„Кабинетът забърка международен скандал с пистата за "Формула 1", разкрива от първата си страница „Сега"
Амбицията да се изгради на всяка цена писта за "Формула 1" на терена на бившето военно летище в с. Доброславци забърка кабинета в грандиозен скандал. Набедената за инвеститор в проекта фирма Emirates Associated Business Group (ЕАBG) обяви, че няма никакво намерение да влага пари в подобно начинание и е толкова разочарована от изопачаването на информацията от страна на българските власти, че няма да инвестира изобщо в България.
В безпрецедентно остро писмо, изпратено в отговор на запитване на "Сега", изпълнителният директор на ЕАBG Раид Абу Худра заявява, че фирмата никога не се е сблъсквала с подобен непрофесионализъм и ще направи необходимото да предупреди партньорите си да не инвестират в България.
"EABG бе поканена чрез посредник от офиса на министър-председателя да обсъдим възможността за участие в проекта за "Формула 1". Ние споделихме пред посредника, че EABG няма да бъде заинтересована, но той спомена, че така ще се открие шанс и за други инвестиции, а проектът за "Формула 1" е добра възможност, защото по него е свършена много работа. Ние бяхме в региона и решихме да се отбием за един ден и да проверим за какво става въпрос", обяснява в писмо до "Сега" изпълнителният директор Раид Абу Худра.
Още от статията на „Сега"
„Дядо владика сменя Бербо", четем на първа страница на „Стандарт" по повод днешния мач на „Уембли" между България и Англия
Дядо владика е тайният ни коз за мача с Англия довечера. След като голмайсторът Димитър Бербатов заряза националите, старозагорският митрополит Галактион поведе "лъвовете" към "Уембли". "Бог пред нас и ний след него", дружно заявиха избраниците на треньора Мъри Стоилов и се качиха след Божия служител в самолета. Дядо Галактион ще благослови нашите, преди да стъпят на митичния стадион.
"Време е Господ отново да стане българин поне за 90 минути", навиваха се Стилиян Петров, Валери Божинов и компания. Кой е номерът на Дядо Господ, да му звъннем, шегуваха се играчите, докато разглеждаха новите GSM-и. Телефоните им бяха подарени от спонсора на трикольорите "М-Тел" точно преди първата евроквалификация.
Още по темата от "Стандарт"
„Актовете на КАТ пътуват 2000 км и стигат след година", информира „Монитор"
По 2000 километра трябва да пропътува един акт на шофьор от София, който е сниман да извършва нарушение във Варна, показа проверка на „Монитор". До плащането на глобата документите трябва да изминат разстоянието Варна-София четири пъти. Заради тромавата процедура доста често до изготвянето на акта минава повече от година, а за този период давностния срок на нарушението вече е изтекъл, обясниха от Пътна полиция.
Това е една от причините КАТ да настоява глобите от камерите да се пишат на собственика на заснетата кола, ако той не заведе или не даде пълните данни на истинския виновник. В момента практиката е следната - при извършване на нарушение от софиянец в морската столица например от КАТ - Варна, изпращат до колегите си в София молба да издирят по номера на колата нарушителя.
Столичните катаджии намират собственика и му пращат призовка да се яви в КАТ, където подписва декларация дали е карал той или някой друг, след което информацията отново отива към Варна, където започват писането на акта. След като е готов, документът отново трябва да пътува 440 км до София, където собственикът го подписва, вземат му талона, след което копие от акта отива отново в КАТ Варна, за да могат морските катаджии да изготвят наказателното постановление и да го върнат обратно в столицата, където човекът отново трябва да отиде в КАТ, за да го плати и да си вземе талона.
И това е в най-добрия случай, ако шофьорът е добросъвестен и приеме неудобството четири пъти да се разхожда до КАТ, коментираха от Пътна полиция. Ако нарушителят откаже да се яви, след като е посочил друг виновен, се започва в повечето случаи безсмислено издирване на човека и процесът безкрайно се забавя.
Още от статията на „Монитор"
„ВСС поиска 100 млн. повече за съдебната власт през 2011 г.", съобщава от първата си страница „Сега"
Висшият съдебен съвет (ВСС) ще поиска бюджетът на съдебната власт за 2011 г. да бъде увеличен с 96 млн. лв. и да бъде 483 млн. лв. През тази година бяха поискани 437 млн. лв., но в парламента сумата беше намалена до 387 млн. лв. Това съобщи след вчерашното заседание на ВСС председателят на бюджетната му комисия Иван Колев. Днес представителите на съдебния съвет ще обосноват искането си пред министъра на финансите Симеон Дянков.
