„Фалирали бизнесмени обират банки", съобщава от първата си страница „Монитор"
Управители на фирми и бизнесмени, затънали в дългове заради кризата, все по-често стават автори на дръзки въоръжени грабежи. В отчаянието си извършителите купуват плетена маска и газов пистолет и атакуват слабоохранявани казина, магазини и дори банкови клонове, съобщиха пред „Монитор" криминалисти от отдел „Грабежи" в столичната полиция.
Един от последните задържани обирджии се оказал именно мениджър във фирма. Мъжът задлъжнял с 50 000 лева, които не можел да върне, и решил, че ще си пробва късмета като бандит. Снабдил се с оръжие и започнал да набелязва малки квартални магазинчета. При първите два-три обира не срещнал никаква съпротива от продавачките, които веднага давали оборота. Извършителят избирал неохранявани обекти, в които предварително влизал да си купи нещо и да огледа.
„В повечето такива магазини оборотът стои в кутия от вафли или цигари. Вътре работят жени или младежи, които ние на шега наричаме „полово неосъзнати" - те са тийнейджъри и при тях обикновено няма съпротива", разясниха полицаите.
Обикновено след 1-2 грабежа извършителите се вдъхновяват и решават, че това е начинът да изкарват пари. Не след дълго обаче полицията ги хваща, защото те не са бандити с опит и често допускат елементарни грешки.
„Бизнесменът, когото арестувахме, при разпитите си призна, че се е надявал да си върне кредитите с обири. След това щял да спре. Не знам само колко магазинчета трябваше да обере, за да събере 50 000 лв.", попита риторично един от най-опитните криминалисти в отдел „Грабежи". При разпитите човекът си призна, че е на червено и се надява с удари по 400-500 лева да успее да си върне заемите", обясни разследващ.
Още от статията на „Монитор"
„Антикризисните мерки ще действат и след кризата", информира от първата си страница „Сега"
Част от 60-те антикризисни мерки, за които се споразумяха партньорите в Националния съвет за тристранно сътрудничество, няма да са с временен характер, а ще продължат да действат и след преодоляването на кризата. Това става ясно от документа със сроковете за прилагането им, разпространен сред социалните партньори.
Правителството смята да ореже болничните за осигурените лица и през цялата 2011 г. Досега се твърдеше, че мярката ще бъде до края на 2010 г., а междувременно ще се търсят начини за по-ефикасен контрол срещу злоупотребите. Със срок постоянен пък са три други много дискутирани идеи - за данък "Лукс", данъкът върху хазартните игри, както и начинът на облагане на застрахователните дружества.
Освен че рестрикцията за болничните ще важи и през цялата 2011 г., все още не е ясно как ще се прилага, тъй като бяха обсъждани три варианта. В документа, разпратен от правителството, все още фигурира първоначалната идея - през първия ден работодателят да плаща 100% от трудовото възнаграждение, през втория - 60 %, а през третия болният да е без доход. Но през последните седмици се появи и друг вариант - първият ден без доход за болния, през другите два работодателят да плаща по 80%. Има и трети вариант на правителството - трите дни болнични да са за сметка на работодателя, но да се плаща по 50% от дневната надница.
Въпреки уверението на социалния министър Тотю Младенов, че социалните партньори почти са се договорили за последния вариант, от двата синдиката - КТ "Подкрепа" и КНСБ, са категорични, че не приемат орязването.
До 31 декември 2011 г. се удължава и действието на новия срок, в който съкратени работници могат да получават обезщетение за болест от НОИ. Сега той е 75 дни, а новият ще е до 30 дни. След масовите съкращения в края на 2009 г. за първите три месеца са отчетени 3 пъти повече хора -16 700, които са се възползвали от опцията.
При настоящото законодателство осигурените имат право да излязат в болнични до два месеца, след като са съкратени, да получават обезщетение в рамките на 75 дни и чак след това да се регистрират в бюрата по труда и да започне да им тече обезщетение за безработица.
