"Газпром": София да не се пазари за "Южен поток", информира от първата си страница „Дневник"
Броени дни преди заседанието на българско-руската икономическа комисия в София, която ще обсъжда общите енергийни проекти, Русия предупреди, че няма да се пазари за газопровода "Южен поток".

Тонът на гиганта "Газпром" изглежда изненадващ, защото до момента това изглеждаше най-безспорният проект в сравнение със строителството на АЕЦ "Белене" и петролопровода Бургас - Александруполис, които българската страна продължава да обмисля. Заседанието в София е първото след срещата на премиерите Владимир Путин и Бойко Борисов през септември в Гданск.

"Такъв шанс се пада веднъж в живота и сме убедени, че относно този проект здравият разум в България ще надделее", заяви говорителят на "Газпром" Сергей Куприянов пред телевизионния канал РТ. Той допълни, че подкрепата за газопровода нараства в цяла Европа, че той придобива общоевропейски мащаб "и едва ли някакви задръжки в отделни участъци могат да повлияят на набралия крайцерска скорост проект". "Беше заявено, че българите не се отказват, но им трябва време да помислят. Ние сме уверени, че  "Южен поток" не е случаят, в който може да се пазариш", каза Куприянов.

Предупреждението съвпада с твърдения на източници на "Дневник", че противно на българските намерения, руската страна е поискала да диктува решенията на съвместната проектната компания по проекта. В това дружество между Българския енергиен холдинг (БЕХ) и "Газпром" всяка от страните ще има равни дялове. Освен това на преговорите България  ще иска гаранции, че след изграждането на "Южен поток" няма да пострада сегашният транзит на синьо гориво за Гърция и Турция, каквито сигнали вече се появиха в руските медии.

Ако транзитът бъде засегнат или прекратен, държавната "Булгартрансгаз" ще се лиши от около 100 млн. лв. приходи от такси, който "Газпром" плаща. През май "Газпром" се ангажира за "Южен поток" да изгради в България нова мрежа, а при използване на съществуваща да плаща транзитни такси. Енергийни експерти коментираха обаче, че остава под въпрос дали "Булгаргаз" ще може да продава количества от "Южен поток" на потребители в страната.

Друг оформящ се проблем с Брюксел е свързан с т.нар. Трети енергиен либерализационен пакет на ЕС. Председателят на Българската петролна и газова асоциация Валентин Кънев предупреди по време на икономически форум, че бъдещият газопровод не осигурява достъп на трети страни, каквито са изискванията.

Трупат се и въпросителните около цената на българското участие, тъй като в началото на 2010 г. трябва да се появи предпроектно проучване, което да докаже колко ще струва проектът и икономически изгоден ли е той за страната. По договора, подписан от кабинета "Станишев", България трябва да поеме половината от разходите по строежа на наша територия.
Още от статията на „Дневник"

„Да съсипеш транспорта за 130 дни", съобщава от първата си страница „Класа"
Новият транспортен министър Александър Цветков е на път да получи първия си звучен шамар от Европейската комисия. Според източници на в."Класа" в България е дошло предупреждение за наказателна процедура заради недопускане на конкуренция при наземното обслужване на летище София. Писмото е изпратено от зам.-председателя на ЕК Антонио Таяни, като в него се дава двумесечен срок страната ни да даде обяснения. Ако те не удовлетворят комисията, срещу България ще бъде образувана наказателна процедура.

До 2006 г. наземното обслужване на летище София се е извършвало единствено от държавното дружество „Летище София" АД. През 2006 г. обаче броят пътници през летището за пръв път надминава 2 млн., като по европейските изисквания това е условие държавата да допусне конкуренция в тази сфера на дейност. Първият частен летищен оператор е Swiss Port, която оперира на 180 летища в 40 държави. След нея се появяват и други кандидати като "Голд еър хендлинг България", на който молбата обаче дори не е разгледана с мотивите, че държавата все още обмисля дали да допусне нови наземни оператори. Междувременно и Swiss Port подава оплакване в КЗК с мотив, че е поставена в неравностойно положение спрямо държавния оператор.

Засегнатите частни наземни превозвачи са се обърнали за решаване на проблема към новия екип на транспортното министерство. Те обаче не получават конкретен ангажимент от него и затова са сезирали директно Европейската комисия.
Следващото наказание - за железопътната субсидия
Когато транспортният министър Александър Цветков обяви сливането на отделните дружества в държавната компания БДЖ , едва ли се е замислял, че по този начин ще се нарушат европейските директиви за равнопоставеността на достъпа до железопътния пазар. От близо една година обаче има процедура за наблюдение точно по тази директива на комисията, като една от наблюдаваните държави е България.