Това е втората институция, която през тази седмица обявява, че ще настоява за повече пари догодина. Преди три дни министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев каза, че поне 500 млн. лв. са необходими в бюджет 2011 г. за съфинансирането на ремонта на пътища по програмите на Световната банка и "Транзитни пътища V" на Европейската инвестиционна банка.
От ВСС се аргументираха с наложителни капиталови разходи, назначения на експерти и обезщетения, като напомниха, че дори не слагат в сметката парите, които ще са нужни за специализираните съдилища. Иван Колев уточни, че в прогнозния бюджет на съдебната власт не са предвидени средства за изграждането им, тъй като законопроектът за създаването им все още не е приет от парламента.
В сряда той беше одобрен на първо четене в правната комисия на Народното събрание. Очакванията обаче са спецсъдът да заработи от началото на 2011 г., което неминуемо ще напомпа допълнително разходите на съдебната власт.
Шефът на бюджетната комисия към ВСС обясни, че увеличението на бюджета е основно заради по-големите капиталови разходи за 2011 г. За тях съдебната власт ще поиска 25 млн. лв. Близо 10 млн. лв. от тях ще трябват за преустройството и обзавеждането на бъдещата сграда на Софийския районен съд на бул. "Цар Борис III" 61, която му беше обещана през юни от премиера Бойко Борисов.
Още от статията на „Дневник"
„Дълговете на богатите държави излизат извън контрол", съобщава от първата си страница „Класа"
Много от богатите страни доближават максималните равнища на задлъжнялост, което може да предизвика повсеместна паника на пазарите. Това съобщи вчера Международният валутен фонд в три отделни доклада за равнището на задлъжнялост на 23 напреднали икономики.
Експертите от фонда предупреждават, че икономиките на Гърция, Италия, Португалия и Япония са най-застрашени да останат без пространство за финансово маневриране. За да избегнат неконтролируемо нарастване на публичния си дълг, четирите държави са изправени пред сериозен риск от драстични бюджетни съкращения, тъй като традиционните мерки няма да свършат работа, категоричен е МВФ.
Експертите поставят в списъка на страните под заплаха още САЩ, Великобритания, Испания, Исландия и Ирландия. Освен това в отделно изследване фондът изтъква, че се наблюдава „известна свръхреакция на пазара" по отношение на риска от фалит на икономика от развития свят. Фактът, че дадена страна има малко пространство за маневриране, не е знак, че публичният дълг ще експлодира, или че държавата ще фалира. Подобна ситуация обаче означава, че фискалната политика не може да продължава както обикновено и нещо трябва да се промени, отчитат експертите. И препоръчват фискалната политика на правителствата спрямо дълга да стане по-енергична.
МВФ е определил Австралия, Дания, Южна Корея, Нова Зеландия и Норвегия като дръжавите, които имат най-голяма възможност да правят различни машинации със своите финанси, за да се справят с евентуални нови заплахи за световната икономика.
В доклада се посочва, че доближаването до крайните предели на задлъжнялост кара пазарите повсеместно да вдигат лихвите по държавните дългове, както се случи с Гърция в началото на тази година.
Още от статията на „Сега"
„Дянков към банките: Свалете таксите", съобщава „Стандарт"
Тежки преговори предстоят между вицепремиера и министър на финансите Симеон Дянков и банките. Той ще потърси съдействие от тях за намаляване на разходите за бизнеса и за борбата със сивата икономика. На среща през следващата седмица с представители на Асоциацията на банките в България Дянков ще постави въпроса за твърде високите такси, които те събират за преводи към бюджета. Сега таксите за плащания към хазната стигат до 4-6 лв. Което е сериозна сума за плащане например на здравна вноска от 16,80 лв.
Втората тема, която Дянков ще обсъди с шефовете на банките, са подготвените промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Според тях при поискване от данъчните банките ще трябва да дават информация от кредитните досиета. Често фирми, които пред данъчните обявяват загуби и ниски обороти, обслужват без проблеми големи банкови кредити. Третата тема, която ще постави Дянков, е блокирането на сметките на длъжници към хазната. От Националната агенция за приходи настояват банките да блокират сметките и при изпращане на електронно искане, подписано с електронен подпис. Някои банки обаче все още искат хартиено заявление.
