През март 1923 г. се провежда първият в света околосветски круиз. Тогавашните пътници едва ли са си представяли как ще изглеждат круизите след столетие.
100 години по-късно супербогатите все още обикалят света със стил, но много от тях предпочита да сменят половингодишният криуз за три седмици с частен самолет. Това са първите т.нар. "въздушни круизи", които летят до почти всяко кътче на земното кълбо и компании като Abercrombie & Kent, Safrans du Monde, TCS World Travel, National Geographic и Four Seasons, предлагат такова изживяване, разказва Business Insider.
За целта не се използват специално създадени частни самолети от производители като Gulfstream и Bombardier, а по-скоро големи самолети Boeing и Airbus, оборудвани с удобства за първокласно настаняване на всеки пътник.
Каква е цената?
Ще се изненадате ли, ако ви кажем че туристите харчат шестцифрени суми за ол инклузив обиколките, които включват полети, храна, екскурзии и луксозни хотели?
National Geographic е може би най-разпознаваемият бранд, който предлага такова изжвяване. Той използва двумоторен самолет, като повечето от пътуванията му струват само петцифрени суми. Най-евтиното пътуване на компанията преминава през Централна и Южна Америка и започва от 88 000 долара, а най-скъпият круиз отива в Европа, Африка и Азия и започва от 108 000 долара.
Пазарната ниша расте благодарение на нарастването на частната авиация след пандемията, а богатите са хора, готови да платят, за да избегнат неприятностите на обикновените пътувания със самолет.
Според A&K въздушният круиз в Африка през септември 2023 г. започва от 134 500 долара и е разпродаден.
Специално модифицираният самолет може да превозва само няколко десетки души наведнъж, което повишава цената.
Един от по-популярните самолети за тази цел в Airbus A321neo - особено популярен за въздушни круизи.
Компании като Four Seasons и TCS използват Airbus A321neos за своите пътувания, предпочитайки двумоторния пътнически самолет заради неговата евтина експлоатация и ефективност.
Луксът е налице- тапицирани с кожа седалки, дървени подове, каменни плотове. 52-местният самолет е снабден с легнали шезлонги, големи тоалетни и минибар за самообслужване.
На борда пътниците ще бъдат обслужвани от 18 членове на екипажа, включително лекар. На борда има достъп до WiFi, когато е наличен.
Началото на тези въздушни круизи обикновено започват и завършват във Флорида, но могат да прелетят през няколко континента в едно пътуване.
Компанията, която е известна с веригата си хотели Four Seasons също разчита на A321neo за световните си обиколки - най-бляскавият му круиз струва над 200 000 долара. Пътуване през април 2024 г., което обхваща страни като Сейшелските острови в Африка и Галапагос в Еквадор, започва от 215 000 долара на човек, според Four Seasons. На борда има 48 седалки, всеки с възможности за легнало положение.
Друг често срещан двумоторен самолет, използван за околосветски въздушни круизи, е Boeing 757. Въпреки че е по-стар и не толкова подходящ като A321neo, 757 е подходящ за пътувания на средни разстояния, особено през Атлантическия океан. Превозвачи като Icelandair и United Airlines летят със самолета между САЩ и Европа от години, въпреки че и двете го заменят с A321neoXLR.