Основният проблем идва от това, че БДЖ (като единствен кандидат) спечели конкурса за осигуряване на обществена услуга за превоз на пътници с железопътен транспорт. На базата на сключен договор с държавата компанията се задължава да поддържа определени стандарти, както и да поддържа пътнически влакове по нерентабилните линии.
Още от статията на „Класа"

„Бойко: Дайте коледни премии", информира от първата си страница „Стандарт"
Частниците да раздадат премии за Коледа, призова Бойко Борисов. Дайте малко повече пари на работниците си за празниците, обърна се премиерът към бизнеса по време на церемонията "Инвеститор на годината". В замяна на добавките той обеща подкрепа на предприемачите. Държавата ще удари рамо за строежа на пътища и инфраструктурата при големи инвестиции и ще помага на компаниите да задържат специалистите си, ангажира се Борисов. Той посочи, че изисква от министрите и чиновниците да съдействат максимално на бизнеса да придвижва бързо проектите си. "В залата почти няма човек, с когото да не съм се срещал и да не съм решавал проблеми", каза Борисов на стотината гости. Той заяви, че бизнесмените могат да го търсят по всяко време, а кабинетът му е отворен дори в събота и неделя.
Още по темата от „Стандарт"

„Индийска виагра менте в BG мреж@т@", предупреждава от първата си страница „Монитор"
Виагра менте се търгува свободно в интернет. Синьото хапче се предлага в над десет сайта съвсем свободно, независимо че в аптеките то се продава само по лекарско предписание и срещу рецепта, установи репортерска проверка на "Монитор". Освен таблетката за сексуална мощ в мрежата се предлагат свободно още антибиотици, медикаменти срещу онкологични заболявания и дори стимулиращи препарати за лечение на стерилитета и забременяване ин витро. Цените им са двойно по-ниски, но гаранции за качество няма. 

Липсва и упътване за употребата им. За да внушат на купувача, че стоката е оригинална обаче, продавачите препращат към линковете на фирмите производителки, които нямат никаква представа, че имената им се използват с рекламна цел в незаконния алъш-вериш. Повечето от предлаганата "стока" е чиста проба менте, внос от Индия и Китай. До един обаче виртуалните продавачи я рекламират като оригинална. С купувача те се договарят с мейли и в твърде редки случаи пряко по телефона. Самите "лекарства" се изпращат по пощата, заплащането става с пощенски запис. Някои търговци предлагат доставка с куриер, всички до един гарантират дискретност.

Най-предлагана, но и най-търсена в мрежата, е виаграта. Тя се продава не само в сайтовете за онлайн търговия, но и в информационни електронни страници, като Силистра on-line, например. Цената на синьото хапче варира от 10 до 40 лева. За по-големи количества продавачите дори предлагат отстъпка. По-малко търсен от него е циалисът, тъй като е по-слабо познат на българския пазар.

Медикаментът срещу рак на гърдата с генерично название лапатиниб е на свободно договаряне, към него се предлага и съответният протеин, когато става дума за ограничаване на метастази. Гаранция за произхода му също няма, но пък рекламата звучи крайно цинично: "Това е вашият шанс да оживеете." Пълен набор от стимулатори и препарати за ин витро може да си набави човек на цени от 1250 до 2000 лв. Пълният курс на лечение с истински препарати в клиника струва не по-малко от 5000 лева.
Още от статията на „Монитор"

„КАТ иска колите да се движат с 30 км/ч в градовете", съобщава от първата си страница „Сега"
В по-големите градове да бъдат въведени специални зони с ограничение на максималната скорост до 30 км/ч вместо досегашните 50 км/ч - места, където има постоянен поток на пешеходци и рискът от инциденти е по-голям. Това е едно от предложенията, които ще залегнат в изцяло нов закон за движение по пътищата, обяви вчера пред "Сега" секретарят на обществената комисия за безопасност по пътищата Алекси Кесяков.

"Ползвали сме главно опита на Холандия, където има много подобни зони. В тях има допълнителни "легнали" полицаи и ограждения, за да се забави скоростта", обясни Кесяков. По думите му ще се мисли за поставянето на специални "врати", които да отбелязват началото и края на подобни райони с повишено присъствие на пешеходци. Това неминуемо ще утежни трафика в централните части на градовете, където и без друго рядко може да се движиш по-бързо.

През последната седмица комисията на Кесяков прикова вниманието с предложението си за тотална забрана на употребата на алкохол преди шофиране. В момента има допустим праг от 0.5 промила в кръвта. Като пример бяха посочени страни като Япония, Швеция и Русия. Експертите искат и санкция за хората, които, без да се замислят, се качват при пияни шофьори. Лансира се отново и идеята за конфискация на колата, ако собственикът й бъде засечен с превишена скорост от над 70 км/ч, както е във Франция. Глоба от 20 лв. пък ще има за всеки, който вози пътници без колан, дори и на задната седалка.
Още от статията на „Сега"

„Рецесията сви потреблението на газ с 43%", съобщава от първата си страница „Пари"
Продажбите на синьо гориво от Булгаргаз са намалели с 43.08% за първите десет месеца на 2009 г. в сравнение със същия период на миналата година. Анализ на Българския енергиен холдинг, в чиято група е газовото дружество, сочи, че реализираните количества до края на октомври са общо 1935 млрд. куб. метра гориво. 

От Булгаргаз вече предупредиха, че заради по-ниското потребление в сравнение със заявените от потребителите количества може да се наложи те да плащат неустойки. Това ще стане ясно в началото на 2010 г., заяви Димитър Гогов. До момента дружеството има договорка да не се плащат неустойки с единия от доставчиците - Винтерсхал. С Газпромекспорт нямаме проблем, защото сме изпълнили всичките си задължения към тях, посочи Гогов. Така остава компанията да се договори с третия посредник Овергаз.