Още от статията на „Дневник"
„Земеделският министър измисли данък дете", информира „Сега"
Земеделският министър Мирослав Найденов обяви, че обществото трябва да плати данък дете, за да се гарантира здравето на нацията. Така той обясни готвеното поскъпване на таксата за детска градина и столовото хранене на учениците от новата учебна година. Земеделското министерство заедно с образователното готвят нови правила за качеството на храната, която се предлага в детските заведения и училищата, съобщи министър Найденов.
Целта е евтините и некачествени храни да напуснат менюто на децата и да се заменят с качествени и здравословни, каквито например са млечните стоки по БДС и колбасите по стандарт "Стара планина".
В момента месечната такса за детските градини е 60 лв. Експерти уточниха вчера пред "Сега", че дори само с 1 лев на ден да поскъпне храната на децата, това ще надуе таксата до 80 лв. на месец.
"Ако някой смята, че ще си води детето за 20 лв. на месец на детската градина и то ще яде качествено, нека ние да обясним на тези драги родители, че това няма да стане. За децата си трябва да извадим (пари - б.а.) и да си платим. Вижте какво се яде сега в детската градина - едни намазани филии с не знам какво и отгоре поръсено с още не знам какво", аргументира се Найденов.
Още от статията на „Сега"
„Регионалният министър поема част от оперативна програма "Транспорт", информира „Дневник"
Министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев ще поеме управлението на пътните проекти по оперативна програма "Транспорт", които в момента са на пряко подчинение на транспортния министър Александър Цветков.
Одобрение за тази стъпка е дал и еврокомисарят по регионалната политика Йоханес Хан, научи "Дневник" от евроексперти. Причината е, че има цялостно забавяне на изграждането на магистралите и жп линиите. За целта в ход в момента е създаването на специално звено в министерството на регионалното развитие, което ще поеме управлението на строителството на магистралите "Тракия", "Марица", "Струма" и останалите пътни проекти по оперативната програма.
По тази причина до средата на септември пък трябва да е ясен пакетът от 10 - 15 големи инфраструктурни проекти, за които ще се търси експертна подкрепа от Световната банка и Европейската инвестиционна банка, съобщи и министърът по еврофондовете Томислав Дончев.
На 17 септември в Брюксел ще има среща между представители на България, Европейската комисия и международните финансови институции, на която ще бъде обсъдена бъдещата експертна помощ. За да се тества дали системата ще е ефективна, ще се тръгне с 5 стартови проекта, основно по оперативна програма "Транспорт", каза министър Дончев. Заплащането на чуждите експерти ще става със средства от техническата помощ на съответните програми.
Още от статията на „Дневник"
„Можем да усвоим около 75% от ресурса на програма ИСПА", съобщава „Класа", като цитира министър Томислав Дончев
Много е рано още да се правят окончателни сметки, но има добра прогноза да бъдат усвоени 75-76% от парите по ИСПА, съобщи вчера министърът по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев. От малко над 1,5 млрд. евро по предприсъединителната програма са договорени 870 млн. евро и са изплатени 56% от тях. Общо са подписани около 40 финансови меморандума за секторите „Транспорт" и „Околна среда". Програмата изтича в края на тази година и плащанията продължават. За някои от проектите като воден цикъл на Варна, Шумен, Смолян и Балчик има споразумение с ЕК за удължаване на срока до края на 2011 г. В момента вървят разговори за още 7 меморандума.
Той информира, че на 17 септември ще се състои много важна среща с представители на Световната банка и Европейската инвестиционна банка, на която българската страна ще представи големите инфраструктурни проекти, за които има нужда от експертна помощ. По всяка вероятност в пакета ще бъдат включени пет от сферата на транспорт и околна среда. Няма да се взимат чужди експерти за вече стартиралите, каза Дончев.
Външните мениджъри ще работят във ведомствата, които движат съответната процедура, а възнаграждението им ще е от техническата помощ на програмата и ще е обвързано с междинните и крайните плащания.
Още от статията на „Класа"
„Чужди мениджъри поемат най-сложните европроекти", съобщава „Сега"
Експертите, които Световната банка обеща преди време да изпрати у нас в помощ на усвояването на еврофондовете, са петдесетина и на тях ще бъде поверено управлението на най-големите и сложни инфраструктурни проекти. Възможно е да се привлекат мениджъри и от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и ЕБВР и броят на чужденците, наети да ръководят изграждането на магистрали и пречиствателни станции, дори да надхвърли 70, съобщи вчера министърът по управлението на еврофондовете Томислав Дончев.
