„ЧЕЗ ни драла с незаконни лихви", съобщава от първата си страница „Монитор"
Близо две години електроразпределителното дружество ЧЕЗ е събирало незаконно лихви от клиентите си, които са закъснявали с плащането на прогнозните си сметки. Това постанови окончателно петчленен състав на Върховния административен съд (ВАС), с което на практика беше потвърдено отчасти решение на антимонополната комисия от декември 2008 година. За това и за други нарушения съдът е наложил на ЧЕЗ глоба в размер на общо 250 хил. лв., съобщиха от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).
Енергото, което снабдява с ток над 3 млн. потребители в Западна България, въведе тримесечното отчитане на еленергията през май 2008 г. След многобройни жалби от клиенти, че това е довело до драстично увеличаване на сметките им през октомври на същата година, Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) постанови засичането на електромерите на по-дълъг период да бъде преустановено. Това обаче стана факт едва през февруари тази година, когато съдът отхвърли всички жалби на ЧЕЗ срещу премахването на тримесечните сметки. Това означава, че за тези 2 г. ЧЕЗ е събрала стотици хиляди, а дори и милиони от лихви при това абсолютно незаконно, коментираха експерти от енергийния регулатор. Лихвата, която чешката компания начислява, е в размер на основния лихвен процент плюс десет пункта.
Още от статията на „Монитор"
„Данъчен №1 на прицел", разкрива от първата си страница „Стандарт"
Данъчен №1 е получил заплахи за живота си, научи "Стандарт". Най-вероятно заканите към Красимир Стефанов са отправени от групировките, които бяха засегнати при последните съвместни акции на НАП, МВР и прокуратурата. Само за няколко месеца бяха пресечени злоупотреби за над 100 милиона лева. По всички тези случаи са заведени и прокурорски преписки. Наскоро стана ясно, че МВР шефът Цветан Цветанов също е станал мишена на престъпни босове.
Стефанов вече е под засилена охрана, съобщиха запознати. За това, че заплахите към данъчните са сериозни, говори фактът, че беше запалена бащината къща на дясната ръка на шефа на НАП - Тошко Тодоров.
Палежът в Добрич е за сплашване, късмет е, че няма пострадали, категорични са разследващите.
Още по темата от „Стандарт"
„Цветанов - Танов: Знаков конфликт", разкрива от първата си страница „Дневник"
Ден след като вътрешният министър остро атакува работата на Агенция "Митници" и нейния шеф, Ваньо Танов влезе в пряк сблъсък с Цветан Цветанов.
На критиката на Цветанов, че се налага МВР да извършва следмитнически контрол, за да се бори с контрабандата, основно на цигари, и че митниците не изпълняват това, което очаква държавата, пред bTV Танов отговори с думите: "ГДБОП е службата, която трябва да разкрие контрабандните канали и да ги пресече."
Като източник на атаките срещу себе си шефът на митниците насочи към фирми, недоволни от предстоящото затягане на контрола върху вноса и производството на горива и твърд алкохол и заяви: "Могат да ме махнат, ако успеят олигарсите."
"Не смятам, че е редно да влизаме в някаква полемика и да прехвърляме отговорностите от една институция към друга. Има анализ, има справка, която съм предоставил на премиера, и той е човекът, който ще вземе управленското решение", отговори задочно от Варна вътрешният министър.
Напрежението между Цветанов и Танов веднага предизвика слухове за предстоящи рокади на най-високо ниво. Няколко високопоставени източници от правителството допуснаха освобождаването на шефа на митниците и споделиха, че в момента му се търси заместник.
Според други обаче Танов ще запази поста си, обсъжданите кадрови промени щели да засегнат ръководители в агенцията на по-ниски нива. Ако натискът срещу сегашното ръководство на митниците успее, генералът от резерва ще се нареди до Емил Димитров-Ревизоро като най-кратко задържалия се директор.