Анализът на БЕХ показва и намаляване на общия обем произведената енергия за първите десет месеца на годината от АЕЦ Козлодуй и топлоцентралите - 20 457 гигаватчаса електроенергия, което е 77.85% от производството през цялата 2008 г. Само АЕЦ Козлодуй е произвел 12 224 гигаватчаса енергия, което се равнява на 77.54% от количеството енергия, произведено от централата през миналата година.
Още от статията на „Пари"

„НАП спря опит за укриване на 18 млн. лв. ДДС", разкрива „Монитор"
Опит за укриване на 18 млн. лв. ДДС са пресекли ревизорите от софийската териториална дирекция на Националната агенция за приходите (НАП), съобщиха от данъчното подразделение. В измамата са замесени 43 български компании, търгуващи с фирми от Европейския съюз, уточниха още от там. Същите фирми са извършили и други данъчни нарушения за още 1,5 милиона лева.

Данъчните са хванали измамата, след като са проверили декларираните от българските фирми сделки и са ги сравнили с тези, посочени от европейските им контрагенти. Чрез системата на ЕС за обмен на информацията по ДДС е установено, че разминаванията между декларираното от българските и европейските компании са за 150 милиона лева, и то само за първото тримесечие на 2009 г.
При ревизиите са установени и други нарушения, съобщиха още от дирекцията. От там дадоха за пример вносители на автомобили втора употреба, които са посочили невалидни идентификационни номера на европейските си партньори.

В друг случай пък наши фирми са хванати във фиктивни доставки към европейски страни. Софийска компания например декларирала доставка на голямо количество месни продукти в Кипър. След запитване към кипърската данъчна администрация се оказало, че такава стока изобщо не е пристигала там.
Още от статията на „Монитор"

"Депутатите обиколили 11 пъти Екватора", разкрива „Стандарт"
Депутатите обиколили Екватора 11 пъти за първите си 100 дни на власт. Избраниците на народа от всички краски са изминали общо 439 593 километра.
Воаяжите им по света и у нас стрували на бюджета 627 637 лева. Това сочи справка за командировките на парламентаристите за първите им 100 дни работа, направена по поръчка на "Стандарт" по закона за достъп до обществената информация.  Статистиката е за периода 14 юли - 30 октомври 2009 г.

В челната десетка на депутатите пътешественици преобладават ГЕРБерите. Това е обяснимо, тъй като ние сме най-голямата парламентарна група, коментираха хората на Бойко Борисов. Справката обаче сочи, че най-кръстосващите пътищата са парламентаристите от ГЕРБ от Бургас. Колегите им от предишния кабинет пък само за първите 11 месеца на 2008 г. похарчиха близо 1 милион лева за гориво.  С лични и служебни автомобили, за сметка на парламента те бяха навъртели над 6 милиона км. Това прави 480 обиколки на Екватора.  В новата власт с титлата Пантелей Пътник може да се окичи Иван Вълков от Бургас. Той е на първо място с навъртени 16 740 километра. Това означава, че на всеки 5 дни Вълков се е връщал в родния си град. Следва го пак негов колега - друг бургазлия от ГЕРБ - Димитър Петров. За първите си три месеца и половина работа в парламента той е навъртял 11 200 км извън жълтите павета.  Почетното трето място на пътешествениците е за лидера на РЗС Яне Янев, който е избраник от Благоевград и е навъртял 10 735 км. Следва го Стоян Гюзелев от ГЕРБ. Той също е бургазлия и има в сметката си 10 690 км. Други двама негови съграждани и съпартийци - Пенко Атанасов и Иван Алексиев, са се отчели с пропътувани съответно 8400 и 8280 км.  Ваньо Шарков от Синята коалиция има 8375 км за първите 100 дни на кабинета "Борисов". Той е избраник от Велико Търново. На осмо място е Десислав Чуколов от "Атака" с избирателен район Плевен. Той има изминати 8240 км. Във врата му диша лидерът на Синята коалиция Мартин Димитров. Въпреки че избирателният му район е от София, Димитров е сколасал да навърти почетните 8069 км. Явно ще се окажат верни приказките на негови колеги, че километражът е навъртян покрай битката за лидер на СДС, която се проведе преди седмица. Тогава синият шеф бе обвинен, че обикаля цяла България, за да търси подкрепата на сини фенове, или със служебна кола на "Раковски" 134, или с парламентарна лимузина.

Драгомир Стойнев от Коалиция за България пък е само с 40 изминати километра. Двама ГЕРБери пък оглавиха и друга класация - на спестовниците. Шуменските депутати Ивайло Тошев и Красимир Минчев се прибират в родния си град с личните си автомобили и не ползват държавни пари за бензин.
Още от статията на „Стандарт"

„Цените на държавните земи по морето ще скочат 7-8 пъти", информира „Дневник"
Цените на държавните земи и гори ще бъдат повишени драстично, като целта е те да се доближат максимално до пазарните. Това съобщи в понеделник зам.-министърът на земеделието Георги Костов в Смолян. За целта Министерството на земеделието и храните ще предложи да бъде променена наредбата за базисните цени на държавните земи и гори.