Още от статията на „Сега"
"Недосегаемата "Каолин" ощетява държавата с милиони левове", разкрива „Класа"
В Министерския съвет са внесени искания от „Каолин" АД за нови концесии за добив на каолин от площ „Лудогорие" в находищата „Колобър I" и „Колобър II". Те вероятно ще бъдат предоставени на фирмата до месец, съобщиха източници на „Класа". Така обаче държавата е на път да си вкара автогол, защото ще засили позициите на изкуствено създадения още от времето на ексминистър Долорес Арсенова монополист на този пазар. Отговорни за него са две министерства - на околната среда и водите и на икономиката, а в крайна сметка и правителството като цяло. Известно е, че монополът е забранен по конституция и по закон.
В същото време прави впечатление, че контролът, на който е подложена добивната дейност на „Каолин", е, меко казано, занижен.
Според баланса на запасите от националния геофонд, с който „Класа" разполага, фирма „Каолин" има вече шест находища на каолинова суровина, а предстои да получи още 2.
Фирмата е единственият концесионер на кварцови пясъци и каолин в България. Утвърждаването на монополната практика на „Каолин" обаче продължава.
Фактите са следните: общите запаси, с които страната ни разполага, са около 200 млн. тона по данни на Националния геофонд при МОСВ. Експертната оценка за тях е около 7 млрд. долара. Досега „Каолин" е спечелила правото да експлоатира около 90 млн. т. С предстоящите две концесии запасите й ще се закръглят окончателно на около 160 млн. тона, или запаси на стойност над 3,5 млрд. долара.
По данни на концесионния регистър „Каолин" притежава правата да разработва 8 находища за добив на кварц-каолинова суровина в страната, а през януари с решение на правителството му бе предоставена „по право" и 9-о - концесията в местността Балабана.
От 2003 година до сега процедурите за търсене и проучване на находищата за каолин и кварцови пясъци, както и последващите ги концесии неизменно започват и завършват по един и същ начин, при това всеки път печели фирма „Каолин", макар невинаги да е единствен кандидат.
Още от статията на „Класа"
„Фискална дисциплина и упоритост в реформите срещу кризата", избира препоръка на Световната банка за заглавие на първата си страница „Дневник
Фискалната дисциплина и довършването на реформите са ключови за справяне с кризата и постигане на траен и стабилен растеж за страните от региона на Източна Европа и Централна Азия. Това заявиха експертите на Световната банка при представянето на глобалния й годишен доклад в края на седмицата.
"Страните трябва да ускорят реформите през 2010 г. с фокус пенсионния и здравния сектор, образованието и да увеличат инвестициите в инфраструктурата, като в същото време се намалят енергийните субсидии.
Знаем, че това е голямо предизвикателство", каза Индермит Джил, главен икономист на институцията за Европа и Централна Азия.
Препоръката не е изненадваща, напротив. Без конкретно да споменава определена страна обаче, Световната банка изрази притеснение, че по време на криза волята за довършване на реформите намалява, което не е правилно, а би трябвало тежките времена да са стимул за провеждането и финализирането им.
"Годината ще е трудна за страните от региона на Източна Европа и заради падналите бюджетни приходи, но все още високи разходи", заяви Джил. Затова и препоръката е за строга фискална дисциплина. Прогнозата на банката е бюджетните дефицити в региона да надхвърлят 4.5% от БВП, но очакванията са, че растежът през тази година ще е 3% спрямо свиването с 6% през 2009 г. Световната банка обаче подчертава различната скорост на възстановяване за отделните страни и региони.
Възстановяването на възникващите пазари в Европа ще се случва по-бавно, тъй като високата безработица и ниските доходи на хората подкопават ръста на потреблението.
Още от статията на „Дневник" и Още по темата от „Дневник"
„Съдии в плен на секс и дрога", съобщава от първата си страница „Стандарт"
Секс и дрога държат в плен магистрати. Има зависимости на съдии, следователи и прокурори, заяви МВР шефът Цветан Цветанов пред Нова тв. И хвърли бомбата: "Тези зависимости са икономически, но има и свързани с наркотици, както и със сексуалната им ориентация". Цветанов отказа подробности. Но обясни, че подобни проблеми има и в системата на МВР. Вътрешният министър запознал с фактите главния прокурор Борис Велчев.
Цветанов потвърди думите на обвинител номер 1, че прокурори, полицаи и политици "потичат от СРС-та на арестанти". Хора с власт са уличени да разговарят с бандити по GSM-а.
Алексей Петров пък бил най-богатият човек в структурата на МВР, стана ясно от думите на Цветанов.
