Това каза Директорът на дирекция „Национална транспортна политика", към министерството на транспорта Димитър Савов, по време на двудневната Международната конференция за развитие на товарния транспорт и логистиката в страните от Югоизточна Европа - „Balkans Intermodal and Logistics 2006".
Савов изнесе доклад на тема „Аспекти на транспротната политика на Република България за развитие на интермодалния транспорт", в който представи проекта за изграждане на Интермодален терминал в София, който е един от малкото инфраструктурни проекти с готово прединвестиционно проучване и стартиран международен търг за проектиране.
По проекта се планира да бъдат усвоени значителни средства от Структурните фондове на ЕС - около 16,5 млн. евро, заяви още Савов.
Столицата разполага с редица преимущества за подобен център, имайки удобно местоположение, предлагащо най-пряка връзка между Сърбия и Турция, Румъния и Гърция, респективно между страните от Централна Европа и Близкия изток и Африка.
Новият интермодален терминал трябва да замести и допълни настоящият железопътен терминал, разположен на Товарна гара - София, който освен, че затруднява пътното движение има и малък капацитет.
По предварителни планове новият терминал ще бъде изграден в две фази:
- Фаза 1 на изграждане - 2007-2008 г. - Обхваща площ от 40 дка. Ще се изгради подхода на пътната връзка към терминала и демонтаж на съществуващо коловозно развитие, за изграждане на площадката за товаро-разтоварна дейност с прилежащите й сгради, зона за съхранение на празни контейнери, съоръжения и инфраструктура. В тази фаза се предвижда и изграждането на паркинг за изчакване на товарните автомобили със съответните съоръжения и сгради.
- Фаза 2 на изграждане - 2009-2010 г. - Обхваща площ от 30 дка. По време на тази фаза ще се достигат оптималните размери на железопътната част от интермодалния терминал, чрез разширение на площадките за товаро-разтоварна дейност.
Ннастоящото състояние на инфраструктурата, необходима за осъществяване на интермодални превози в България не е на желаното ниво и изостава от международните изисквания и стандарти.
Възстановяването, реконструкцията и модернизирането на съществуващата инфраструктура, изграждането на нова (терминали и товарни селища), както и постигането на необходимата оперативна съвместимост на железопътната транспортна система с Трансевропейската транспортна мрежа са във фокуса на политиката на Министерство на транспорта.