Още от статията на „Дневник"
„Трима висши съдии бяха понижени заради съмнителни сделки с имоти", информира от първата си страница „Сега"
Безпрецедентни наказания за уронване престижа на съдебната власт наложи вчера председателят на Върховния административен съд (ВАС) Константин Пенчев. Панайот Генков, Николай Урумов и Андрей Икономов, които се прочуха покрай роднините си, придобили като крайно нуждаещи се евтини имоти с право на строеж в Приморско, от вчера не са председатели на отделения във ВАС.
"Нарушен е човешкият морал. Това е едно безобразие и реших да направя това, което зависи от мен. Очевидно е уронен престижът на съдебната власт. Това е всичко, което мога да направя, другото е в ръцете на Висшия съдебен съвет", коментира решението си шефът на ВАС Константин Пенчев. Той вече сезира етичната комисия на ВСС, който единствен може да се произнесе за дисциплинарната отговорност на магистратите. ВСС проверява и шефа на Софийския апелативен съд Веселин Пенгезов и Йордан Иванов, който наскоро бе уволнен от Бургаската апелативна прокуратура.
Пенчев, който преди ден лансира идеята да се проверят и моралните досиета на магистратите, се съмнява, че някой ще бъде дисциплинарно наказан, защото няма как да се носи отговорност за действията на пълнолетни роднини. "Видях, че няма чувство за вина и разкаяние. Те са убедени, че са действали правомерно", допълни Пенчев. Той не е викал тримата за обяснения, чакал сами да отидат. Единствено Генков го направил, но за да каже, че всичко е законно.
Според шефа на ВАС решението му се е приело много добре от съдиите, тъй като тези хора не могат повече да ръководят своите колегии. Вчера нито един от тримата съдии не вдигна телефона си на "Сега". Пред БТВ тримата заявиха, че не се чувстват виновни и не са нарушили моралните норми на магистратите.
Тримата провинили ще останат съдии до произнасянето на ВСС. Няма как да се стигне до преразглеждане на актовете им, тъй като това би могло да стане само ако срещу тях има осъдителна присъда, влязла в сила.
Още от статията на „Сега"
„Искаме 20 млн. евро от Брюксел за модернизация на пристанищата", информира от първата си страница „Класа"
20 млн. евро от оперативна програма „Транспорт" да бъдат пренасочени към модернизацията на речните и морските ни пристанища - това ще предложат през юни в Брюксел представителите на Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура", съобщи за „Класа" зам. генералният директор на дружеството Георги Генчев.
Вече е ясно, че част от европейските пари, предвидени за транспорта, няма да бъдат оползотворени, затова се обсъждат различни варианти за прехвърлянето им към един или друг инфраструктурен проект. „Пристанищна инфраструктура" предлага няколко алтернативни проекта, например за подмяна на остарялата техника, чрез която се получават сигнали от бедстващи кораби по международната система Global Maritime Distress Safety System (GMDSS).
Предприятието ще иска допълнително финансиране и за подобряване на условията за плаване в портовете Русе-Изток и Русе-Запад, подобряване на условията за маневри на корабите в бургаския терминал 2А, монтирането на т. нар. гумени „отбивачи" на кейовите стени във Варна и Бургас, които осигуряват еластична връзка между обшивката на кораба и бетонния кей.
Другите алтернативни проекти са въвеждането на системи за навигация през тъмната част на денонощието в портовете Бургас и Варна и за създаването на електронен кадастър на пристанищната инфраструктура.
Неотдавна стана ясно, че има сериозен риск България да загуби 131 млн. евро по програма "Транспорт", включително заради проекта „Батин-Белене", който трябваше да подобри корабоплаването по р. Дунав. Именно тези средства ще се пренасочат към различни алтернативни проекти.
ДП „Пристанищна инфраструктура" представи проекта за речна информационна система в българския участък на река Дунав БУЛРИС. Преди дни бе подписан договорът за изпълнение на първата фаза от проекта с изпълнителя „Обединение БУЛРИС 2009" за 13,5 млн. лв.