Обещанието на България да се помогне с експертна помощ при усвояването на еврофондовете бе направено за първи път в началото на август при посещението у нас на шефа на Световната банка Роберт Зелик.
Експертите ще се назначават без конкурс и ще поемат управлението на 10-15 големи проекта като магистралите "Струма", "Марица", железопътните отсечки в програма "Транспорт", софийския завод за боклук и т.н. Магистрала "Тракия" отпада от списъка, защото изпълнението й вече е започнало. За всеки проект ще бъдат ангажирани минимум 5-6 души управленски екип, поясни министър Дончев. На 17 септември ще се уточнят подробности с финансовите институции.
Проектът е пилотен и намерението на страната ни е на тези специалисти да се плаща със средства от Оперативна програма "Техническа помощ", обясни Дончев. Досега такава практика в други страни от ЕС не е прилагана. Въпросните европроекти ще бъдат на стойност от порядъка на няколкостотин милиона лева, а дневният хонорар на един такъв мениджър достига до стотици евро на ден. Според Дончев е напълно сигурно, че хонорарите ще се платят от оперативната програма.
Още от статията на „Сега"
„Виненият туризъм - ваканция за всеки сезон" е заглавието на проучване на „Дневник"
Краят на лятото, стартът на есента и началото на гроздобера могат да се окажат най-подходящото време за един по-различен уикенд или дори късна лятна ваканция. Винените турове, посещения на изби и винените дегустации все още не са мода сред българите, но интересът към тях се увеличава и те стават все по-търсени сред алтернативните варианти за почивните дни.
До неотдавна във винарните можеше да бъдат срещнати основно групи от чужденци, но винената култура на българина се повишава и това предизвиква любопитството да научат къде и как се прави виното. През последните години нараства и броят на големите и малките винарни, които предлагат винени турове и дегустации. Те са много лесен начин начинаещите да натрупат начални познания, а познавачите да се насладят на любимите си стари вина и да открият нови.
Развитието на този алтернативен туризъм и комбинирането му с природните, историческите, етнографските, фолклорните и кулинарните традиции създават уникална комбинация, смятат от бранша. Въпреки че виненият туризъм в България все още прохожда и е далече от страните с дългогодишен опит и традиции като Франция и Италия, той има потенциал и може да превърне страната в по-атрактивна целогодишна дестинация, която не се свързва само с морето през лятото и планината през зимата.
Големи винарски изби като "Катаржина", "Тодорофф", шато "Ветровитите хълмове", избата "Старосел", "Загрей", "Беса Валей" вече предлагат собствени винени турове, организират посещения и дегустации и дори програми за забавления на любителите на виното. Те имат готови оферти не само за съботно-неделното бягство от града, но и пакети за три, четири или пет дни.
Някои от тях като "Старосел" и "Тодорофф" разполагат с хотелска част и предлагат винолечения и SPA процедури с вино. В страната през последните няколко години се появиха и няколко фирми, които организират винени турове, дегустации и дори тиймбилдинг. Една от тях е Lozetnitza wine and dine, която работи в Мелнишкия регион.
Още от статията на „Дневник" и Още по темата от „Дневник"
„Ударихме мафията, ред е на апашите", казва в интервю за „Стандарт" вицепремиерът Цветан Цветанов
Вицепремиерът Цветан Цветанов непрекъснато е в "окото на урагана". Почти не минава ден без МВР да проведе някоя спецоперация под атрактивно име. Вътрешният министър на няколко пъти кръстоса остро шпаги и със съдиите. Последният повод беше пускането на главатарите на групата за мокри поръчки "Килърите" - Туци и Кеца. "Стандарт" разговаря с Цветан Цветанов за работата по разследването на измамите с ДДС, убийството на Юри Галев, предстоящите операции срещу магистрати, банковите обирджии и организаторите на контрабандата.
Г-н Цветанов, ще има ли ремонт на кабинета?
- В момента тази тема не е коментирана. Но всичко, свързано с рокади в кабинета, е от компетентността на премиера Бойко Борисов. Конкретно смяната на военния министър Аню Ангелов изобщо не е коментирана. Той е един от най-подготвените, най-знаещите министри на отбраната, които сме имали през последните години.
