Глобалната енергийна криза и решенията, които трябва да бъдат взети, за да може света д асе прави с нея, отварят нови проблеми - по-големите вятърни турбини произвеждат повече енергия от стандартните, но компонентите са твърде големи, за да бъдат транспортирани по сушата.

Един стартъп мисли, че е на път да намери решението? Американският енергиен стартъп Radia има идея, като разработва най-големия самолет в историята на авиацията, разказва CNN.

Това е самолетът WindRunner, чиято мисия ще бъде да доставя гигантски перки с дължина от 90 метра директно до вятърните паркове.

Това не е всичко - целта на стартъпа е декарбонизация. Затова той ще използва устойчиво авиационно гориво и ще се нуждае само от обикновена писта, за да кацне.

Той ще оперира от регионални центрове, доставяйки там, където е необходимо - и "може да каца на писти с дължина до 1800 метра, нещо, което никой друг голям търговски самолет не може да постигне", коментира компанията.

За да транспортира тези перки, ще му е нужно наистина сериозно място. Така WindRunner ще има обем достатъчен да побере три олимпийски басейна. Това е 12 пъти повече от обема на Boeing 747-400 и - при дължина 108 метра, той също е 38 метра по-дълъг. Що се отнася до размаха на крилата, той е 79 метра.

Това не е всичко - WindRunner освен това ще превъзхожда Антонов Ан-225, най-тежкият самолет, създаван някога, който беше унищожен в началото на руската инвазия в Украйна.

Мащабът на самолета може да е новаторски, но по отношение на проектирането и строежа Radia казва, че се фокусира "върху съществуващата технология и безопасността, като използва, където е приложимо, изпитани и авиационни материали, компоненти и производствени техники, които имат одобрение от FAA - Федералната авиационна администрация на САЩ.

Според доклади търговските операции на самолетите ще започнат през 2027 г., но няма потвърдена времева линия на уебсайта на Radia.

Honda създава първия в света лек частен самолет, който може да лети на разстояния от над 4 000 км

Honda създава първия в света лек частен самолет, който може да лети на разстояния от над 4 000 км

Това е HondaJet Echelon

Кой стои зад проекта?

Основателят и главен изпълнителен директор е Марк Лундструм, който е предприемач и аерокосмически инженер от Масачузетския технологичен институт, който основава Radia през 2016 г. Компанията казва, че нейният екип включва бивши висши ръководители на Boeing, MIT, Rolls-Royce и FAA, както и бивш министър на енергетиката на САЩ Ърнест Мониз и бившият министър-председател на Австралия Малкълм Търнбул.