Още от статията на „Стандарт"
„Енергийни фирми първи влизат в бизнеса с парникови газове", информира „Монитор"
Предприятията от енергетиката първи ще могат да се включат в търговията с емисии парникови газове, съобщи вчера заместник-министърът на околната среда и водите Евдокия Манева. С цел да не се получи блокиране на системата, е изготвен график за включване на предприятията от всички сектори в международната търговия с емисии въглероден диоксид. Вече е започнало и регистрирането на количествата парникови газове, за които 132 български предприятия получиха право за изхвърляне във въздуха за 2009 г. Те могат да изтъргуват около 6 милиона тона въглероден диоксид. Цената му в момента е между 10 и 14 евро на тон.
Очакваме в кратък период в бизнеса да постъпят, от продажбата на такива емисии, около 70 млн. евро, каза Манева, цитирана от БТА. Предприятията могат да запазят една част от емисиите си и да ги прехвърлят за продажба до края на 2012 г., поясни тя. След 2012 г. няма да има безплатно разпределение на квоти и те ще се търгуват изцяло от предприятията. До 30 юни трябва да бъде подадена информация към Европейската комисия за всички инсталации, които ще работят в страната след 2012 г.
Имаме амбициозна цел да продадем квотите, които държавата няма право да разпределя на бизнеса, каза Манева. По думите й основно изискване, за да излезе държавата на пазара и да продава тези квоти, е средствата да не отиват за подкрепа на бюджета, а за проекти, с реализирането на които се постига намаляване на вредните емисиите в околната среда. Това изискване най-често се поставя от самия купувач, обясни заместник-министърът. Договори за продажбата на квоти ще могат да се сключват след решение на Министерския съвет.
Още от статията на „Монитор"
„Ведомствата бавят разплащането с бизнеса", съобщава „Сега"
Нито едно министерство не е почнало да издава удостоверенията, с които фирмите да си получат парите от държавата за извършена дейност. Разплащането с бизнеса на 500 млн. лв. стари държавни дългове през Българската банка за развитие (ББР) де юре започна миналата седмица, но нито една фирма не може да си вземе парите, ако не представи удостоверение от съответното ведомство, че признава вземането.
"Изпратихме пробно заявление до регионалното министерство за един от членовете си, за да видим колко бързо ще се справят с издаването на документа", каза шефът на Националната камара на строителите Иван Бойков. Членовете на камарата имат да си взимат още около 50-60 млн. лв. До края на миналата седмица строителната компания така и не бе получила уверението. Междувременно регионалният министър Росен Плевнелиев заяви, че ведомството има готовност да издава удостоверенията от понеделник.
От социалното и аграрното министерство съобщиха, че и при тях не са издадени удостоверения, но няма и фирми, които да са ги поискали. Ведомството на Тотю Младенов има да разплаща 32 млн. лв. по линия на проекта "Красива България" и на Социално-инвестиционния фонд.
Експерти очакват процесът по разплащане да се раздвижи тази и следващата седмица, защото фирмите имат нужда от технологично време да подготвят цялата документация.
Още от статията на „Сега"
„Джеймс Бонд VS търговците", разкрива „Стандарт" как данъчните ще проверяват тайно оборотите в магазина
Арсеналът на Джеймс Бонд ще се впрегне срещу сивата икономика. Данъчните ще използват част от технологиите на Агент 007 в борбата с укриването на обороти и ДДС. Всички касови апарати на търговците и фирмите ще трябва да предават по електронен път данни за отчетените обороти до Националната агенция за приходи. Това ще става чрез SIM карта и GPRS мрежите на мобилните оператори, научи "Стандарт". Така новите технологии ще се използват за пълнене на държавната хазна. Чрез информацията от касовите апарати, данъчните лесно ще засичат дали магазинът укрива обороти. Срокът за изпълнение на новите изисквания ще се определи с наредба на финансовия министър Симеон Дянков. Срокът може да бъде различен за определени групи търговци, но не може да бъде по-кратък от 6 месеца и по-дълъг от 2 години от влизането в сила на наредбата. Самата наредба трябва да бъде одобрена най-късно до два месеца.
