От месеци EADS отлагаше решението за изграждане на новия самолет за дълги дистанции A350. Едва в петък бе дадено окончателното утвърждение за проекта. След разочарованията с по-големия А380 вече е време за успех, коментира ситуацията германският Handelsblatt.

„Ако не се справят, то Airbus ще умре", е казал за „Зюддойче цайтунг" Тим Кларк, шеф на авиолиниите на ОАЕ и водещ специалист в бранша. Компанията от ОАЕ ясно е заявила пред Airbus, дъщерното предприятие на EADS, че „делата им трябва да бъдат приведени в порядък".

Още преди четири или пет години е имало проблеми, свързани с процесите и методите. Въпреки това структурата на предприятие не е била променена. „Как могат да си крият така главата в пясъка!?" емоционално възкликнал Кларк.

Emirates са един от най-важните клиенти на Airbus. Самолетните линии с център в Дубай са поръчали 45 броя едрогабаритни А380. Според Кларк, проблемите се крият в структурата на EADS. Продуктите им са добри. „А380 е добър самолет, планиран е добре, лети добре".

Обаче доставката на А380 се бави с две години поради проблеми с електрическите кабели. Отсрочките на поръчките, излизащи милиарди долари, вкараха дъщерното предприятие на EADS в дълбока криза. Наскоро един от двата шефа на концерна EADS и двамата ръководителя на Airbus бяха освободени от длъжност.

В петък ръководството на EADS даде зелена светлина на проекта A350 XWB. EADS отлагаше решението за новия модел, защото акционерите на EADS: френската държава, Lagardère и Daimler-Chrysler, не могат да се споразумеят за концепцията за финансиране.

Въпросите за финансирането наистина още не са ясни. Единствено е известно, че френско-германският концерн ще плати за новата разработка € 10 млрд. „предимно от паричния поток".

Други източници на финансиране са програмата за спестяване „Power 8", както и промишлените партньори (10 подизпълнители могат да изиграят роля в разпределяне на разходите за развитие). EADS преценява, че голямата част от разходите ще дойде в периода 2009 - 2010. С това се отваря време за „запушване" на дупките при финансирането. Изнасянето на до 50% от А350 в аутсоурсинг също може да реши редица проблеми.

В кръга на акционерите се разискват два варианта как да бъде осигурено нужното. Единият е хибридна форма на финансиране - смес между собствен и привлечен капитал, който ще се гарантира от партньорките държави Франция, Германия, Великобритания и Испания.

Вторият вариант е увеличение на капитала и изключване на стари акционери.

Повишение на капитала в полза на френската държава е на масата" - коментират акционерите. Тиери Бретон, финансов министър на Франция, казва, че не изключва подобен вариант. За сметка на това той е против изключване на стари акционери. „Ще изиграем ролята си съответно на дела на нашето задължение", е казал министърът.

A350 XWB трябва да е конкурент на новия Boeing 787. A350 трябва да полети през 2013 г., а B787 още след две години. Експертите оценяват, че тези самолети за дълги дистанции с капацитет до 370 пътници на борда в идните 20 години ще завладеят 40% от пазара.

Шефът на EADS и Airbus Луис Галоа представи A350 днес пред пресата.

AFP предаде, че Airbus не е проявил никакви знаци, че бърза да намери необходимите източници на финансиране. Галоа е заявил: „Субсидиите за изследвания и технологии ще изиграят ключова роля", добавяйки, че компанията не се нуждае в момента от пари.