"Имаше създадена комисия, която е проучвала пазарните цени и сега има предложение за увеличението им", обясни пред "Дневник" Костов. Така за страната средно цените на държавните земи трябва да бъдат повишени три пъти, тези в близост до Черноморието - 7-8 пъти, а тези около планинските курорти - до 6 пъти. В началото на октомври от земеделското министерство съобщиха, че скандално известните замени на земи и гори, извършени от кабинета на Сергей Станишев, на практика са законни, тъй като наредбата за цените на държавните имоти не е променяна от 2006 г., а в нея са записани в пъти по-ниски от пазарните стойности на терените. Така се е стигало и до ситуации, при които гори на метри от морския плаж са оценявани за около 140-150 лв. на декар и заменяни за други във вътрешността на страната.

"Целта на новите промени е цените да бъдат изравнени с пазарните", обясни Костов. Освен това трябва да бъде защитен публичният интерес при сервитутното ползване на терени за преминаване на далекопроводи и изграждането на съоръжения на мобилните оператори, съобщи още той. По данни на агроведомството сега се плаща годишен наем от 15-20 стотинки на квадратен метър.
Още от статията на „Дневник"

„Политически игри пречели България да приеме еврото", обобщава „Сега"
Не икономически, а политически причини спъват България за влизане в преддверието на еврозоната - ERM II, стана ясно на международна конференция в София вчера. "Това е един много сложен процес, изключително сложен, особено зад кулисите. Вече е ясно, че въвеждането на единната европейска валута в дадена страна е и политически проект", заяви управителят на БНБ Иван Искров пред чужди дипломати и икономисти.

Искров даде редица примери на държави от ЕС, които въведоха еврото, въпреки че не изпълняваха формалните маастрихтски критерии. Става дума за Белгия, Гърция, Италия и Словения. "На Естония, Литва и Словения им бяха нужни само няколко седмици след влизането в ЕС, за да се присъединят и към ERM II, а за България това не се случва вече 3 години", оплака се Искров.

Управителят на централната банка призна, че през 2007 г. България е направила опит да влезе във въпросния валутно-курсов механизъм, но е била посъветвана да се въздържи. Причината била прекомерно високият дефицит по текущата сметка, въпреки че той не е сред писаните условия. Това кара икономистите у нас да говорят, че на България й се поставят и неписани условия. "Ние се оказваме в ситуация да стреляме по движеща се цел", оплака се Искров.

За влизането в ERM II няма никакви формални критерии и държавите би трябвало да се допускат там автоматично. Европейската централна банка, която реално има право на вето върху това решение обаче, се страхува, че България и други страни от региона могат да внесат риск. "Ние не само не внасяме риск в системата, а сме държава, която добре се справя с риска. Да не забравяме, че България оцеля във финансовата криза без никаква външна помощ за разлика от много европейски държави", коментира икономистът от "Отворено общество" Георги Ангелов. Той подчерта, че догодина България може да се окаже единствената държава в ЕС, която изпълнява условията на Пакта за стабилност и растеж. Към тези условия трябва реално да се придържат страните от еврозоната, въпреки че някои от тях вече не отговарят на изискванията.
Още от статията на „Сега"

„Точат ДДС със стари коли", съобщава „Стандарт"
Данъчните разбиха схема за ДДС измами при вноса на автомобили втора ръка. При проверки в София на търговците на стари коли в Горубляне било установено, че те често не декларират част от внесените автомобили. Така не плащат и ДДС за тях. Но чрез системата VIES данъчните засичат данните, които родните търговци подават, с информация за сделките, която обявяват техните партньори от Италия, Германия и Австрия. Така бройката на внесените автомобили и цената им не може да бъде скрита. Необявяването на вноса от ЕС е една от най-елементарните схеми за ДДС измами. Но опитите за криене на ДДС продължават. За първите три месеца на годината родните търговци са обявили внос от ЕС общо с 500 млн. лв. по-малък, отколкото са декларирали техните партньори. Само в София разминаванията са за 150 млн. лв. 43 фирми, търгуващи с ЕС, опитали да скрият 18 млн. лв. ДДС, съобщиха от ТД на НАП в София.  Вносители на месо криели по няколко тона от доставената от ЕС стока и не плащали ДДС за нея.
Още от статията на „Стандарт"