Предвижда се всички касови апарати да се вържат електронно с НАП. За целта всички търговци и фирми ще трябва да си купят допълнителен модул към касовия апарат. Цената му е между 100 лв. и 200 лв., категорични са експертите. В устройството ще се поставя SIM карта на мобилен оператор и чрез нея данните ще пристигат до Националната агенция за приходи. Месечният абонамент за тази услуга се предполага, че няма да е повече от 2-3 лв. Цената, разбира се, ще зависи от обема на данните, които се предават. Със стартирането на новата система касовите апарати периодично ще изпращат данни до НАП за отчетения оборот. Това ще става автоматично, без намесата на търговеца. Но наред с това инспекторите на НАП ще могат по всяко време да искат по електронен път справки от касовия апарат за оборотите. Това отново ще става без знанието на търговеца. Например данъчният може да седне с лаптоп пред едно заведение или магазин и да наблюдава клиентите му. Когато пожелае, може да изпрати заявка до касовия апарат за отчетения оборот. Ако се окаже, че през последния час например продажби не са отчетени, а хората излизат с торби от магазина, явно оборотът се укрива, за да не се плаща ДДС.
Още от статията на „Стандарт"
„Вицепремиерът Дянков готви финансов мегаинспекторат", разкрива „Сега"
Финансов мегаинспекторат се готви да създаде вицепремиерът Симеон Дянков, става ясно от предложените от него промени в Закона за вътрешния одит в публичния сектор. Идеята е в новото звено да се влеят сегашните инспекторати в митниците и в Националната агенция за приходите. "Целта е независимост и безпристрастност в проверките", пише в мотивите си Дянков.
През последната година се разбра, че инспекторатът на НАП например не работи добре и бившата му шефка Биляна Грозданова беше сменена. Шефът на инспектората на митниците Спас Шопов пък бе разкритикуван през миналата седмица от бившия началник на агенцията Емил Димитров-Ревизоро заради конфликт на интереси. От обясненията на митничар №1 Ваньо Танов обаче се разбра, че конфликтът е отпреди 6-7 години, че е недоказуем и че срещу Шопов няма данни за нарушения.
Дянков прави и плах опит да възроди вътрешния финансов контрол в държавата, който беше почти унищожен през 2006 г. с псевдореформа. Промените в закона предвиждат вътрешният одит в министерствата и общините да се прави не от един одитор, а от цяло звено. Такива сектори вече ще има и в държавните и общинските фирми и болници, а при нужда - в агенции и другите по-нисши държавни структури. Основният проблем на системата обаче се запазва, защото звената ще продължат да се назначават и уволняват от министъра или директора, когото трябва да проверяват. Този порок бе въведен в средата на 2006 г. под предлог, че е евроизискване, но реално съсипа системата на държавния вътрешен финансов контрол. От около 1200 ревизорите в Агенцията за финансова инспекция бяха намалени до под 200 и се превърнаха в безгласни вътрешни одитори.
Още от статията на „Сега"
„Променяме закона за етажната собственост", казва в интервю за „Монитор" Екатерина Захариева, зам.-министър на МРРБ
Госпожо Захариева, кои са основните акценти в работата на министерството в сектора на жилищната политика?
През последните месеци направихме преглед на направеното досега в тази насока и дойдохме до извода, че Националната стратегия за жилищна политика и Националната програма за обновяване на жилищата се нуждаят от преоценка.
Основното, на което трябва да се обърне внимание, е осигуряването на тези програми с финансов ресурс. За целта сме поканили водещи специалисти от държавни ведомства, научни институти и неправителствени организации, които да ни окажат съдействие за очертаване на основните цели. Идеята ни е да създадем работеща стратегия. Може да определим 3 мерки в нея, но те да се реализират, а не да останат само на книга. И най-важното е да бъдат осигурени с пари. Колкото и чудесни мерки да напишем, не намерим ли финансови средства за реализацията им, то от тях няма да има никаква полза.
Едно от малкото неща, работещи досега в сектора на жилищната политика, е демонстрационният проект за обновяване на многофамилни сгради, реализиран с помощта на ПРООН. За него сме осигурили средства от бюджета и за тази година, с които ще бъде подпомогнат ремонтът на около 30 жилищни блока.
Ще инициирате ли още промени в Закона за етажната собственост?
