Майорът на афганистанските ВВС Дастагир Замарай бе до такава степен притеснен от убийствата на талибаните в Кабул, че реши да продаде дома си, за да се премести в по-безопасен джоб в разтегнатата столица на Афганистан, пише "Ройтерс".
Вместо да бъде посрещнат от потенциален купувач в офиса на брокера му по-рано тази година, 41-годишният пилот бе посрещнат от нападател, който простреля смъртоносно агента по недвижими имоти в устата. Замарай посяга към оръжието си, но нападателят го прострелва в главата. Бащата на седем деца пада мъртъв върху 14-годишния си син. Момчето е пощадено, но вече почти не говори, разказва семейството му.
Замарай "отиде там само защото той лично познаваше брокера и смяташе, че е безопасно", коментира Самиула Дарман, неговият зет. "Не знаехме, че той никога няма да се върне."
Най-малко седем афганистански пилоти, включително Замарай, са убити извън базата им тази година, според двама висши афганистански правителствени служители. Тази поредица от целенасочени убийства, които не са докладвани по-рано, илюстрират това, което американските и афганистанските власти смятат за умишлено усилие на талибаните да унищожат един от най-ценните военни активи на Афганистан: неговия корпус от обучени от САЩ и НАТО военни пилоти.
По този начин талибаните - които нямат военновъздушни сили - се стремят да изравнят играта, докато напредват с големи наземни офанзиви. Талибаните бързо завземат територия, контролирана някога от подкрепяното от САЩ правителство на президента Ашраф Гани, пораждайки опасения, че в крайна сметка могат да се опитат да превземат Кабул.
В отговор на "Ройтерс" говорителят на талибаните Забихула Муджахид потвърди, че групата е убила Замарай и че е стартирала програма, в която пилотите на афганистанските военновъздушни сили ще бъдат "елиминирани, защото всички те бомбардират нашите хора".
Правителството на Афганистан не оповести публично броя на пилотите, убити при целенасочени атентати. Министерството на отбраната на страната не отговори на искания за коментар. Пентагонът заяви, че е наясно със смъртта на няколко афганистански пилоти при убийства, заявени от талибаните, но отказа да коментира разузнаването и разследванията на САЩ.
Афганистанските военни пилоти са особено привлекателни цели за убийство, твърдят настоящи и бивши американски и афганистански власти. Те могат да ударят сили на талибаните, които се събират за големи атаки, да прехвърлят командоси до мисии и да осигурят животоспасяващо въздушно прикритие за афганистанските сухопътни войски. Обучението на пилотите отнема години и са трудно заменими, което представлява голям удар по защитата на страната с всяко убийство.
Да бъдат свалени е постоянно съществуващ риск. И все пак тези пилоти често са най-уязвими по улиците на собствените си квартали, където нападателите могат да дойдат отвсякъде, каза пенсионираният американски бригаден генерал Дейвид Хикс, който командваше усилията за обучение на афганистанските военновъздушни сили от 2016 до 2017 г.
"Животът им е изложен на много по-голям риск извън базат), отколкото докато са в полет с бойни мисии", каза Хикс. Последните убийства придобиват все по-голямо значение, тъй като афганистанските военновъздушни сили са пред изпитания както никога преди.
Миналата седмица американските сили напуснаха главния си военен бастион в Афганистан, авиобаза Баграм край Кабул, докато завършват изтеглянето си от страната, 20 години след свалянето на талибаните и след нападенията на Ал Кайда от 11 септември 2001 г.
"Пилотите са на първо място в списъка на талибаните", каза висш служител на афганистанското правителство.
Афганистанският служител и още двама, изказвайки се при условие за анонимност, заявиха, че работят за защита на пилотите и техните семейства, като преместват някои в жилища в бази и други в по-безопасни граждански квартали.
Говорител на Съвета за национална сигурност на Белия дом категорично осъди "всички целенасочени убийства в Афганистан" и подчерта ангажиментите на САЩ да продължат да предоставят помощ за сигурността на афганистанската армия.
Афганистанските ВВС са силно зависими от американското обучение, оборудване и поддръжка, както и от логистика за боеприпаси и резервни части. Пентагонът все още не е уточнил напълно как ще поддържа афганистанските ВВС, след като мисията, ръководена от САЩ, официално приключва през следващите седмици, както е наредено от президента Джо Байдън.