„Важно е да продадем излишните вредни емисии", казва в интервю за „Дневник" зам.-председателят на Българската стопанска камара Димитър Бранков
В края на миналата седмица Министерството на околната среда и водите завърши плана за разпределение на квотите между предприятията в България. Предстои документът да бъде съгласуван от министерствата и одобрен от Министерския съвет. След това планът ще бъде изпратен в Европейската комисия, която от две години го отхвърля. С Димитър Бранков разговаряме за възможностите пред българските компании да се включат в търговията с емисии малко преди да започне конференцията на ООН за климата в Копенхаген.
Г-н Бранков, кои са възможностите пред българските компании да се включат в търговията с газови емисии?
- Под търговия трябва да разбираме един доста широк кръг от опции, създадени с Протокола от Киото и европейската схема за търговия с емисии.
Един от вариантите е компаниите да търгуват помежду си. За съжаление в България това не може да стане, защото все още няма утвърден план за разпределение на квотите между предприятията. Друг вид търговия представлява проектното финансиране. Такива са проектите за съвместно изпълнение, които се реализират у нас. На следващо място е възможността за банкиране.
Този вид търговия е много важен за страната, независимо че се извършва на национално ниво. Под банкиране в случая се разбира употребата на емисионни права за покриване на задълженията за намаляване на емисиите в бъдещ период - 2013-2020 г.
Протоколът от Киото дава възможност страните с излишък от емисии, каквато е България, да ги пренасочат за следващия период. Това трябва трябва да се запази и след срещата в Копенхаген. Друг механизъм за търговия са проектите по механизма за чисто развитие. Те се изпълняват от страни, които нямат ангажименти по Киото и не преследват постигането на подобни цели. Последната опция за нас е пазарът на предписани емисионни единици.
Потенциалът на страната ни да реализира такъв тип сделки надхвърля 1 млрд. долара. България беше първата, която влезе в пилотните проекти на Световната банка за зелена емисионна схема, но в момента е измежду последните страни от нова Европа.

Планът за разпределение на газовите квоти в България се забави много, а цените на емисиите непрекъснато падат. Колко реално е да започнем търговия още през 2010 г.?
- Търговията с квоти трябва да започне възможно най-бързо, цените им в момента са много ниски - около 8-9 долара за тон и продължават да падат. Наблюдаваме пазар на купувача, емисиите са евтини, защото предлагането е голямо. Продавач на квоти биха могла да станат Русия и Украйна. Последната дори е заявила такива намерения. Натрупаните от подобни държави запаси са много по-големи от българските.

Така че България не е закъсняла безвъзвратно, но все пак е закъсняла. В случай че Брюксел одобри плана ни, все пак бихме могли да започнем търговията още през следващата година.

Какъв принцип последно беше възприет за разпределение на квотите?
- База за разпределение на емисиите са 2007 и 2008 г. , като се взима по-силната от двете за всяко предприятие. След това се формира коефициент за намаление, който зависи от обема на съвместното изпълнение и квотата за нови инсталации. Формираните цифри се изваждат от общото количество квоти. В новия план бяха отстранени отбелязаните от ЕК неточности и недостатъци в последния й доклад. Под внимание се взимат и специфичните особености на всеки един сектор, защото определени браншове имат задължения и по отделни директиви на Европейския съюз.

С какво представеният в четвъртък вариант се различава от предходните?
- Има промяна в разпределението на новите участници и в количествата, дадени на отделните предприятия. Въпреки съмненията, че верифицираните доклади на някои дружества не са точни, разпределението е по-прецизно. Основен отговорник за верността на докладите на предприятията е верифициращата организация. Всяко предприятие изготвя в края на годината мониторингов доклад. След това този доклад подлежи на оценка от трета независима страна и отговорността пада върху нея.
Определено има сектори като енергетиката, металургията и добива, където при по-осезаемо възстановяване от кризата би имало недостиг. Допълнително количество емисии дойде от изключването на "Кремиковци" от плана. Комбинатът щеше да получи около 5 млн. тона. Предприятието може отново да се включи в разпределението, но без коксовото и доменното производство, а вече като нов участник. Квотата за нови участници е приблизително около 24 млн. тона за целия период на разпределение.
Общо количествата, които са определени за България, годишно възлизат на 42.3 млн. тона въглероден диоксид. За пет години това е около 212 млн. тона. От него се вади резервът за съвместно изпълнение, който е около 7-8 млн. тона, и 24 млн. тона за нови участници. След това на база инсталации на този принцип се разпределят квотите.
Още от интервюто на „Дневник"

Не трябва да изключваме коалиция между ГЕРБ и ДПС", казва в интервю за „Сега" евродепутатът и бивш министър на външните работи Ивайло Калфин
Г-н Калфин, какъв е смисълът от изслушване на членовете на новата Еврокомисия в Европарламента, след като тя ще бъде гласувана анблок?
- Тя ще бъде гласувана анблок в пленарната зала, а изслушванията са в комисиите. И при тях има възможност да се зададат доста въпроси на кандидатите за комисари. Обикновено това трае по около три часа за всеки и съвсем не е леко препятствие. Така че на слушането в комисиите, ако не се представи добре някой от комисарите или има достатъчно силни мотиви в някоя от големите групи в парламента да не подкрепят съответния комисар, тогава се препоръчва на председателя на ЕК да направи промени, преди да вкара състава в пленарна зала. Така се случи при предишната комисия Барозу, когато той направи промени след изслушване в комисиите.

В коя комисия очаквате нашият еврокомисар да получи най-сериозните въпроси?
- Предполагам, че тя ще бъде изслушана най-вероятно в комисиите по външна политика и по развитие.

