителност около 20 часа, но не получих никакви предложения за работа. Общувам с "призраци" на рекрутъри и имам цял куп имейли с откази".
Той споделя, че търсенето на работа "е едно от най-трудните психически преживявания" в живота му като възрастен" и твърди, че е дори по-тежко от 20-годишната му кариера във Военновъздушните сили на САЩ.
Хиляди други потребители изразяват съчувствие колко трудно е подействало търсенето на работа и за тях самите.
"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.
Икономическата нестабилност, непрозрачните процеси на наемане и дестабилизиращият възход на технологии като генеративния изкуствен интелект се обединяват в среда, която кара търсещите работа да се чувстват сякаш нямат елементарна представа какво се случва.
Да си намериш работа днес се оказва не само трудно, но и доста странно.
Въпреки че понастоящем пазарът на труда изглежда силен, продължаващата висока инфлация и заплахата от рецесия хвърлят тъмна сянка върху бъдещето му. Някогашните горещи отрасли замръзват, а големите компании обявяват съкращения.
Нещата не стават по-добри от т. нар. "призрачни работни места" - това са позиции, обявени в сайтове за работа като Indeed и Monster, които се разпространяват привидно без контрол. Те привличат кандидати и след това никога не им дават отговор, дори не изпращат автоматизираното "не, благодаря".
По данни на Бюрото за трудова статистика в САЩ има малко над 9,5 милиона свободни работни места, което е по-малко от рекордните 12 милиона през март 2022 година, но все още е доста над средното ниво отпреди пандемията.
Източник: iStock
Въпреки този на пръв поглед окуражаващ брой, не е ясно колко от тези свободни работни места отразяват реално намерение за наемане на служители.
Проучване на кредитора за малък бизнес Clarify Capital показва, че над 27% от 1000 анкетирани HR мениджъри признават, че оставят обявите за "призрачни" работни места в интернет за повече от четири месеца, за да създадат илюзията за процъфтяващ бизнес.
Проучване на Employ America пък установява, че обявените свободни работни места могат да бъдат подвеждащи, тъй като онлайн обявите за работа улесняват компаниите да рекламират свободни места, дори и да полагат малко усилия, за да ги запълнят.
Роботът, който оценява умението за работа с хора
И точно тук идва мястото на втория герой в тази история, а именно изкуственият интелект. Дори тогава, когато даден кандидат е в състояние да намери реално работно място, което компанията активно се опитва да запълни, новите технологии поставят нов проблем.
Вместо мениджърите по наемане да преглеждат кандидатурите, днес много компании са се обърнали към автоматизацията, за да намалят разходите и да опростят този процес.
Платформите за работа като LinkedIn, ZipRecruiter, Indeed и Monster също използват инструменти за изкуствен интелект за обработка на езика, за да филтрират кандидатите.
Днес AI алгоритмите обработват поне три четвърти от всички автобиографии, подадени за работа в САЩ. И този брой тепърва ще расте.
Системите с изкуствен интелект филтрират автобиографиите и мотивационните писма по ключови думи, а не непременно по най-динамичните и интересни кандидати за работа.
Goldman Sachs наскоро прогнозира, че 300 милиона работни места в САЩ и Европа могат да бъдат заменени от изкуствен интелект. А пазарно проучване на ResumeBuilder показва, че 48% от 1000 анкетирани американски работодатели зявяват, че вече са заменили работници, след като ChatGPT е станал достъпен през ноември 2022 година.
63 на сто смятат, че ChatGPT "със сигурност" или "вероятно" ще доведе до съкращаване на много служители през следващите пет години.
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Bosch Digital.