Да, и една от тях ще бъде свързана именно с обновяването на жилищните сгради. Имаме идеята за тази цел да дадем възможност на общините да имат съответен фонд. Създаването му обаче няма да е задължително за тях.
Какво ще направите, за да се активизира ролята на министерството в тази насока?
Звеното в МРРБ, занимаващо се с жилищна политика, се състои от 3-4 души и сега ще търсим начини да привлечем повече специалисти от други отдели. Едва ли е най-удачно държавата да прави всичко в тази сфера. Опитът на напредналите страни в Европа показва, че много по-рационално е определени дейност в жилищната политика да се прехвърлят към други организации (да се аутсорсват). В тези практики много напред са Германия и Холандия и са готови да ни окажат помощ. Там се прилагат много независими от държавния бюджет облекчени схеми за финансиране на обновяването на сградите.
Кои според вас са основните слабости на Закона за етажната собственост и как може той да стане максимално ефективен?
Основната му слабост е, че той не работи. Най-важното сега е да направим такива поправки, които да помогнат на съсобствениците в една жилищна сграда да вземат по-лесно решения и да стимулираме инициативните. Законът засяга над 98 процента от живеещите в България, защото у нас е много голям делът на хората, притежаващи собствени жилища, концентрирани в големи жилищни сгради и комплекси. Това затруднява изключително много работата в тази сфера. Всяка нормативна уредба, засягаща управлението на етажната собственост, среща големи трудности.
В общи линии проектозаконът за промяна на Закона за етажната собственост вече е готов. Остават да се изпипат някои детайли. Един от тях е за фонда за обновяване на жилища. Другият е да намерим начин да не вменяваме прекалено много задължения на кметовете по прилагането на закона. Не е тайна, че общините нямат капацитета да ги поемат.
Според сегашния вариант на закона, ако една сграда не се поддържа, то от общината трябва да я ремонтират и да ипотекират имота, докато собствениците не възстановят разходите. Фондът, който вече споменах, би могъл да поеме тази роля. Смятам за важно и правилното разясняване на ползите от закона и за това не са необходими пари. Надявам се по-скоро да се промени мисленето на хората и те да разберат, че поддръжката на общите части е от полза за всички в една сграда. Ремонтите са не само разход, а им пестят много пари от отопление и не на последно място повишават цената на притежаваните от тях имоти. За съжаление все още немалко хора нямат чувството, че общите части са и техни.
Свикването на общите събрания ли е главният минус на закона, който искате да промените?
Да, това е една от основните слабости. По сегашния вариант се предвижда много усложнена процедура за свикване на общото събрание на етажната собственост. В новата редакция, която ще предложим, предвиждаме за важните решения като саниране, определяне на сумите в резервния фонд и други подобни случаи да се изисква лично връчване на покана за общо събрание. За решенията, вземани с обикновено мнозинство, ще искаме по-опростена процедура.
Другият проблем е свързан с книгата на собствениците и живеещите в сградата. Няма да се изисква записване на всички данни като номер на нотариалния акт или други лични данни за хората. Ще трябва да се посочва само името на притежателя на имота и процентът на идеални части, негова собственост.
Другата трудност при вземането на решенията е именно изчисляването на дела на идеалните части и оттам тежестта на гласовете на всеки от собствениците. За това за обикновените случаи на управление на кооперацията предлагаме да не се вземат дяловете в общите части под внимание, а да се броят гласовете на собствениците.
Още от интервюто на „Монитор"
„Ще строим магистралата с нова технология, за да няма коловози", казва в интервю за „Дневник" Цветан Цонев, главен изпълнителен директор на "Трейс груп холд" АД и представляващ Сдружение "Магистрала Трейс"
Къде започвате да строите на 3 май? След като до края на годината трябва да е разплатен 30-35% от обекта, означава ли това, че една трета от магистралата ще е готова до края на 2010 г.?
- Целият обект от 32 км от Стара Загора до Нова Загора е разделен на 5 участъка с дължина между 5 и 7 км. Според графика, който сме представили, започваме работа едновременно и на 5-те места. Първото нещо, което се прави на такъв обект, е почистване на хумуса. Това е почвата в обсега на терена. След това се започва с насипите. Успоредно с тях се изграждат и малките съоръжения.