Още от статията на „Класа"
„Търговски вериги влизат в гарите", информира „Стандарт"
Известни търговски вериги може да влязат в големите гари в най-скоро време, каза за "Стандарт" Джоана Димитрова, директор "Финанси и държавна собственост" в НК "Железопътна инфраструктура". НКЖИ започнала да работи по идеята, след като "Билла" поискала да направи свой магазин на Централна гара София. Австрийската търговска верига си харесала площта, където в момента се намира колетната магазия. Гарите обикновено са в центъра на градовете. Затова интересът към гарите в София, Пловдив, Варна, Бургас, Горна Оряховица и Русе е голям, обясни Димитрова.
Ръководството на НКЖИ започна да се замисля относно възможностите за функциониране на различни търговски вериги, които са търсени от населението. Това е въпрос на стратегическо планиране за следващите 2 до 5 години. Надявам се в бюджета за 2011 г. да заложим изготвянето на идейни проекти, свързани с бъдещо развитие на определени гари, каза Димитрова. За тях първо ще се направи проучване за пътникопотока и какво се търси, преди да се пристъпи към изготвяне на инвестиционни намерения.
Още от статията на „Стандарт"
„Удари под кръста на фармацевтичния пазар", разкрива „Дневник"
Шумен скандал във фармацевтичния бранш предизвика предложението на Веселин Марешки (собственик на едноименната верига аптеки) всички участници на пазара на лекарства да намалят драстично надценките си, за да спестят пари на здравната каса.
То беше направено, след като от осигурителната институция поискаха да се потърси начин да се намалят цените на лекарствата, плащани с публични средства. Марешки обаче отиде по-далеч, като обвини колегите си, че са "нагли фармацевти" и се стремят единствено към големи печалби. В същото време гилдията го заподозря в популизъм, нелоялна конкуренция и опит да монополизира пазара.
По съвпадение публичната дискусия съвпадна с драстично разместване на пазара на търговия на едро с медикаменти. В началото на март производителят "Актавис", собственост на изпадналия в сериозни трудности исландски банкер Тор Бьорголфсон, продаде дистрибутора "Хигия" (около 22% дял в доставките на лекарства) на варненката Росица Великова.
Всички участници на фармацевтичния пазар свързваха новия собственик с бизнесмена Веселин Марешки. Месец след продажбата и след като КЗК започна разследване срещу Великова, Марешки официално подаде искане за покупка на "Хигия".
Междувременно той се опита да обясни точно как биха могли да работят останалите дистрибутори и фармацевти и предложи всички аптеки да намалят надценките си по линия на здравната каса. Марешки обвини аптеките и дистрибуторите, че печелят много и обяви, че е готов да поеме доставките за касата.
От своя страна колегите му обосноваха цените си и отговориха, че Марешки се опитва да манипулира общественото мнение и институциите и да получи монопол върху разпространението на лекарствата.
"Използвайки свободно непознати математически методи, Марешки събира надценки с отстъпки и ги приравнява с процент от оборота.
Още от статията на „Дневник" и Още по темата от „Дневник"
„Започва проверка на банките, които държат държавни пари", съобщава „Сега"
Започва проверка на банките, в които държавните фирми държат парите си. Премиерът Бойко Борисов я е възложил на министрите на икономиката и на финансите Трайчо Трайков и Симеон Дянков. Идеята е да се види дали са спазени всички условия и критерии при избора на обслужваща финансова институция.
Преди дни в отговор до 11 главни редактори финансовото ведомство оповести, че 50%, или 408 млн. лв., от общо 856 млн. лв. на държавните компании се държат в Корпоративна търговска банка. Вчера Борисов обясни, че случаят с банките е заварено положение, въпреки че справката е към 31 март 2010 г.
