Все повече интернет сайтове и особено информационни такива разчитат изцяло на приходи от реклама, за да се издържат и печелят. В един момент обаче, рекламните бюджети на корпорациите няма да са достатъчни, за да захранват цялата интернет индустрия, която все повече се разводнява.
За съжаление сега се наблюдава тенденция на лавинообразно увеличаване на уеб-бизнес начинанията, които започват с единствената идея да печелят от реклама. До сега това минаваше, но скоро няма да има достатъчно долари, които да се хвърлят за реклама, без значение колко иновативен дизайн или функционалности предложат новите сайтове.
През последните години погрешно се правеше оценка единствено на общия рекламен бюджет на американските компании отиващ за промоция на продуктите и услугите им в интернет. За съжаление никой не обръщаше внимание на факта, че от ден на ден той започва да се разпределя измежду все повече играчи, като вече не достига за големите риби. Именно те първи започват да недоволстват и да търсят изход от ситуацията.
Вече никой не се съмнява, че в идните години по-голямата част от рекламодателите ще започнат да се изтеглят от телевизията, радиото и печатните издание, за да се настанят по-трайно в мрежата, където хората прекарват по-голямата част от ежедневието си. Според независими експерти, през 2007 г. рекламният пазар в интернет ще увеличи постъпленията си с 28%, докато при другите медии този процент клони към ръст от едва 3.5%. За България ръстът на постъпление от реклама се удвои през миналата година, като тази тенденция се очаква да се запази и занапред.
За следващата година прогнозираният ръст е в рамките на 21%, а за 2009 г. още 13% до $43 млрд. Все още обаче интернет рекламата заема едва 10% от целия пазар, който се оценява на $495 млрд., като лъвския пай отива за вестниците, списанията и телевизията. Така или иначе тенденцията е ясна и за сега има откъде да идват постоянни парични потоци, но дали ще са достатъчни, за да подкрепят всички виртуални бизнес начинания?
Безспорно, големите сайтове и уеб-портали прибират по-голямата част от печалбата. Така само в САЩ, 50-те най-големи интернет имена взимат 90% от рекламните приходи. Нещо още по-интересно, 10-те топ сайта на Америка прибират 70% от парите от реклама. Анализаторите коментират, че при толкова много конкуренция и места, на които да се рекламира, вече не е толкова лесно да се печели като в доброто старо време, когато е важала максимата - „ако направиш сайт, рекламата сама ще дойде".
koshinkata
на 14.10.2007 в 20:41:14 #3"Милионите знайни и незнайини сайтове" - глупости. Рекламодателите едва ли си хвърлят парите на вятъра да рекламират в сайт с по-малко от 10 000 посетители на ден - това общо взето са сайтовете с Алекса ранг до към 10 000 грубо - така че рекламите са най-вече в не повече от 10 000 сайта при което 90% от приходите отиват в мегасайтовете с ранг до 1000 - над 200 000 посетители на ден.
Неделчо Съботинов
на 14.10.2007 в 14:38:14 #2Слави, коя теза се оборва? В първия абзац се пише за това, че парите са много, но нещата не отиват на добре "прегрява индустрията", докато последното изречение завършва с тезата, че вече не са времената, когато като направиш сайт и парите сами потичат. Както се вижда и тенденцията по увличаване на приходите е забавяще се през следващите две години. Според мен е добра статията, в която се разглежда проблема от две гледни точки. Едната - какво е положението в момента и втората - какъв тренд ще следва пазарът в идните години.
Slavi
на 14.10.2007 в 14:32:26 #1Много зле написана статия. Това, което е включено в увода като теза се оборва във финалната част. Бездарни писачи разбирам, ама редактори нямате ли?!