Великден е след три седмици, а планирането на идеалната ваканция за пролетните почивни дни тече с пълна пара. Организирането понякога е трудно, особено като се вземе предвид необятният набор от интересни и пленяващи дестинации – коя от коя по-хубава.

Ако сте любопитни къде са избрали да почиват българите през тази година или пък искате да почерпите идеи за вашето пътуване, вижте експертното мнение на представители на няколко водещи туристически агенции, които потърсихме по повод Великденските празници.

Най-търсените дестинации обичайно са близки и удобни и са за 3-5 нощувки, обясни за Money.bg Борис Боев, мениджър „Туристически продукти” в „Юзит Калърс”. Обичайно за пролетта най-масов е интересът към планинските и СПА-курортите у нас.

„Предвид факта, че тази година Великден е доста късно интересът и към Българското Черноморие, и към почивка в Гърция е по-голям от обичайното. Предпочитани са кратки круизи и в Средиземно море, както и автобусни и самолетни почивки в Европа и Средиземноморието. Най-популярни са съседните държави, Хърватска, Турция, следват автобусните екскурзии до Централна и Западна Европа и чартърните програми до Италия”, посочи Боев.

Едва ли е изненада за някого, че основният фактор при избора на място за почивка е цената. На второ място е наличието на All inclusive.

Останалите фактори се различават в зависимост от възрастта, семейното положение, покупателната способност, натрупания опит в почивките в чужбина, желанието за нещо ново и т.н. „Общият знаменател, валиден за мнозинството почиващи българи, е „да е евтино и да има много ядене и пиене”, поясни Борис Боев.

Той добави, че цените на почивките спрямо миналогодишното ниво са съпоставими. „Единствено има чувствителен спад на цените при доста хотели в Турция – от една страна заради отлива на руски туристи, от друга – заради скорошните атентати. Винаги, какъвто и проблем да има по света от политически характер или природно бедствие, това се отразява мигновено върху туризма в региона. За съжаление отливите се случват веднага, но ефектът от „лошото” име на мястото понякога остава с години”, посочи Боев и даде пример с Арабската пролет в Египет от началото на 2011 г.

„Катастрофалният ефект за местния туризъм се усеща все още, особено в по-консервативно настроените страни като България и съседите ни на Балканите, където почивките в Египет от масови и обичани преди на практика престанаха да съществуват като туристически продукт”, посочи експертът.

От Posoka.com добавиха, че българите, които се насочват към почивка у нас, търсят хотели в спа курортите и къщите за гости в цялата страна. За посрещане на Великден и майските празници в южната ни съседка Гърция търсенето е основно за Халкидики, Паралия Катерини и островите Санторини, Корфу и Лефкада.

Има интерес и към обиколни екскурзии до Барселона, Баварските замъци и Мюнхен, Френска ривиера, Рим, Венеция, Виена, Будапеща и Прага. При туристите, които предпочитат да се запишат за екскурзия, движещите фактори са: вид транспорт, маршрут и брой посещавани градове и обекти, цена, категория на настаняването, дали е предвиден екскурзовод от България и логистична балансираност на програмите.

Други пък предпочитат да се запишат за почивка – най-вече в континенталната част на Испания (Коста Брава и Коста дел Сол), както и в Италия – Соренто, Неапол и Тоскана. „При тях от основно значение за избора са цена, отдалеченост на дестинацията, категория настаняване и пансион, вид транспорт, налично ли е намаление за деца, отзиви за конкретното място за настаняване, локация на хотела спрямо плажа или съседен град, доколко е удобно полетното разписание”, поясниха от туристическия уеб сайт. И при двата вида пътувания (екскурзии и почивки) не на последно място е и сигурността на дадена дестинация.

Любопитен е фактът, че има интерес и към далечни дестинации като Виетнам, Малдивите и Карибския регион.

Златаров също отчете разлика в ценовите равнища за почивките в турските курорти. „След загубата на руския сегмент от входящия туристически пазар там се наблюдава намаление на цените спрямо миналия сезон, като за различните курорти са различни и ценовите намаления. Турските хотелиери все по-често пускат различни промоционални оферти под формата на ъпгрейд на настаняване на същата цена, безплатно настаняване на деца и други”, посочиха от портала.

„Има известно изоставане в резервациите за Турция за летния сезон. Очакванията са, че ако политическата обстановка започне да се нормализира, пазарът постепенно ще компенсира част от изоставането с напредване на сезона”, добавиха за Money.bg от Posoka.com.