Дянков, който пръв повдигна темата за вложенията на предприятията, онзи ден предложи справка за банковите депозити на държавните фирми да се оповестява публично веднъж на всеки три месеца. Трайчо Трайков пък коментира, че изборът на обслужваща банка се прави от борда на директорите на всяка компания. "Без да се разгледат условията, с които дадени банки са спечелили правото да държат парите на държавни фирми, не може да се каже дали тези финанси трябва да бъдат прехвърлени в друг трезор", обясни той.
Още от статията на „Сега" и Още по темата от „Сега"
„Фандъкова има вече толкова заместници, колкото са министрите в Унгария", разкрива „Сега"
Кметът на София официално има толкова заместници, колкото министри ще има новото правителство в Унгария. Заради кризата и свръхдефицита в унгарския бюджет новото правителство там оряза министерствата от 14 на 8. Кризата обаче не може да уплаши Столична община, която смело върви точно в обратна посока - заместниците на кмета се увеличиха от шест на осем. "Кметът вече спокойно може да излиза в неплатен и безсрочен отпуск, защото има достатъчно заместници - всеки ще я замества в един ден от седмицата. Осмият ще я замества в осмък", въздъхнаха с облекчение форумците на "Сега".
Ако сравнението с Унгария изглежда далечно и резултатите от крутите мерки там тепърва предстоят, съвсем близо е антикризисната мярка на българското правителство за съкращения в администрацията с 20 %.
На фона на заклинанията на новата власт за драстични съкращения в раздутия брой чиновници, назначаването на нови хора в София е неадекватно. Общинските администрации в големи и малки градове в страната не са по-назад от столицата - кметовете на Варна и Пловдив имат по седем заместници. В Русе и Бургас те са пет. Малката община Божурище, за която мнозина не знаят квартал на София ли е или отделен град, се е обзавела с трима. Както е тръгнала местната власт, нищо чудно всички общини у нас да си назначат зам.-кмет по есенния листопад, коментират ехидно по форумите.
Един от лайтмотивите на сегашната държавна власт е, че е заварила по трима-четирима заместници на министрите. Те пък със свои заместници и така надолу по веригата. Затова сега например любимият на премиера министър Цветан Цветанов, който съвместява МВР с вицепремиерски пост, има само двама заместници, докато предшественикът му е работел с четирима. На "Московска" 33 обаче ресорът на Цветанов се връща към блясъка си от неговите времена в общината и вече ще се радва на отделен заместник-кмет. Досега сигурността влизаше в задълженията на заместника по "Координация, контрол, обществен ред и сигурност". След като бъдат иззети функциите за сигурност и обществен ред, на този зам.-кмет му остава само "Законност, координация и контрол". Фандъкова обясни, че всички преписки и договори на общината ще се разглеждат от този заместник, "а това е огромен по обем работа". Този зам.-кмет има на подчинение една дирекция "Законност, координация и контрол". Да видим за какво всъщност отговаря дирекцията и респективно разпределеният й зам.-кмет: осигуряване кметовете на райони и началниците на звена в СО с решенията на СОС и протоколите от разширения колегиум на СО; осигуряване машинописното и копирно обслужване на звената на СО; обезпечаване на куриерското обслужване на звената чрез разпределение и изпращане на цялата кореспонденция от и за СО; Т.е. логистиката по разнасянето на документи насам-натам из София.
Още от статията на „Сега"
„Изгубени в печалбите", анализира „Дневник"
Добри обороти за световните вериги, които стъпиха директно на българския пазар, и спад от 20 до 50% на очакваните продажби за представителите на франчайзинг марките и българските производители. Това показва допитване на "Дневник" до двайсетина търговци с обекти в двата нови мола в София.
"Сердика център" отвори врати на 16 март със 183 магазина при капацитет от 210 обекта, към момента работят 197, съобщи управителят на мола Атанас Радев. The Mall беше открит на 21 април със 183 търговски обекта, други 23 постепенно ще отворят врати, каза Давид Давидов, мениджър търговски площи в Colliers, които ексклузивно отдават обектите.
