Продажбата на имот е сериозна и отговорна задача, през която на много хора им се налага да преминат през определен етап от живота си. Когато решението за тази стъпка вече е взето, повечето продавачи не са сигурни как точно да определят реалната стойност на имота си. В болшинството от случаите, най-разпространеният подход е чрез налучкване, като за ориентир се използва дочута информация от приятели, съседи и роднини.
Имотът се появява на пазара и започва "голямото чакане". Минава известно време, продажбата се забавя с месеци и неизбежно се стига до най-разпространения метод на "пробата и грешката" или до поетапно редуциране на цената, стигайки най-накрая до реалните стойности. И тогава обаче продажбата често не се случва! За огромно съжаление на собствениците им се налага да продадат имота си под пазарната цена.
„Този подход е много погрешен и води до реална загуба не само на време, но и на пари. Освен това по този начин единственото, което се постига е да се привлече вниманието на спекулативните купувачи, които следят и чакат за всяко следващо намаление", твърди Мартин Сребров, изпълнителен директор на агенция за недвижими имоти Home2U.
Статистиката на агенцията показва, че когато се използва този модел на определяне на цената, средната продължителност на продажбата е над осем месеца. През този период цената се редуцира многократно и на определени интервали от време.
„При професионално определяне на справедлива пазарна цена, средната продължиленост на продажбата на един имот е три месеца или поне два пъти и половина по-малко. А продажната цена, която може да получи продавачът е с 10% по-висока", обяснява Сребров.
Най-печелившият за продавачите подход за определяне на справедлива стойност е използване на професионален пазарен анализ преди имота да бъде предложен на пазара.
Доказано работещ метод е този на сравнителните аналози, който е най-печеливш за продавачите и се използва от агенция повече от пет години. При оценките на имотите се вземат предвид конкретните параметри на имота, местоположението, инфраструктурата, индивидуалните характеристики и средните цени за типа имот и района. Агенцията използва собствена база данни от вече продадени имоти и така определя с огромна точност времевия диапазон за продажба.
„Продавачите трябва да знаят, че днес имотният пазар е много информационно развит. Потенциалните купувачи правят свои проучвания, постоянно наблюдават офертите и случаите на сделки на спекулативни цени са почти невъзможни", допълва експертът.