Пентагонът заяви пред "Ройтерс", че ще се стреми да предостави на Афганистан допълнителни самолети, за да облекчи напрежението от бойните загуби и престоя за техническото обслужване.
Дейвид Петреас, бивш директор на ЦРУ и бивш командващ американските сили в Афганистан, предупреди, че неспособността на САЩ да предоставят достатъчно подкрепа за афганистанските военни може да бъде катастрофална. "Ние потенциално изпращаме Афганистан и афганистанския народ на гражданска война", каза той в интервю.
Вашингтон предприема мерки за евакуация на преводачи, които са работили за американската армия, но не е ясно дали администрацията на Байдън би рискувала да направи същото за афганистанските сили, като пилотите. Някои официални представители смятат, че предлагането на стратегия за излизане на елитни афганистански войски може да ускори опасния колапс след изтеглянето на САЩ.
Оценките на американското разузнаване предупреждават, че афганистанското правителство може да падне само за шест месеца, заявиха двама американски служители пред "Ройтерс".
Двама пилоти на афганистанските военновъздушни сили бяха убити на 7 юни, опитвайки се да евакуират войници, ранени по време на офанзива.
Талибаните поеха отговорност за свалянето на произведения от Русия хеликоптер Ми-17, финансиран от САЩ. Местните медии идентифицираха загиналите пилоти като Милад Масуд и Абдул Алим Шахраяри. В изявление на афганистанското министерство на отбраната се казва, че хеликоптерът се е разбил, но не казаха защо, нито идентифицираха пилотите. Афганистански служител, говорейки при условие за анонимност, потвърди, че хеликоптерът е свален.
И екипажът и машината бяха ценни.
Афганистанският флот е само с 13 хеликоптера Ми-17 и 65 квалифицирани летателни екипажа на пилоти и втори пилоти, които да летят с тях, според американските военни данни съответно от април 2021 г. и ноември 2020 г.
Тези данни показват, че афганистанските военновъздушни сили включват 339 квалифицирани екипажа и 160 самолета - по-малко от една четвърт от размера на флота на американския търговски превозвач Southwest Airlines. "Използваемият" флот е още по-малък - около 140 самолета, според данни от април.
Създадени по модел на САЩ, афганистанските ВВС са оборудвани с хеликоптери UH-60 Black Hawk и огромен транспортен самолет C-130H, но афганистанците не знаят как да ги поддържат, според доклад на Пентагона, публикуван през април. Тези машини се обслужват от финансирани от САЩ изпълнители, които също се справят с по-голямата част от поддръжката за останалата част от флота, включително леки щурмови самолети A-29 Super Tucano, самолети AC-208 Eliminator и хеликоптери MD-530, според този доклад.
Отделен доклад за 2020 г. на главния инспектор на Пентагона предупреждава, че флотът на Афганистан ще спре да бъде "боеспособен" до няколко месеца, ако афганистанските ВВС загубят подкрепата на подизпълнителите. Пентагонът не е казал колко подизпълнители ще останат в Афганистан.
"Ройтерс" се свърза с двама големи американски подизпълнители в отбраната, които подкрепят афганистанските военновъздушни сили: Leidos Holdings Inc и DynCorp International, сега част от Amentum Services Inc. Говорителите на тези компании отказаха да кажат колко, ако има такива, все още са в Афганистан.
В коментар за "Ройтерс" Пентагонът призна, че оттеглянето на подизпълнители може да повлияе на рутинната поддръжка, нещо, върху което се работи. Говорителят майор Роб Лодевик заяви, че вече е станало обичайна практика да се изпращат самолети в чужбина за тежка поддръжка.
Петреас коментира, че това е не само скъпо, но е и "непрактично" във военно време да се изпращат самолети от Афганистан за ремонт. Дистанционното обучение и срещи чрез видеоконференция също имат естествени ограничения.
Заедно със специалните сили на Афганистан, афганистанските ВВС са стълб на националната стратегия за предотвратяване на превземането на градове от талибаните. В допълнение към осигуряването на въздушно прикритие и извършването на бомбардировки, пилотите провеждат медицински евакуации, доставки и транспортират войски за разтеглената армия на страната.
След съобщението за оттегляне на Байдън, талибаните удвоиха броя на областите, които са под техен контрол в Афганистан, до 203, което е почти половината от 407 области в страната. "Ройтерс" не можа да провери независимо данните.
