Изграждането на първата част от Интермодалният терминал в София, в района на гара „Подуяне" може да бъде завършен до края на 2007 г.

Това каза Директорът на дирекция „Национална транспортна политика", към министерството на транспорта Димитър Савов, по време на двудневната Международната конференция за развитие на товарния транспорт и логистиката в страните от Югоизточна Европа - „Balkans Intermodal and Logistics 2006".

Савов изнесе доклад на тема „Аспекти на транспротната политика на Република България за развитие на интермодалния транспорт", в който представи проекта за изграждане на Интермодален терминал в София, който е един от малкото инфраструктурни проекти с готово прединвестиционно проучване и стартиран международен търг за проектиране.

По проекта се планира да бъдат усвоени значителни средства от Структурните фондове на ЕС - около 16,5 млн. евро, заяви още Савов.

Столицата разполага с редица преимущества за подобен център, имайки удобно местоположение, предлагащо най-пряка връзка между Сърбия и Турция, Румъния и Гърция, респективно между страните от Централна Европа и Близкия изток и Африка.

Новият интермодален терминал трябва да замести и допълни настоящият железопътен терминал, разположен на Товарна гара - София, който освен, че затруднява пътното движение има и малък капацитет.

По предварителни планове новият терминал ще бъде изграден в две фази:

  • Фаза 1 на изграждане - 2007-2008 г. - Обхваща площ от 40 дка. Ще се изгради подхода на пътната връзка към терминала и демонтаж на съществуващо коловозно развитие, за изграждане на площадката за товаро-разтоварна дейност с прилежащите й сгради, зона за съхранение на празни контейнери, съоръжения и инфраструктура. В тази фаза се предвижда и изграждането на паркинг за изчакване на товарните автомобили със съответните съоръжения и сгради.
  • Фаза 2 на изграждане - 2009-2010 г. - Обхваща площ от 30 дка. По време на тази фаза ще се достигат оптималните размери на железопътната част от интермодалния терминал, чрез разширение на площадките за товаро-разтоварна дейност.

Ннастоящото състояние на инфраструктурата, необходима за осъществяване на интермодални превози в България не е на желаното ниво и изостава от международните изисквания и стандарти.

Възстановяването, реконструкцията и модернизирането на съществуващата инфраструктура, изграждането на нова (терминали и товарни селища), както и постигането на необходимата оперативна съвместимост на железопътната транспортна система с Трансевропейската транспортна мрежа са във фокуса на политиката на Министерство на транспорта.