Първоначалната еуфория от откриването на търговските центрове е отминала. Делничен ден, около 12 часа на обяд, продавачките в по-малките магазини стоят самотни и усмихнато ви приканват да влезете. "През деня няма хора, вечер след 18 часа има повече, както и през почивните дни", обяснява продавачка. За да привлекат клиенти, някои магазини вече са обявили с до 50% по-ниски цени.
Новите господари
"Големите световни вериги направиха рекордни обороти, което ще е стимул да дойдат нови брандове на българския пазар. Ефектът за българските търговци обаче е спад на продажбите", коментира Сергей Койнов, управляващ партньор на Forton, представител на Cushman&Wakefield за България. Компанията отдава площи в 6 мола в страната.
Марките, които влязоха на българския пазар директно, а не чрез посредници, като Zara, New Yorker и Peek&Cloppenburg, както и Humanic и Deichmann (за обувки) са печелившите от новата вълна молове. Парадоксално и за самите тях това се случва при спадащо потребление (6.8% на годишна база за първото тримесечие по данни на НСИ) и най-ниските заплати в целия ЕС.
"Постигнахме едни от най-добрите резултати в Европа, по-добри и от най-силната ни страна Австрия", каза Венцислав Огнянов, търговски директор на българския офис на австрийската Humanic. За сравнение той посочи, че нивото на разпознаваемост на марката в Австрия е 90%, докато в София е около 40%.
Още от статията на „Дневник"
„Край с купуването на шофьорските книжки", казва в интервю за „Монитор" Симеон Арнаудов, изпълнителен директор на ИА "Автомобилна администрация
Г-н Арнаудов, чии интереси се засягат с опита за отмяна на задължителната категоризация на автобусите за случаен превоз на пътници от новия Закон за движение по пътищата?
- Най-вече засегната е организацията, печелеща пряко от извършването на дейност, която по същество няма нищо общо със сигурността на превоза. Нека съм пределно ясен: комфортът на пътуване, който се отразява в броя на звездите на един автобус, и техническата му изправност са две напълно различни неща. Ако стане авария в спирачната система на красив автобус с шарени седалки и три видеоекрана, кой ще се вълнува от това, че е пострадал, докато се е возил на борда на превозно средство, оценено с три звезди или с четири...
В момента частната организация, която се занимава с тази дейност, в заявката си изисква към документацията и "Декларация за поемане на задължения" към нея. Тоест - не поемаш задължения, няма категоризация. А въпросното удостоверение е само лист хартия, на който е отбелязано: климатик - да, перденца - да, багажно отделение - да, телевизор - да, химическа тоалетна - да, ергономични седалки, накланящи се облегалки... Но дори не се иска те да работят, а да са налични. За издаването на този документ никой не се интересува дали автобусът е минал технически преглед.
Каква е тежестта на тази категоризация в момента?
- Повишените изисквания към автобусите се появиха първо след трагедията с падналия в река Лим автобус, в който загинаха деца. Тогава се заговори за специални изисквания при возенето на деца. За зла врага, индицентът при Бакаджика с неработещ автобус, който помля пенсионери, изпрати ясното послание, че не трябва да разделяме пътниците по категории. И затова дали на превозното средство е дадена една или четири звезди, е без значение, ако техническият преглед на автобуса е бил фиктивен или ако водачът е без нужната квалификация и опит.
Кои са базисните и задължителните изисквания за безопасност?
- Европейско изискване е всички автобуси, произведени след 1991 г., да са с ABS, ограничител на скоростта и антиблокировъчна система. Техническите прегледи обаче трябва задължително и гарантирано да станат истински. Иначе на хартия у нас проверката за изправност е същата като във всяка западна държава, но изпълнението е силно побългарено - т.е. става с плащане под масата.