Западните служители по сигурността заявиха, че бунтовническите сили са превзели над 100 области, но талибаните твърдят, че имат контрол върху над 200 области в 34 провинции, съставляващи над половината от централноазиатската държава.
Американската армия спря да публикува резултатите си от контролираните от талибаните области и казва, че информацията вече е класифицирана. Но в четвъртък говорител на Пентагона призна, че талибаните са превзели "десетки" областни центрове.
Бързият напредък на талибаните затрудняват екипажите и самолетите на афганистанските ВВС да спрат офанзивата, заявиха четирима американски служители.
Дори преди последната вълна от талибански офанзиви, афганистанските военновъздушни сили изпълняват мисии с по-бързи темпове от очакваното, натрупвайки проверки за техническо обслужване, които извадиха повече самолети от експлоатация, според доклад от май от генералния инспектор на Пентагона.
Генерал Остин Милър, командващ американските сили в Афганистан, предупреди на 29 юни, че е загрижен за "прекалената употреба" на афганистанските военновъздушни сили. "Ако прекаляват, ще им е трудно да се ... възстановят", каза Милър пред репортери.
В реплики от Белия дом в четвъртък Байдън каза, че помощта за афганистанската армия ще продължи след края на американската военна мисия на 31 август. Но Байдън едва ли е бил оптимист за бъдещето на Афганистан, поставяйки под съмнение двугодишния проект за запазване на единна , централизирана държава. И все пак той каза, че победата на талибаните не е неизбежна.
"Доверявам се на капацитета на афганистанската армия, която е по-добре обучена, по-оборудвана и по-компетентна" от талибаните, каза той пред репортери.
Не само заплахите за смърт срещу него и неговото семейство изгониха афганистанския пилот на хеликоптер майор Найем Асади от Афганистан. Асади каза, че афганистанските ВВС не са направили достатъчно, за да защитят пилотите, уязвими от атентати извън базата.
"Те харчат много пари за обучението на тези пилоти, но не могат да харчат пари за тяхната сигурност", каза Асади в интервю за "Ройтерс", след като пристигна в Ню Джърси, като получи предложение за убежище.
Асади се оплака, че не на всички афганистански пилоти е плащано еднакво или дори редовно. Като член на етническото малцинство от Хазара, Асади вярва, че той също е прескочен за повишение. "Те не се грижат еднакво за всеки пилот", каза той.
Афганистанските военни не отговориха на искания за коментар по случая на Асади. Асади не показа документация на "Ройтерс" в подкрепа на твърденията си за дискриминация.
Експертите казват, че моралът на афганистанските сили може да се окаже критичен за предотвратяване на колапса, предвид инерцията на талибаните и предполагаемата слабост на афганистанското централно правителство в ключови части на страната.
В неделя над 1000 афганистански служители по сигурността избягаха през границата в Таджикистан след напредък на талибаните в Северен Афганистан. Почти 300 отлетяха за Афганистан в сряда, а служители в Кабул продължават да изразяват доверие към афганистанските сили за сигурност.
Преглед от наблюдател на американско правителство установи, че почти половината от всички чуждестранни военни стажанти, които са отсъствали без отпуск, докато са се обучавали в САЩ от 2005 г., са от Афганистан. В крайна сметка Пентагонът спря обучението на афганистански пилоти в САЩ.
Нилоофар Рахмани, първата жена пилот с неподвижно крило в афганистанските военновъздушни сили, спечели убежище в САЩ през 2018 г., след като получи смъртни заплахи от талибаните и други групи в афганистанското общество, които я осъдиха за работа й с американските военни.
Рахмани, която сега се обучава във Флорида за инструктор, заяви, че афганистанското правителство не приема достатъчно сериозно тези заплахи и че дори някои от нейните колеги пилоти не смятат, че жените трябва да летят. Тя каза, че не й е плащано една година.
"Разби ми се сърцето, бях в депресия две години, само като си помисля за това", каза Рахмани, обяснявайки, че се чувства изоставила семейството си и това, което някога изглежда като обещаваща военна кариера. Тя каза, че се опасява, че много пилоти ще напуснат "поради липса на подкрепа и поради заплахите".
Афганистанските военни не отговориха на искане за коментар по случая на Рахмани.
Активен афганистански пилот, разговаряйки с "Ройтерс" при условие за анонимност от Афганистан, каза, че и той се опитва да намери начин да избяга от страната в лицето на влошената се сигурност. Някои намират вратата на САЩ затворена. Мохд Хамаюн Зарин, бивш пилот на A-29, коментира, че е шокиран от отказ на американското посолство в Кабул за искането му за виза през март.
