"8 минути агония в небето", извежда на първа страница в. "Стандарт"
8 минути агония в небето. Това са последните мигове за 150-те души на борда на "Еърбъс" 320, който се разби във Френските Алпи.
Самолетът на "Джърмануингс" е извършвал полет от Барселона до Дюселдорф. Близо час след излитането авиодиспечерите загубили връзката с екипажа. Самолетът е започнал да пада и се е разбил в скала на 2700 м надморска височина, на 100 км от Ница. Еърбъсът е летял към смъртта цели 8 минути, заяви шефът на "Джърмануингс" Томас Винкелман. Остава загадка защо не е изпратен сигнал за бедствие от пилотите. Загинали са 144 пътници и 6-членен екипаж, чийто командир е имал 10-годишен стаж. Пасажерите са испанци, германци и турци. Не може да бъде изключена нито една хипотеза за катастрофата, заяви френският премиер Манюел Валс. Засега се отхвърля версията за терористичен акт, най-много са съмненията за обледеняване на сензорите, което довело до отказ на компютрите на борда.
Цял клас ученици загина в ада над Алпите
Обледяване на сензорите може да е повредило компютрите на самолета. Очевидци чули силна експлозия и видели изтребители.
Полет на самолет "Еърбъс" А320 от Барселона до Дюселдорф завърши фатално във Френските Алпи. Машината на нискотарифната компания на "Луфтханза" "Джърмануингс" със 150 души се разби в труднодостъпен планински района на около 100 км от град Ница. Всички на борда, сред които 144 пътници и шестима души екипаж, се смятат за загинали.
Прочети още от в. "Стандарт"
"Цветан Василев продал БТК в пакетна сделка за 1 евро" е водещo заглавиe на в. "Сега"
Белгиецът Пиер Луврие вчера обяви, че фирмата му LIC33 купува "Виваком" (БТК) и още 5 български компании за 1 евро, като цената е символична заради дълговете им - общо 900 млн. евро. Луврие призна, че сделката му е директно с банкера Цветан Василев, отрече да е нечие подставено лице, и обяви, че няма нищо общо с руския олигарх Константин Малофеев, с когото го свързват медийни публикации. Междувременно българското правителство излезе с позиция към инвеститора, в която обяснява, че няма намерение да влиза в контакт с LIC33, преди да получи доказателства, че парите за придобиването са чисти и с ясен произход. Преди дни LIC33 съобщи, че е група от европейски инвеститори. A вчера изненадващо бизнесменът Луврие заяви, че е единствен акционер.
LIC33 е купила 44% от "Виваком" и по 91% от завода за боеприпаси "Дунарит" и завода за ремонт на авиотехника "Авионамс", стана ясно на пресконференция, която Луврие даде в София. Другите придобивки са двата мултиплекс оператора НУРТС и Фърст Диджитъл, както и "Гарб", която мери зрителския интерес към телевизиите. Все пак "купувачът" отчете, че прехвърлянето на собствеността ще бъде правен факт едва когато по сделките се произнесат съответните регулатори.
Прочети още от статията на в. "Сега"
"Топлофикации искат още 2 г. НЕК да им плаща скъп ток" четем на първа страница във в. "Монитор"
Топлофикации искат още 1-2 г. НЕК да им плаща високи, преференциални цени за произведената от тях електроенергия. За това са настояли на среща с енергийния министър Теменужка Петкова шефове на топлофикационните дружества в Сливен, Перник, Русе, Плевен, Враца, Бургас и Габрово. За отлагане не може да става дума, стана ясно от коментарите на министър Петкова. Единственото, за което държавата, НЕК и основно Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) са се ангажирали, е до една седмица да бъдат изготвени временни правила, които да позволят на засегнатите от промените в енергийния закон топлофикации да излязат на свободния пазар и на него да реализират произведения ток.
Някои от топлофикациите, като сливенската, казаха, че са съгласни на този вариант.
Проблемът възникна от това, че с промените в закона беше записано, че НЕК занапред ще изкупува само тока на топлофикациите, който е произведен по високоефективен способ. За столичната топлофикация няма проблем, защото макар да произвежда много малко ток по високоефективен начин, тя е започнала да прави съответните инвестиции и ще получава високата цена.
По думите на синдикатите този текст създава най-големи финансови проблеми за 3 от топлофикациите - Перник, Сливен и Русе. И трите дружества горят въглища, като русенският ТЕЦ ползва руски, а останалите два - местни от мина „Черно море".
Прочети още от статията на в. "Монитор"
„Синдиците в КТБ готови да отменят сделки за 850 млн. лв.", пише в. „24 часа"
Двама временни синдици влизат в КТБ до края на седмицата, прогнозираха запознати. От същата дата правомощията на квесторите, назначени от БНБ, ще бъдат прекратени.
До избора на синдици се стигна, след като по предложение на премиера Бойко Борисов парламентът промени закона за банковата несъстоятелност. Днес поправките бяха публикувани в "Държавен вестник".