При внимателно разглеждане на формуляра за категоризация е видно, че в графата "Спирачна система" е направено уточнението, че "тази точка е препоръчителна - асоциациите имат право да определят по-високи изисквания в съответствие с националното законодателство". Как изобщо темата за спирачната система може да бъде третирана като пожелателна? И да, законодателството стои над въпросното "пожелание", но кой тогава се нуждае от подобен формуляр?
Ако говорим за работеща безопасност за децата, нека бъде постановено, че коли, по-стари от 8 години, не могат да превозват деца, а водачът да е с еди-какъв си трудов опит. Не по-малка трябва да е отговорността на училищните директори и нека те не се измъкват с обяснения, че много неща са им на главата. Сигурността на учениците е тяхната първа и най-голяма отговорност.
Още от интервюто на „Монитор"
„Предоставяме ресурси, които да осигурят приходи за общините", казва в интервю за „Класа" Любен Татарски, депутат от ГЕРБ, председател на парламентарната комисия по регионална политика и местно самоуправление
Г-н Татарски, как гледате на предложението на СДС областните управители също да се избират пряко от хората, както и кметовете?
- Предложението не е нещо ново, по този въпрос отдавна се говори, поне откакто се дискутира въпросът с децентрализацията на управлението у нас. Винаги стигаме до второто ниво на управление и как точно да бъде структурирано то. Да не забравяме обаче, че има и конституция, която описва функциите на областния управител. Той всъщност трябва да провежда държавната политика и да следи за законосъобразността на актовете, които се произвеждат от органите на местното самоуправление. Там е казано, че областният управител се назначава от Министерския съвет. Тоест, ако правим промяна в тази посока, трябва да се промени и конституцията. Други териториално-административни единици от органи на самоуправление могат да се създават със закон. Ако говорим за изборност на вторите нива на управление, като областния съвет например, това трябва да бъде регламентирано със закон. Необходимо е да се помисли и за това, че е възможно да се дублират или припокриват функциите на областния управител, чиято фигура несъмнено е нужна, и на областните съвети, които трябва да представляват общините и да водят някаква обща политика над общинско ниво. По принцип аз съм „за" изборното начало, но трябва да се прецизират много точно правомощията, функциите, задълженията и взаимодействието с централната власт, която има ангажимента да следи за законосъобразността на актовете на местната власт. Всичко това трябва да се регулира със специален закон или с промяна в закона за местната власт, което също е възможно. Повтарям, аз съм за изборното начало, най-малкото защото 10 години съм бил избираем в качеството си на кмет. Не бива обаче да игнорираме и задълженията на държавата.
От Националното сдружение на общините често предлагат към администриране от страна на местната власт да минат още някои данъци, за да се гарантира по-голяма финансова стабилност на общините. Обсъждате ли подобна идея?
- В стратегията за децентрализацията у нас за тази година има предвидени няколко стъпки, част от които са приети и обсъдени на националния съвет по децентрализация, който се провежда в министерството на регионалното развитие, и вече са в ход. Една част от тези стъпки са насочени в законодателни промени, които ще дадат повече възможности за финансови приходи на общините. Такъв нормативен акт например е Законът за местните данъци и такси, който може по-прецизно, по-пълно да определи тези източници на средства за местната администрация. Да не забравяме и другите закони, които биха позволили на общините да получават собствени приходи, ако оптимално и законосъобразно използват ресурсите си. Такъв закон например е Законът за собствеността и ползване на земеделските земи - става въпрос за общинските земи като източник на приходи за съответната община. Такива закони са и Законът за подземните богатства, за водите. Законопроектът за водите, който е предложен от Министерството на околната среда и водите и ще се разглежда по комисии тази седмица, дава възможност на общините да получат безвъзмездно от страна на държавата голяма част от минералните извори. Това ще бъде още една стъпка в тази посока, т.е. не да се дават пари на общините буквално и директно, а ресурси, които те да използват, ако могат. По принцип не приемам тезата: „Дайте ни повече пари", било то от преки данъци или увеличаване на такси, това не е добрият начин. Смятам, че кметовете биха били стимулирани по-добре, ако им се предоставят ресурси и оттам те да получават повече приходи.