Като ветеран от афганистанските ВВС, прекарал години обучение в САЩ, Зарин е убеден, че талибаните ще успеят да изпълнят заплахите си да убият него и семейството му сега, когато американските войски се изтеглят. Сигурен е, че талибаните са готоеи на разплата, защото "не им пусках цветя, това бяха бомби", каза Зарин в интервю, като за първи път публично описа случая си с надеждата, че САЩ може да го преразгледат.
В писмото си до Зарин, разгледано от "Ройтерс", американското посолство в Кабул заяви, че не отговаря на условията за същите визи, определени за преводачи, тъй като не работи директно за САЩ, а по-скоро за правителството на Афганистан.
Зарин каза, че тази разликата няма голямо значение за място като Афганистан, където е известен като англоговорящ пилот, който е прекарал години на обучение в САЩ. Държавният департамент отказа коментар по случая на Зарин, като заяви, че заявленията за визи са поверителни.
Масуд Атал, пилот на хеликоптер Black Hawk, изплзва почивния си ден на 30 декември, за да купи плодове за майка си, когато два мотоциклета обградиха сивата му Toyota Corolla на градска магистрала в Кандахар, по един от всяка страна на колата. Въоръжени лица на гърба на двата мотора стреляха по Атал, улучен е 11 пъти, веднъж в лицето, шест пъти в дясната му ръка, останалите в гърдите.
Атал бе разказал на семейството си, че е получавал смъртни заплахи от талибаните, последно в телефонно обаждане само два дни преди да бъде убит. "Мъртъв си", са му казали те, разказа Башир Ахмад, един от братята на Атал. Атал поиска телохранители и бронирана кола, но афганистанската армия отказа, каза Ахмад, обвинявайки, че е "много слаба по отношение на тези неща".
Афганистански военен говорител Садек Еса потвърди, че Атал е убит от талибаните, но не даде допълнителни коментари по случая.
Талибаните потвърдиха, че са убили Атал и казаха, че ще направят абсолютно същото и с други пилоти. "Атакуваме онези, които бомбардират цивилни, които хвърлят сляпо бомби върху цивилни къщи, това е задължение за нас и ние ще направим това", каза Муджахид, говорител на талибаните, пред "Ройтерс".
За родителите на Атал, това е петото им дете, убито през десетилетията на бойни действия в Афганистан. През 1984 г., по време на окупацията на СССТ, ракета, изстреляна от антисъветски муджахедини, пада пред училището на децата им в Кандахар, убивайки един от синовете им и три дъщери, коментира семейството.
Подобен кръстосан огън е убил неизвестен брой афганистански цивилни. Но в убийството на Атал няма нищо безразборно. Талибаните "се фокусират първо върху пилотите ... за да направят афганистанското правителство достатъчно уязвимо, за да го победят", коментира другият му брат, Уахид.
Да се хванат на убийците на афганистански пилоти е трудно.
Няколко седмици след януарския разстрел на Замарай, пилотът застрелян в офиса на брокера му, полицията в Кабул каза на семейството, че имат арест. Те молят 14-годишния син на Замарай да идентифицира заподозрения.
Когато вижда задържания в полицейското управление, тийнейджърът информира полицията, че са хванали грешния мъж. Полицията се опитала да убеди момчето, че заподозреният сега може да изглежда по различен начин, тъй като е със счупен нос, коментира семейството.
"Полицията настояваше (синът на Замарай) да идентифицира грешния човек, само за да скрие слабостта си и да покаже постижение", каза Дарман, зетят на Замарай. Афганистанските власти отказаха да отговорят на искане за коментар на твърденията.
Somebodyelse
на 10.07.2021 в 02:25:09 #2Екинокс , пропуснал си да споменеш изгонената световна империя СССР Дали защото си пристрастен или защото си на доста години ?
Equinox
на 09.07.2021 в 19:00:45 #1Милион приказки да се изприказват, истината е ясна и кратка - САЩ и НАТО зарязват Афганистан. Месец-два и тази страна ще е под управлението на талибаните. За има-няма 1 хилядолетие планинците от Хинду Куш изгониха от земята си пет световни империи, воглаве с Тимур, Александър, Великия Могол и пр., а сега и шестата, барабар с Атлантическия алианс.