Временните синдици се назначават от съда по предложение на фонда за гарантиране на влоговете. Съдът вече е задължен да извърши назначението до края на следващия ден, след като кандидатурите бъдат депозирани. Освен мотиви за тях фондът трябва да приложи и писмено съгласие от всеки предложен за синдик кандидат. Това е една от причините все още да няма внесено искане в съда. Според запознати фондът е поканил поне петима от списъка на БНБ, който съдържа 26 имена и с който "24 часа" разполага. Още обаче нямало писмени съгласия.
Прочети още от в. „24 часа"
"Делян Добрев: В държавната енергетика все още цари комунизъм" е заглавиe от в. "Труд"
- Г-н Добрев, току-що променихте закона за енергетиката и вече се чуват първите протести срещу него. Топлофикации и заводски централи предупреждават, че ще фалират и заплашват със стачки заради намалените цени на изкупувания от тях ток.
- Няма абсолютно безболезнена реформа за съжаление, но няма как и да не бъде направена. Промените в закона са нещо, което трябваше да се случи. Те ще намалят дефицита на НЕК по наши изчисления с около 350 млн. лева.
- Но вижте какво се случва с „Видахим" - след протести министерството на енергетиката пое ангажимента да изкупува тока от централата на завода.
- Не, държавата не е поела такъв ангажимент. „Видахим" е пример за т.нар. уж предприятие, което всъщност не е завод, а производител на електроенергия. Данните за последната година са, че от 57 млн. лева оборот само 2 млн. лева идват от производството на гуми.
Прочети още от в. "Труд"
"Иван Искров: Мога да подам оставка, но първо ми намерете заместник", четем на първа страница в. "Капитал Daily"
Управителят на Българската народна банка (БНБ) Иван Искров каза в парламента, че е готов да подаде оставка, но не за да поеме отговорност за случилото се с Корпоративна търговска банка (КТБ). "Оставка се подава от гузност или от страх. Не изпитвам нито гузност, нито страх... Вие искате управителят безотговорно да си хвърли оставката... Отгоре има война, само на хиляда километра, а отдолу има тотална криза." "Не ми е приятно, чакам ви.
Прочети още от в " Капитал Daily"
„Европа няма да дава пари за асфалт след 2020 г.", пише в. "Сега"
Европа няма да финансира строителство и ремонти на пътна инфраструктура след 2020 г., когато приключва сегашният програмен период от 2014 г. Това стана ясно от думите на зам.-министъра на регионалното развитие Николай Нанков. На форум за стратегическата инфраструктура у нас вчера той алармира, че България трябва да търси други източници за изграждане на приоритетни проекти в по-дългосрочен период.
Според Нанков пак до 2020 г. трябва да се въведе поетапно и тол системата за платено преминаване по магистралите. В същото време страната ни трябва максимално ефективно да усвоява средствата за строителство на пътища по програма "Транспорт". Изпълнението на магистрала "Марица" е напреднало до 89%, отчете на форума шефът на пътната агенция инж. Лазар Лазаров. Строежът на два участъка от "Струма" също върви добре, западната дъга на Околовръстното на София е готова на 66%, напредват обходите на Габрово и Монтана. Всички тези обекти трябва да бъдат завършени през тази година, за да не се загуби европейското финансиране за тях. До 2016 г. ще е готова оценката за въздействие върху околната среда на най-трудния участък от "Струма" - през Кресненското дефиле. Догодина там също ще започне работа - независимо дали ще избере вариант с един дълъг 15-километров тунел или алтернативно трасе, допълни шефът на компанията за стратегически инфраструктурни проекти Асен Антов. Той обяви, че започва ново проектиране и ОВОС на магистрала "Черно море", за да имаме готовност за строеж при евентуално осигуряване на финансиране. Наличните предпроектни проучвания били от 2001 г.
Прочети още от в. "Сега"
„Неефективните топлофикации на Ковачки в последен опит за оцеляване", пише в. "Капитал Daily"
Свързаните с Христо Ковачки топлофикации в Перник, Русе и Сливен се опитват по всякакъв начин да заобиколят последните промени в Закона за енергетиката, според които неефективната електроенергия, произведена от когенерациите на топлофикационните дружества, вече няма да се изкупува от Националната електрическа компания (НЕК). На практика тези три дружества заедно със заводските централи на "Видахим", "Свилоза" и "Лукойл" са най-засегнати от тази промяна. Досега НЕК изкупуваше тяхната електроенергия по преференциални цени, въпреки че е неефективна. Според изчисления на Министерството на енергетиката за 2014 г. това е струвало на държавното дружество 231 млн. лв.
Във вторник изпълнителните директори на трите топлофикации, представители на въгледобивните предприятия, които доставят въглища за тях (мини "Черно море" и мина "Перник", също на Ковачки), и синдикалните лидери от КНСБ и КТ "Подкрепа" поискаха от министъра на енергетиката Теменужка Петкова отлагане на влизането в сила на новите изисквания с 1 - 2 години.