Съгласно графика имаме ангажимента на 5-6-ия месец да започнем да правим трошенокаменната основа плюс циментовата стабилизация. Ако времето е добро и можем да работим, до началото на декември ще започнем и асфалтовите работи. Като сума до края на годината трябва да бъдат усвоени 30-35% от близо 138 млн. лв. по договор. Това означава, че някои позиции по договора ще бъдат усвоени напълно, а други в по-малък процент.
Наети ли са работниците, които ще строят отсечката от магистралата?
- Все още не са наети, но е направен подборът и в началото на май ще започне назначаването им във фирмите. Няма как още първия ден да се включат 500 машини. В рамките на месец и половина ще започне уплътняването и вкарването на все повече машини, процесът е постепенен и може да се сравни с поточна линия. Планирано е в рамките на два месеца да достигнем оптималното натоварване и създаването на необходимата организация.
Имаше съобщение от областния управител на Стара Загора, че ще наемете 4000 души. После министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев го повтори. Толкова ли работници ще наемете?
- 4000 души вероятно ще бъде общата заетост, свързана с необходимостта за обезпечаване на целия строителен процес. Вероятно те са имали предвид общото раздвижване на трудовия пазар, свързан с обекта. Конкретно в структурите на "Трейс" максималният брой работници, който ще бъде нает, е между 500 - 600 човека на първия етап. В разгара на строителния сезон през лятото около 1000 - 1500 души ще бъдат заети с изграждането на магистралата в системата на "Трейс груп холд". Глобално погледнато, цифрата може да достигне 4000, ако включим и нашите доставчици и подизпълнители. При тях най-вероятно също ще има нови назначения.
Колко подизпълнители ще ползвате и всичките български ли са?
- Работим предимно и само с български доставчици и изпълнители. Основните изпълнители са партньорите в сдружението - "СК 13 холдинг", "Пътно строителство" - Добрич, "Виастройинженеринг". Отделно имаме доставчици например за стоманено-еластичната ограда, стоманената ограда против животни, на коритата за облицоването на стоманобетонови канавки, за производителите на тръбните елементи и т.н. Може би над 10 фирми ще са подизпълнителите и доставчиците.
Още от интервюто на „Дневник"
„България може да получи експертна помощ за бюджетния дефицит", казва в интервю за „Класа" Меглена Кунева, политически съветник на еврокомисаря по транспорта Сийм Калас
Г-жо Кунева, вече сте политически съветник на еврокомисаря по транспорта Сийм Калас. След избухването на исландския вулкан имахме един кризисен период за въздушния транспорт в Европа. Очаквате ли да настъпят някакви промени в транспорта в ЕС, за да не се повтаря сегашната ситуация с блокираните милиони пътници?
- Европейската комисия и вицепрезидентът Калас ще направят преглед на случилото се по време на кризата. Целта е да се види дали е имало недобра техническа подготовка, неприлагане на законодателството или липса на връзки между отделните видове транспорт. Ще се установи какъв е икономическият ефект, какво са загубили компаниите и пътниците, какво са спечелили други участници. Втурването направо към ново законодателство не е маниерът на Еврокомисията. Няма смисъл да се предприемат панически действия. Трябва да се събере информация за реакциите и да се насочат усилията към слабите точки.
Възникнаха съмнения, че някои авиокомпании не се отнесоха достатъчно коректно към пътниците. Имаме законодателство, което защитава правата им, но се появиха сигнали, че са доплащани билети, че е имало проблеми с настаняването в хотел. Защитени ли са потребителите на практика, какво показа ситуацията след изригването на вулкана?
- Европейският пътник е един от най-защитените в света. Нашето законодателство е много добро, сравнително скоро бе последното му обновяване. За да сме защитени на практика, най-напред трябва да знаем правата си. След това някой трябва да следи какви са оплакванията и тогава да се каже дали законодателството се прилага. Това е работа на всяка държава. Еврокомисията в Брюксел няма как да знае дали пътниците в България са доволни или не. Ние трябва да съберем информация от европейските потребителски центрове и от националните власти за броя на оплакванията и характеристиката им.
Но ако страната не се интересува от това, ако от България не постъпят никакви данни, ЕК не може да ги измисли. Ако нямаме добра статистика, ако нашето Министерство на транспорта не е настоятелно в прилагането на законите, съжалявам, но няма как този проблем да се реши отвън.
