Независимата изследователска компания Nemertes е изготвила дълбочинен анализ на Интернет и IP инфраструктурата, определени от изследователите като капацитет, и сегашния и прогнозирания трафик, наречен търсене.

Целта е да се разбере как всяко от двете се е развивало във времето и да се определи дали в един определен момент търсенето ще надвиши капацитета.

Уникалното в изследването е предположението, че клиентите използват определени обеми на интернет трафик и този трафик е адекватната мерна единица и решаващ фактор за потреблението, а не специфичният портфейл от приложения, предлаган от компютърните фирми. Nemertes наричат това иновационно-центричен модел на търсенето и го разглеждат като единствения надежден път за изготвяне на бъдещи сценарии.

Изследването е подкрепено с изготвяна пет години база данни от утвърдени технологични търговски организации и академични и индустриални изследователски организации. За пръв път се оценяват едновременно инвестициите в инфраструктура и моделите на трафика. За пръв път законът на Мур се прилага към Интернет.

Изводът е стряскащ: инфраструктурата за достъп до Интернет, особено в Северна Америка, изглежда ще престане адекватно да отговаря на търсенето още след 3 - 5 години.

Оценката на финансовите инвестиции, изисквани за преодоляване пропастта между търсене и капацитет в Северна Америка, варира между $42 млрд. и $55 млрд., или 60%-70% повече от понастоящем предвижданите от сървис провайдърите инвестиции.

Излседователите подчертават, че Интернет няма да се срине заради липсата на тези инвестиции. По-скоро първоначалният ефект от липсата на инвестиции ще задуши иновациите. Това ще са както по-малко технически иновации, водещи до нови и по-добри приложения, така и по-малко бизнес иновации, които създават стойност. Може да не се появят следващите Google, YouTube или Amazon, и то не заради липса на търсене, а заради неспособността да се отговори на търсенето. Безболезнено и невидимо, но неумолимо конкуренцията ще изчезне от икономиката.

Някой с по-развинтено въображение може да предположи, считат изследователите, че липсата на инвестиции ще отложи времето, в което Интернет ще достигне сингуларност (точката, при която увеличаващата се промяна създава непредвидима последица, нещо като независимо съзнание в Интернет).

Но по-сериозно, целите не са били да се излезе със спасителен план. Чисто и просто е моделирано с най-добрите разполагаеми средства и данни и са получени някакви резултати.

А резултатите са, че Интернет индустрията има крещяща нужда от инвестиции. Ако инвестициите не се увеличат двойно, до не по-малко от $137 млрд. в глобално отношение, потребителите ще се сблъскат със значително намаляване на пропускателната способност на Мрежата и ще възникнат сериозни проблеми за бизнеса. Например, потвърждението за покупка по Интернет може да не се осъществи от пръв път, а за зареждане на нов видеоклип от YouTube може да изисква далеч повече време.

Журналистите от списание ВЗГЛЯД обръщат внимание и на позицията на Лоурънс Робъртс, един от създателите на военната телекомуникационна мрежа ARPANet. В портала Internet Evolution Робъртс изтъква, че в настоящия момент обемите на трафика, предаван през мрежата, се удвояват на всяка година и половина (отново законът на Мур).

Това принуждава телекомуникационните компании да разширяват мрежовата инфраструктура и да увеличават мощностите си. На всеки три години разходите за предаване на растящите обеми данни през Интернет ще се удвояват, което рано или късно ще доведе до икономическа криза и телекомуникационните компании няма да успяват да влагат нужните средства за модернизация на оборудването.

Наистина, апокалиптичната визия на Робъртс е свързана с интерес за неговата компания, която предлага решение на проблема с новите маршрутизатори Anagran FR-1000.

Евросъюзът в момента изглежда не вижда проблем с капацитета на Мрежата, тъй като плановете са за удвояване на търговията през Интернет. Във втроник шефът на Еврокомисията Жозе Мануел Барозу заяви, че в идните пет години очаква удвояване на търговията през Интернет до обеми от € 263 млрд.

Според изследвания на ACNielsen от 2006 г., всеки десети жител на планетата прави покпки през Интернет (627 млн. души).