Прочети още от в " Капитал Daily"
"Пролетната салата по-скъпа от луканката", четем във в. "Монитор"
Рекордни цени на пролетни салати и зеленчуци на кооперативния пазар във Велико Търново шокират местните, а гарнитурата за едно четиричленно семейство излиза по-скъпа от парче маркова луканка. Хитът на сезона, къдравите зелени салати през последните няколко дни удариха 1,00 - 1,20 лв. Тук-там се намират и повехнали и почти негодни за консумация салати за 80 ст. „Вместо да ги хвърлям, съм ги отделил за пенсионерите, които нямат парички. Какво да ги правя, и те да опитат нещо свежо", обяснява търговецът. Връзка зелен чесън на пазара в Търново също е левче. Връзка от 5-6 репички е 80 ст., а връзка от 5-6 зелени лукчета с 10 ст. по-евтина.
Търговците на пазара обясняват, че стоката е българска и още от зеленчуковите борси им я карат скъпа. Те си били сложили по 20-ина стотинки, колкото съвсем да не са на загуба. Оказва се обаче, че това не е точно така. Търговец, който сам си доставя стоката от Петричко, разказа, че там салатите се продавали по 25 ст. бройката, а при по-голямо количество цената падала и на 20 ст. Салатите, върху които търговците поставят етикет „Селско или домашно производство"всъщност били почти изцяло гръцки внос.
Прочети още от статията на в. "Монитор"
„Само Uber* ще оправи бакшишите", пише в. „24 часа"
В ТРЕТИЯ филм от поредицата "Умирай трудно" в един момент детектив Маклейн и тъмнокожият му приятел Зевс вземат назаем едно такси и се придвижват с него из алеите на Сентрал парк. После ченгето тръгна нанякъде с метрото, а другият трябваше да продължи с жълтата кола. Тогава при него се качи един гражданин и му каза да кара към Уолстрийт. Когато Зевс понечи да откаже, онзи му каза: "Да не би да искаш да ти отнемат разрешителното?"
За тази сцена се сетих миналия петък вечерта, когато излязох от столичен мол, в който бях на кино. Той е в район, където в момента усилено се изгражда нова линия на метрото и по тази уважителна причина движението на леки автомобили е, меко казано, затруднено. Подозирам, че там няма официална стоянка за таксита, защото улицата е изключително стеснена заради въпросните изкопни работи. Това обаче не пречеше на петдесетина жълти коли да са заприщили половината от платното в очакване на клиенти.
Бих си затворил очите, защото, макар да не съм шофьор, съчувствам на всички такива заради проблемите с паркиране и придвижване из София. Но чувствата ми се промениха, когато първите десет от паркираните категорично отказаха да ме транспортират. Интересното е, че всеки от тях ме отпрати с различна реплика:
1. Близо е.
2. Не ме урежда.
3. Питайте колегите.
4. Много дупки има.
5. Чакам клиент.
6. На повикване съм.
7. Тц.
8. Лека вечер.
9. Приключвам смяна.
10. В друга посока съм.
Не помогнаха нито молбите, нито заплахите, че ще позвъня във фирмата - отговорът на последното беше: "Бо̀ли ме к...а!"
Прочети още от статията на в. „24 часа"
"На кого му трябва диплома за полувисше", пише в. "Стандарт"
Идеята за мрежа от колежи е обречена имитация на реформа
Ако има каци без дъно, в които непрекъснато се наливат нови реформи, неводещи до нищо, това са здравеопазването и образованието. Във второто 20 години промени на парче доведоха до тотална неграмотност, обезценени дипломи и всеобщо мнение, че единственият начин да получиш добро образование е да го получиш навън. Доколко тази теза е вярна, е отделен въпрос. Проблемът е, че всеки пореден просветен министър идва с нови идеи, които често пъти не почиват на реалностите в българското образование. И траят точно до идването на следващия министър.
Така вероятно ще стане и с идеята на проф. Тодор Танев да бъде въведена четиристепенна образователна система, като в нея се вкара ново звено - мрежа от колежи между средното и висше образование. При това първите от тях ще бъдат направени с държавни пари в Северозападна България, за да я компенсираме за това, че все още си няма университет. Въпросът е кому е нужно да се създава още една мрежа от нежизнеспособни образователни институции, които най-вероятно просто ще погълнат едни пари, но в масовия случай едва ли ще проработят. Всъщност и в момента у нас има професионални колежи, но те така и не се имплантираха в образователната система по простата причина, че тя ги отхвърля. На първо място, защото дипломите, които дават, много често не се припознават от работодателите като качествени, поне в по-голямата си част. На второ, самите фирми напоследък предпочитат да обучават кадрите си, за да са сигурни в техните знания - най-често това се прави в IT сектора. Там евентуално би имало ниша за колежанско образование, което обаче да бъде създадено от самия бизнес.
Прочети още от в. "Стандарт"