Който би се одързостил преди една година да предскаже, че Германия ще излезе от кризата с два пъти по-голям растеж от средния в ЕС, щяха да го отпишат като побъркан. Но ето че сега се говори за ново икономическо чудо!

Преди година и половина нещата изглеждаха съвсем иначе. Както е известно, в основата на германския икономически модел стои износът. В условията на световната криза този модел се оказа едва ли не съдбоносен за страната, която снабдява света с коли, машини, инвестиционни и химически продукти. Вследствие на срива в търсенето стопанският прираст на Германия изгуби повече от 5 процента.

Германската рецепта

В разгара на кризата тази едностранчива ориентация към износа предизвика много критика, включително обвинението, че това била една от причините за неравновесието в Европа и в световната търговия. Най-вече от Франция и Америка валяха призиви за преосмисляне на германския икономически модел.

Но ето че сега няма и помен от критика, напротив. Германският успех се дължи най-вероятно на комбинацията от мъдри политически решения и дългосрочното, стратегическо мислене на работодателите. Освен конюнктурните програми, каквито разбира се бяха приети в много страни по света, Германия даде своя специфичен принос, който се нарича Kurzarbeit, работа на съкратено работно време.

Смята се, че рецептата за успех на Германия се дължи именно на успеха, постигнат на пазара на работната сила. Планът на правителството да осуети неизбежните съкращения с милиардни субсидии се оказа повече от уместен. През юли трудещите се на съкратен работен ден бяха 288 000; една година преди това повече от един милион работници бяха в принудителна пауза поради липсата на поръчки.

Но този правителствен инструмент едва ли щеше да се приеме така добронамерено, ако не беше стратегическото мислене на германските предприемачи. Те знаят, че Германия е застрашена от драматична липса на квалифицирана работна ръка. Те знаят, че, ако не подадат ръка на работниците си сега, няма да ги видят повече, когато им потрябват.

Поръчките, които заваляха - така например през август обемът на поръчките в германското машиностроене се е увеличил с 45 процента!, - доведоха към края на лятото до вълна от нови назначения. Догодина се очаква разкриването на 300 000 нови работни места.

Германия знае как...

Впрочем, голяма част от германския успех е следствие и от структурата на германското стопанство. Износът се дължи не само на световноизвестни имена като "Порше" или "Мерцедес". Продукцията на около 1.000 предимно средноголеми германски фирми може да бъде окачествена като водеща на световния пазар. В никоя друга страна няма такава широта, такова разнообразие от върхови постижения.

И още нещо: 90 процента от тези неизвестни германски световни рекордьори са концентрирани в сектора на производството; тоест в областта, която съвсем доскоро бе осмивана като Old economy. Само че както видяхме англосаксонската New economy се спука като сапунен мехур. Понякога смятаните за мъртви се оказват по-дълголетни.