Според евродепутата Андрю Дъф колегите му ще се стремят да се уверят, че всеки от кандидатите добре познава портфейла си, умее да работи в екип и има добри умения да общува. Отговаря ли според вас Румяна Желева на всички тези условия?
- Не бих искал да коментирам по разбираеми причини личните качества на г-жа Желева, но тя има шанса да се подготви добре и да се представи пред ЕК. Ако сравним нейната биография с биографиите на другите кандидати, така както се отнасят към сферите, които са им дадени, мисля, че тя трябва действително да положи допълнителни усилия за представянето си в комисията. Но въпросите не се изчерпват само с професионалната тематика. Имаше предварителен разговор в комисията по външна политика с Катрин Аштън и тя получи доста остри въпроси, основно от британските консерватори.

Като зам.-председател на комисията по бюджет в ЕП какви пари ще управлява в ресора си Румяна Желева?
- Средствата, които в момента се дават за развитие, са към 800 млн. евро. Те са и за помощи при бедствия и хуманитарни помощи. Но не трябва да забравяме, че този комисар няма да взима самостоятелни решения. Първенство се дава на комисаря по външни отношения. Важни са комисарят по въпросите на развитието и комисарят по разширяването. Изпращането на хуманитарна помощ е функция от решенията на тези няколко души. Въпросът с хуманитарните помощи е един от най-оспорваните. Дори в момента тече процедура за освобождаване от отговорност на европейските институции за 2008 г. В бюджетната комисия се гледаха и тези въпроси. Комисарят, който отговаря за развитието, беше на тези изслушвания. Има доста неща, които ЕП очаква да се направят по отношение на прозрачност при изразходване на тези средства и г-жа Желева трябва да е сигурна, че всяко действие ще бъде много внимателно следено.

Какви са подозренията за изразходване на парите за хуманитарни помощи?
- Свързани са с непълни процедури за обществени поръчки или за участие в хуманитарни акции в други международни организации, които след това не предоставят отчети.
Още от интервюто на „Сега"

„Новият закон ще вкара джигитите в пътя", казва в интервю за „Монитор" председателят на парламентарната транспортна комисия Иван Вълков
Г-н Вълков, кои са основните насоки в промените на Закона за движение по пътищата, които предлагате заедно с ваши колеги?
- Основната цел на законопроекта е подобряване безопасността на движението, намаляване на произшествията и респективно жертвите по пътищата. Принципно се налагат две основни промени. Едната е по отношение промяната на санкциите за лицата, които управляват моторно превозно средство след употреба на алкохол, за тези, които превишават скоростта, както и за неправоспособните водачи. Оказа се, че голяма част от произшествията, които са извършени през последните две години, непрекъснато се увеличават вследствие на тези три групи. За над 50% от тях причината е именно превишената скорост. След това се нареждат употребата на алкохол и неправомерните водачи, които за съжаление също много се увеличават. Другата основна задача, която сме си поставили, е да намерим един по-ефективен механизъм за установяване, налагане и събиране на глобите за нарушения, които са установени чрез технически средства. Става дума основно за камерите, които вече са монтирани и продължават да се монтират. В момента чрез тях се установяват основно нарушенията за превишена скорост. С тези промени се целят няколко неща. На първо място ще отбележа, че техническите средства са безпристрастни. И абсолютно точно показват мястото, датата, часа и съответно регистрационния номер на автомобила, с който е извършено нарушението. По този начин се постигат няколко неща. Изваждаме полицаите от храстите, което е много важно, защото ще осигури един допълнителен ресурс от служители, които да бъдат пренасочени към места с истинска необходимост от тях. Това са пътните възли, кръстовищата, конфликтните точки в началото и в края на населените места, с други думи точно там, където са най-необходими. Освен това по този начин ще бъде намалена и корупцията.

Как възнамерявате да повишите събираемостта на глобите?
- Ние се опитваме да използваме практики, които са доказали своята ефикасност в страните от Западна Европа. Там обикновено глобата се налага на собственика на превозното средство. Ние не казваме, че той задължително трябва да е виновен. Но забележете, чак след това има право да обжалва. И ако се докаже, че той не е виновен или пък автомобилът е шофиран от друг, парите може да бъдат върнати.

Тоест вие сте взаимствали от европейското законодателство...
- Този законопроект не е изготвен само за да се повишат глобите. Първо е имало комисия в МВР, начело с министъра Цветан Цветанов беше направена една много сериозна организация за безопасността на движението. Бе създаден специален съвет, в който влизат над 20 обществени организации и институции, които дебатираха възможностите за подобряване безопасността на движението. Аз съм присъствал и на една друга среща, която беше с МВР на Холандия. На нея бе направен слот анализ на произшествията и цялостната обстановка в България. Бяха изтъкнати преимуществата на техническите средства, с които се установяват тези нарушения и как точно се процедира в Холандия.

След като са пуснали камерите в Холандия, там намалели ли са драстично инцидентите?
- Да, намалели са. Този подход е възприет и от Франция. И две години след това инцидентите са паднали с над 30%. Освен това в Германия също по подобен начин чрез технически средства, в момента се извършва установяването и събирането на глобите. От КАТ настояват отдавна да бъде приложено същото изискване и у нас.