Говори се много за компенсации за авиокомпаниите, има ли вероятност те да бъдат обезщетени за претърпените загуби?
- Тук става въпрос за държавна помощ, която ще се даде от съответната страна. Има подобен прецедент след терористичните атаки от 11 септември 2001 г., когато авиокомпаниите са поискали компенсации. Решението ще се вземе, след като се преценят ефектите от кризата и дали те трябва да доведат до държавна помощ. Много е важно в моменти като този да се разчита на добра процедура и да не се вземат прибързани решения.
Миналата година представихте доклад, в който се посочваше, че авиокомпаниите прикриват истинската цена на билетите под формата на различни такси. Настъпи ли някаква промяна междувременно в ценообразуването?
- Бяха проверени сайтове за продажба на билети, не е задължително те да са само на авиокомпании. Трябваха ми две години, за да стигна до някакъв резултат. Имах сериозни пререкания с авиокомпаниите. Но стъпка по стъпка направих нещо, което дотогава не беше правено в ЕС. Масово убедих националните власти (макар да не успях във всички 27 страни) да направим проверка на сайтовете. Всеки провери в собствената си държава кои от тях лъжат, за да се приемат корективни мерки. Това е точно моят подход, продължавам да държа на него. Въпросът е следният: аз го направих, но ще продължат ли българската държава и останалите страни членки с тези проверки, за които им дадох методиката и общата визия? Еврокомисията може да покаже пътя, но някой трябва да го продължи. Нищо не пречи в момента на българската Комисия за защита на потребителите да провери на сайтовете, за да види какво е днес положението. Нищо не пречи и на сегашния комисар, който се занимава със защитата на потребителите, да продължи с наблюдението. Но той трябва да разчита на това, че националните власти са заделили пари за тях. Не очаквайте комисията да дойде и да разчисти българския пазар.
Като еврокомисар за защита на потребителите помолих преди време банките да проверят дали няма свързани продукти - вземаш кредит, но те задължават да се застраховаш. Очаквам правителството и банковият надзор да продължат да следят въпроса, за да вървим към една приятелска за потребителя икономика.
През XXI век потребителят ще може да влияе много повече върху пазара, отколкото преди. И заради интернет, и заради това, че пазарът сега е много по-голям.
Още от интервюто на „Класа"
„Токът може да поевтинее от юли", казва в интервю за „Стандарт" зам.-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Мая Христова
Г-жо Христова, премиерът Бойко Борисов разпореди проверка на електроенергийните дружества. Какво ще предприеме държавата, ако одитите покажат, че реалните инвестиции на ЧЕЗ, Е.ОН и ЕВН са по-малко от представените по документи?
- Най-силният механизъм за въздействие върху енергийните компании е лицензионният режим. Посредством него са регламентирани правата и задълженията им, в това число правомощията на държавния регулатор да налага санкции при нарушения или неизпълнение на ангажименти. Законът дава достатъчни възможности на ДКЕВР за контрол и санкции в случай на констатирани нарушения.
Те могат ли да бъдат основание за разваляне на приватизационните договори?
- Това е много крайна мярка и към момента не се обсъжда. ЕРП-тата работят в условията на ценова регулация и лицензионен режим. В приватизационните договори не са поставяни никакви условия и задължения спрямо новите собственици по отношение на инвестиции и цени, същевременно не са давани и никакви гаранции в тези аспекти от страна на държавата в качеството й на продавач, тъй като за тези въпроси се грижи ДКЕВР. От 1 юли ДКЕВР трябва да предприеме по-строги мерки във връзка с ревизията на цените.
Чуха се различни мнения по въпроса кое е по-добре - електроенергийните дружества да платят дивиденти върху печалбата си, или парите от нея да се реинвестират. Какво е вашето мнение?
- Дали ще се разпределя дивидент, или ще се реинвестира, зависи до голяма степен от финансовото и техническо състояние на компанията. В конкретния случай е важно какво е състоянието на активите, необходимостта от поддръжка и обновление и дали е възможно оптимизацията на техническата част и инвестиционна програма да се постигнат чрез използване на привлечен и собствен финансов ресурс, които да позволят разпределение на печалби.