В момента има голяма диспропорция в развитието на регионите, кога можем да очакваме цялостна стратегия за развитието на регионите у нас?
- Наистина има райони и общини, които са много различни по своя потенциал, възможности за развитие и икономическо състояние. Това води до необходимостта от нов преглед на регионалната политика и мерки, които да доведат до неутрализиране, доколкото е възможно, на тези различия. Това е задължение и на държавата. В тази посока се работи - има национален план за развитие, има регионални планове за развитие, които би трябвало донякъде да неутрализират тези диспропорции. Тук обаче винаги опираме и до капацитета, способностите и възможностите на самите местни органи на властта. Стои въпросът, доколко самите общини имат капацитет да се възползват от възможностите на съответния регион, от усвояването на средства от европейските фондове или да провеждат целенасочена политика, която да води устойчиво развитие. Действително има какво да се измисли и да се направи в тази посока, макар че това е тема, която понякога се използва и спекулативно. Има възможности за законодателни инициативи в тази посока, но все още може би не му е дошло времето.
Още от интервюто на „Класа"
„ДДС за всички? Ще е скъпо на хазната", казва в интервю за „Стандарт" Димитрина Захаринова, бивш директор на Териториалната дирекция на НАП в София
Г-жо Захаринова, министърът на финансите Симеон Дянков предложи всички фирми да се регистрират по ДДС. Това ще увеличи ли приходите в бюджета?
- Това е една отдавнашна идея. Преди да се приеме обаче, трябва да се направи един много задълбочен и внимателен анализ. Преди да тръгне да се реализира една нова реформа, трябва да се анализират резултатите на последната и да направи оценка най-вече на цената - 1 лев приход за бюджета какъв разход води след себе си.
А как въвеждането на ДДС за всички ще се отрази на бизнеса?
- При въвеждане на ДДС за всички фирми, всяка една компания, независимо какъв оборот има, ще трябва да прави допълнителни разходи за счетоводители и за вкарване на специализиран софтуер. Което в условията на криза не мисля, че е най-доброто решение. По-скоро тези фирми ще затворят или ще минат в сивия сектор.
Има достатъчно регистрирани лица по ДДС и най-важното в момента е подобряване на организацията и ефективността на данъчната администрация. Да продължават с акциите съвместно с МВР и прокуратурата, които правят във връзка с източването на ДДС, да връщат на реалните инвеститори и на реалния бизнес по-бързо ДДС. Това са реално действащи мерки и при сегашната реформа, която беше направена от Нова година. Това е по-добре, отколкото пак да се върви към нова организация, към нов ред и допълнителни разходи за самата администрация - разходи за работни заплати, обучение.
Много по-големи разходи ли ще бъдат нужни на данъчните, за да контролират всички фирми по ДДС?
- В момента по ДДС са регистрирани 220 хил. фирми, а активно действащите са 600 хил. Представете си какъв допълнителен ресурс ще бъде необходим, за да се контролират всички фирми по ДДС. Данъчните и сега не успяват да възстановяват ДДС винаги в срок. През различните години невъзстановеното ДДС се движеше между 200-300 до 700 млн. лв. Всеки лев е важен за бизнеса сега и веднага. А регистрация на всички фирми по ДДС означава, че още повече ще се затрудни процесът и още повече служители трябва да се назначат.
Много от браншовите организации казват, че ако всички са регистрирани по ДДС, бизнесът ще излезе на светло. Промяната ще има ли такъв ефект?
- Напълно е възможно. Специално в някои сфери наистина има и такъв ефект, но пак е въпрос на задълбочен анализ, който трябва да се направи. Трябва да се съпоставят очакваните приходи, които ще излязат на светло и ефектът за тези, които в момента са регистрирани по ДДС и не са обслужвани адекватно.
Още от интервюто на „Стандарт"