Инвестиционният фонд Qatar Investment Authority, който е собственост на арабската държава и управлява $ 40 млрд., има намерение да закупи дял до 10% в най-голямата европейска космическа компания EADS, съобщава днес агенция Bloomberg.

Изпълнителният директор на фонда е казал, че целта на потенциалната инвестиция е диверсификация на притежаваните от емиратството активи.

За първи път в историята си Airbus, най-големият в света производител на самолети, регистрира годишна загуба. Както е известно, отлагането на доставките на суперджъмбо A380 доведе до неустойки за клиентите. EADS заявиха за намерението си да продават акции, за да финансират най-новия си самолет A350XWB.

Шейх Хамад, директорът на катарския фонд, е заявил: „Ако сме убедени, че стойността е адекватна, няма да се поколебаем да закупим дял дори до 10%". Но инвеститорът е отказал коментар каква цена на акциите той приема за привлекателна или кога ще стартира процедурата по изкупуването. Единственото сигурно засега от думите на Хамад е, че Investment Authority е бил в преговори с официални лица от EADS.

В средата на 2006 Qatar Investment Authority държеше близо $40 млрд. По принцип информация за активите на фонда не се разпространява. Известно е, че паричните излишъци от доставките на природен газ и нефт на Катар, а страната е водещ световен износител на втечнен газ и член на ОПЕК, се пренасочват към фонда със седалище в столицата Доха.

За миналата година акциите на EADS паднаха с 18%. За сметка на това главният конкурент Boeing „поскъпна" с 26%. Тенденцията се запазва и в началото на тази година. Пазарната капитализация на EADS по цени на ценните книжа от петък е € 20.5 млрд.

На Airbus бързо им трябват пари и ако правителството на Катар вземе съществен дял в EADS, това не само ще отвори голям източник на ново финансиране, но също така сериозно ще подкрепи срещащата трудности програма за A350, тъй като Qatar Airways е най-голям клиент за подобен тип (самолети)", казва за Bloomberg Дуг МакВити, изпълнителен директор на базираната във Франция консултантска компания Arran Aerospace.

Държавната Qatar Airways е сред важните клиенти на A380, с четири поръчани самолета. Въздушната компания имаше намерение да закупи 60 самолета A350, но се отказа от съображение за проблемите с Airbus.

По данни на EADS, закъсненията с A380 до 2010 ще струват € 4.8 млрд. Така общата сума на създаването на A380 набъбна до €19 млрд. от първоначално очакваните 12 млрд. За разработването на A350 на европейските самолетопроизводители ще са нужни €11.6 млрд.

От европейската космическа компания са посочили, че всякакъв вид нови инвеститори се приветстват. Близо 50% от акциите на EADS са на разположение за търговия на пазара.

Руската ВТБ закупи миналата година на отворения пазар 5.02% от EADS. DaimlerChrysler продаде на 9ти февруари една трета от дела си от 22.5% в EADS за €1,5 млрд., за да набере налични средства за реорганизацията на губещата Chrysler. След продажбата от миналата седмица, Daimler все пак запазва права на глас съответстващи на 22.5% дял.

Когато EADS бе създадена през юли 2000 от активите на водещите авиационни и космически компании на Германия, Франция и Испания, най-големи акционери бяха DaimlerChrysler AG с 30%, френското правителство с 15% и френската компания Lagardere също с 15%.

Правилата на управлението на EADS дават на тези ключови акционери контрол на решенията и избор на членовете на борда. Миналата година дойде промяна в собствеността на EADS, като Lagardere и DaimlerChrysler продадоха общо 15% от акциите на банки и други финансови институции.

Държавните инвестиционни фондове от персийския залив като въпросните QIA, Kuwait Investment Authority и Dubai International Capital купуват акции в чужди компании, за които чуждестранни икономики те предполагат различен бизнес цикъл от арабския свят. Арабите не целят да се намесват в управлението на компанията, а да се възползват от печалбите им и „да подкрепят финансовата им ситуация", както е казал Шейх Хамад, братовчед на управляващия емир на Катар.