Казахте, че половината от произшествията са вследствие на превишена скорост. На пръв поглед сте подготвили доста сериозен шамар за пияните шофьори и състезателите. Само че премахвате възможността да се отнема книжката за превишена скорост?
- Основната причина е, че на този етап от правна гледна точка не може за едно и също деяние, при положение че установяваме нарушението чрез техническо средство, да бъдат наложени и двете наказания. За да не задълбаваме в казуса, ние сме счели, че е по-добре да завишим глобите, но да можем да използваме ефикасно тези устройства. В Южна България те са монтирани, предстои монтирането им и в Северна България. Проблемът е, че сега работят само на регистрационен режим и на практика са неефективни. Защото според сегашното законодателството, ако една камера в София днес е уловила 100 нарушения, следва 100 души да бъдат повикани в КАТ. Това са 15 такива камери. Представяте ли си колко души се събират. 1500 трябва да отидат, за да им бъдат връчени наказателните постановления. Това крайно утежнява работата. Именно за да подобрим ефективността и да улесним работата, предвиждаме тези промени.
Още от интервюто на „Монитор"

„По-добрите рейтинги водят до по-ниска цена на външното финансиране", казва в интервю за „Класа" изпълнителният директор на СИБАНК Петър Андронов
Господин Андронов, на 1 декември рейтинговата агенция Standard and Poor's подобри перспективата си за България от отрицателна на стабилна. Всъщност каква е връзката между рейтинга на държавата и банките?
- Рейтингите са пряк фактор, който влияе на цената на финансирането на международните пазари. Въпреки че на пръв поглед промяната, която Standard and Poor's обяви, е много малка, тя има силно символично значение - все пак това е първото позитивно изменение на признат външен рейтинг на българската държава от лятото на 2008 г. Това е добър сигнал за инвеститорите. Рейтингите на самите банки са пряко свързани със суверенните. Ако рейтингът на България се подобрява, това дава възможност агенциите да повишат оценките си и за отделни банки. По-добрите рейтинги водят до по-ниска цена на външното финансиране за местните кредитни институции.

Лихвите по кредитите отбелязват понижение в последните месеци - за октомври те се върнаха на нива отпреди 18 месеца. Но накъде вървят лихвите по депозитите?
- В същата посока. Многократно повтаряхме, че лихвените проценти по кредитите зависят от риска в икономиката и от цената на депозитите. Тя достигна пределни нива преди месеци, позволи на банките да обезпечат ликвидността си, но вече сериозно тежи на техните разходи. Затова банките постепенно започнаха намаляването им.

Според вас какъв трябва да бъде маржът между лихвите по кредити и депозити и въобще може ли да се говори за пряка зависимост между показателите?
- Както вече казах, между лихвите по кредити и депозити има пряка зависимост, но тя не е линейна. Допълнителен фактор, който банките включват в изчислението на цената на кредитите, е стойността на провизиите и обезценките, които те правят по проблемните кредити.

Финансовият министър Симеон Дянков няколко пъти заяви, че лихвите по кредитите могат да паднат с поне 3 пр. пункта. Възможно ли е това и кога?
- Лихвите могат да падат и те падат вече, но дали ще паднат с три пункта, е много трудно да се каже, а още по-трудно е да се каже кога. Според мен процесът ще отнеме дълго време и ще се случва плавно.
Основният лихвен процент бе свален от БНБ на рекордно ниските нива от 0,55 за декември. Състоя се и среща с премиера, на която бяха представени мерките, които е взел трезорът за подобряване на средата. Каква е ролята на БНБ в условия на валутен борд и защо, след като ОЛП е толкова нисък, лихвите за потребителите са над 7%?
- Ролята на БНБ в условия на валутен борд е ограничена. Както е добре известно, тя няма право да рефинансира търговски банки, за разлика от другите централни банки, които имат пълна парична дискреция. Поради тази причина осигуряването на ликвидност на българските банки има два основни източника - вътрешния пазар и външно финансиране. Търговските банки не могат да разчитат на централната банка за финансиране и това, естествено, вдига цената на ресурса, който се привлича на местния пазар. В условията на паричен съвет на БНБ й остава другата й определена от закона роля - да бъде регулатор и надзорник. Именно в рамките на тези функции през последните 12 години БНБ успя да реализира ефективна антициклична политика. Що се отнася до основния лихвен процент, който БНБ, нека пак да повторя - само изчислява, а не определя, той е индикатор на сделките или на средната цена на сделките, които се сключват между самите банки на свръхкраткосрочния междубанков пазар. Този пазар в момента има изключително малки обеми, няма сериозна представителност и изобщо няма никакъв сериозен мотив той да бъде възприеман като отправна точка за цената, например по потребителските кредити. Цената по потребителските кредити е зависима от цената по депозитите, с които се финансират те, и от разходите, които банките правят за загубите по тези кредити. Това са двата определящи фактора върху цената по кредитите на банките, а основният лихвен процент е индикатор за състоянието и тенденциите на съвсем друг тип пазар - междубанковия.
Още от интервюто на „Класа"