От централата на ЧЕЗ в Прага обявиха, че компанията вече няма да инвестира в чужбина, включително в България. Това идва като потвърждение на информацията, че инвестиционната програма в ТЕЦ "Варна" се замразява. Можем ли да очакваме да се стигне до окончателно затваряне на електроцентралата заради екоизискванията на ЕС?
- Не мисля, че могат да се правят толкова генерални изводи. И държавните, и частните компании усещат все по-силния натиск на кризата. Нормално е под нейно въздействие плановете, в това число и инвестиционните, да претърпят сериозни ревизии. Не мисля, че чехите се опитват деликатно да ни съобщят за затварянето на ТЕЦ "Варна".
Още от статията на „Стандарт"
„Не знам защо се налага мнението за авторитарен стил на управление", казва в интервю за „Дневник" Румен Иванов, депутат и член на изпълнителната комисия на партия ГЕРБ
За 8 месеца успя ли партия ГЕРБ и депутатите да навлязат в работата?
- Определено вече може да се каже, че групата на ГЕРБ е навлязла в работата. Беше необходим период за адаптация, но той вече е преодолян.
Защото остава впечатление, че депутатите по-скоро чакат изпълнителната власт и конкретно премиера да им спусне готови решения, нямат собствена инициатива.
- Категорично не възприемам това. Има инициативност, голяма част от внесените законопроекти са на депутати, в комисиите усилено се работи. В никакъв случай не се приемат само закони на Министерския съвет.
А защо депутатите препращат повечето въпроси към изпълнителната власт? Не трябва ли те да участват по-активно при взимането на решения, особено при обсъждането на теми като антикризисните мерки? Включително и в кадровата политика като висящия от месеци въпрос за назначаване на членове на ВСС, за нов шеф на здравната каса и др.
- Депутатите се включваха активно при обсъжданията. Председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова участва в срещите, на които бяха дискутирани мерките. Колкото до кадровите промени, те касаят най-вече изпълнителната власт. Ние не трябва да сме инициаторите на подобни решения, в крайна сметка отделните министри ще работят с тези хора. Просто има разделение на функциите - изпълнителната власт генерира идеите, а в парламента се одобряват.
Според мен народните представители участват достатъчно в процеса на управление, но в никакъв случай не може да се допусне те да правят реалното управление, те не могат да изземват функциите на министрите. Защото отговорността е на конкретните членове на изпълнителната власт. Не депутат, опитал да наложи мнението си, ще носи отговорността впоследствие, а тя ще се носи от конкретния министър.
Все по-често се чуват критики, включително от партньорите ви, че закъснявате с важни реформи. Как ще ги коментирате?
- В общи линии нещата вървят, но действително времето започва да притиска. За всички е ясно, че едно ново правителство трябва да започне реформите още в първата година на управлението си, иначе те се провеждат трудно. И ако още малко се бавят реформите, ще бъдем свидетели на закъснение. Но е логично, че реформи след 20 години преход не могат да се направят за седмица или две, за месец или два, при положение че досега нищо не е правено. Бягано е умишлено от това, защото е най-тежкото политическо решение да се направят реформи в сектори като образованието, здравеопазването, пенсионната.
По-важното е, че имаме ясната воля и решимост тези реформи да бъдат направени и те наистина ще се направят. Защото непровеждане на реформите ще доведе до пагубни за страната последствия. Не може да продължи да се наливат пари в нереформирани системи като здравеопазването.
Точно това е темата - защо продължавате да наливате пари, а не използвахте времето досега за радикални реформи?
- Реформите са започнати - в здравеопазването, в образованието. Може би закъсняваме с мерките в пенсионната система, но това е най-тежкият сектор. Не мога да се съглася, че не сме използвали времето. От друга страна, такива тежки реформи се правят и с пари. При нас съвпадението е изключително лошо с тежката световна финансово-икономическа криза, което донякъде забавя тези реформи.
От друга страна, пречка е изключително тежкото наследство. Ето сега и тези прословути анекси за над 2 млр. лв. са изключително бреме за правителството и държавата. Съгласен съм, че не може всичко и през целия мандат да се оправдава с грешките, допускани в миналото. Но не може и да не се отчетат реалностите - държавата е управлявана изключително зле и сега търпим проблемите.
Още от интервюто на „Дневник"