„Данъците ми няма да нахранят пенсионерите", казва Лили Иванова в интервю за „Стандарт"
Името на Лили Иванова се появи в скандален списък на известни певци, които се проверяват от данъчните. Наред с примата на родната естрада в него фигурират Васил Найденов, Преслава, Малина, Камелия, Ивана, Глория и още куп звезди. В същото време Азис бе даден за пример сред арт средите, защото обявил 1 млн. доходи за миналата година. Срамен ли е списъкът на бирниците, има ли от какво да се притеснява и с какво се гордее Лили Иванова, какво би направила, ако за ден смени Симеон Дянков начело на финансовото министерство - ето признанията на най-голямата българска звезда пред Мартин Карбовски.
Разбрах, че Лили Иванова подготвя нов диск, така ли е?
 - Дискът ми е готов вече. Засега са около 14 песни, затова исках да забавя нещата. Не го правя за Нова година, защото искам да излезе през 2010 г. Песните са нови и искам да вляза в новата година с нов продукт. Искам албумът да бъде с марка 2010-а. Иначе, както казах, готова съм, имам работа още 10 дни най-много. До края на тази година ще успея да го довърша. Може би ще го издам януари месец, средата или към края. Може и да го забавя за Свети Валентин. Не съм решила, но в рамките на 1-2 месеца това ще бъде вече факт.

Къде ще бъде Лили Иванова на Нова година?
- Това е изненада. Даже за хората, пред които ще пея.

На Нова година Лили Иванова ще пее някъде, където дори хората, които ще бъдат там, не знаят. Това е суперлюбопитно. Къде ще бъдеш на Нова година, е страхотна тайна явно.
- Ами, да. Но ще се разбере. Обикновено съобщавам нещата, когато вече са факт. Когато са се случили. Иначе аз не празнувам. Ако си забелязал, много години, вече не знам колко са, не съм ги броила, но аз не ходя нито по купони, не ходя никъде. Просто защото нямам нужда да се показвам, не обичам демонстрации. Просто си гледам работата. Дали ще е нова година или стара година, аз просто си гледам работата. И това мисля, че дава своите резултати. Но на Нова година може да не съм в България. Имам за 2010 г. доста ангажименти. Не в България, пак казвам. Но аз обичам да си свърша работата и тогава да се похваля.

Ще има ли международно представяне на новия ти албум?
- Не. Международно представяне не може да има. Но ще има международни изяви. И то на много високо ниво.

Вярно ли е, че взимаш нов китарист? Групата ще се увеличава ли?
- Няма такова нещо, не. Мислех да взема барабанист и басист, но засега се въздържам, защото искам да подбера музиканти и хора, които наистина харесват моята музика. А не да дойдат просто така, за да работят само за пари. И съм щастлива, че моята група обича музиката, която прави. Факт е, че пианистът Оги Енев и китаристът Бисер Иванов ми пишат и музика вече. Това достатъчно ясно говори, че те харесват да работим заедно. Това е. О, и имам нов календар за новата година, издаден от Стови, снимката е на Васил Къркеланов, обработката е на Иво Кирков.

С какви дрехи си там?
- С моите. На календарите и на клиповете винаги съм със свои дрехи. Не взимам назаем. Ако случайно някакъв костюм в магазин ми хареса например, и мога да се снимам с него, аз се снимам, но не го връщам. Запазвам го за себе си, защото дрехите имат енергия и не ми се иска след това тая дреха да се види и да се каже "Тя вече е снимана". Тя си е вече моя. Всичките дрехи, с които се появявам където и да било, са лично мои. Закупени от мен или имам подарък, много неща напоследък получавам от Стефан Зашев от Брюксел, който ме снабдява с всичко най-ново по отношение на световната мода.

Продължават ли слуховете, че имаш връзка с китариста си? Това е, защото има няколко снимки, на които изглеждате много близки по време на концерти.
- Ами трябва да питаш тези, които ги разпространяват (смее се). Аз такъв слух не съм пускала скоро. Да, ние сме си близки - когато има един спектакъл, един театър, и ако видим двама артисти, че се целуват, не значи това непременно, че те са любовници, нали? Или че ще се оженят утре. Но един малък флирт никога не е излишен.

Мога ли да те питам за връзката със Стефан Зашев?
- Не, не сме се разделили, ако това питаш (смее се). Няма причина. Напротив, той е моят менажер за света, както казах, и нашата съвместна работа продължава с пълна сила, още по-пълна, отколкото беше за "Олимпия". Още повече работим за Европа, за Франция. Сега ще участвам в "Бест Моделс". Искам да кажа на Стефан, че той винаги ще има специално място в моето сърце.

Какъв е хонорарът, който ще вземеш от "Бест Моделс"?
- Сега (в петък, б.а.) имам среща с организаторите, така че още не зная.

Не знаеш. А ще го декларираш ли?
- Естествено. Някои хора може би не знаят, но аз имам счетоводителка от 1994 година, така че с нищо не мога да бъда стресната или уплашена. Пък и не смятам, че някой от държавната администрация би искал да плаши Лили Иванова. Това са повече слухове за отвличане на вниманието.
Още от интервюто на „Стандарт"