Какво предвижда ГЕРБ за новия политически сезон?
- Следващата седмица ще внесем в Министерския съвет законодателните промени, които са свързвани с приемането на страната ни в Шенген, както и някои козметични промени на закона за МВР. Предстои да направим и работно съвещание при главния прокурор Борис Велчев между ръководството на МВР и прокуратурата за оценка на едногодишната ни работа и мерките, които ще предприемем занапред.
Ще има промени и в съдебната власт. Приоритет на МВР е и борбата с икономическата престъпност. Последните месеци са показателни, защото бяха разбити няколко групи, занимаващи се с ДДС измами. Смятам, че и контролът, който осъществихме спрямо дистрибуторите и производителите на алкохол, също е показателен. Акцизът, вкаран в хазната за месец юни 2009 г., е 7 500 000, а за юни 2010 г. вече е 20 300 000. Едва ли гражданите са започнали да пият повече. Смятам също, че благодарение на съвместната ни работа с ДАНС и прокуратурата успяхме да ликвидираме и тежката организирана престъпност. Длъжници сме обаче по отношение на битовата и уличната престъпност, която ще бъде изведена като акцент на националното съвещание на МВР през октомври. Защото това е най-чувствителната тема за обществото.
Стигнахте ли до поръчителя на убийството на Юри Галев?
- Ние сме стигнали до поръчителя, организатора и извършителя на убийството, но въпросът е, че сме в началото на разследването, което тече и трябва да има повече доказателства.
Колко струва главата на Галев?
- Към настоящия момент нямаме точната цифра. За финалната част от убийството, тоест самото ликвидиране - 40-50 хиляди евро.
Защо остават неразкрити въоръжените грабежи на банки и трезори?
- Анализът на всички обири показва, че има роене на основните групи, които нападат банки и трезори. Наблюдаваме в момента няколко банди, както и хората, които пласират откраднатото. До 2-3 месеца ще бъде заловена и основната група, която се занимава с тази дейност.
Как върви борбата с контрабандата и какви са отношенията ви с шефа на митниците Ваньо Танов?
- Аз не знам какво се случва в митниците. Мога да кажа какво прави МВР. Има два доклада, с които съм информирал премиера Бойко Борисов и той ще вземе своето управленско решение след консултации с вицепремиера Симеон Дянков, който отговаря персонално за агенцията. От началото на мандата ни уверяваха, че митничарите контролират всичко, което излиза като бутилки в колата. Това обаче не кореспондираше с реалната оперативна информация, която имахме, затова през март реализирахме операция на ГДБОП срещу дистрибуторите, за да изненадаме органите, които твърдяха, че осъществяват адекватен контрол. Оказа се, че има неефективен контрол на митниците по отношение на производителите на алкохол, по изгарянето и унищожаването на конфискуваните контрабандни цигари. Корупцията обхваща обаче абсолютно всички контролни органи, те са най-уязвими и най-податливи на подобни изкушения.
Още от интервюто на „Стандарт"
„Европроектите са шанс за оцеляване в условията на икономическа криза", казва в интервю за „Класа" Маргарита Петкова, кмет на Ихтиман
В условията на икономическа стагнация община Ихтиман продължава да печели европроекти. Заслугата е на кмета Маргарита Петкова, която втори мандат управлява общината. Петкова успя да запази имиджа си на „мъжко момиче", завоюван по време на страшните наводнения през 2005 г. Тогава цяла България я видя по телевизията как наравно с мъжете гази из водата и калта, успокоява хората, измъква ги от наводнените къщи и ги настанява в кризисен щаб, устроен от самата нея . „Страхотна е!", коментира тогава поведението й Бойко Борисов в качеството си на кмет на столицата. Маргарита Петкова и сега дава добър пример на колегите си. Докато много селища в страната изключиха уличното осветление заради икономии, улиците на Ихтиман продължават да светят.
Г-жо Петкова, как в условията на икономическа криза успяхте да спечелите европроектите, които ви осигуриха добри инвестиции?
- Вярно е, че на територията на общината има инвестиции, а това е ключов момент, за да се справим с кризата. Добрите европроекти стават с качествени и обучени хора, които ги изпълняват. Имахме достатъчно време да подготвим такива хора и да ги включим в различни оперативни програми.
Пилотно започнахме с проектите, които засягат ромското участие. Инвестицията в тази социално бедна общност е много важна. Става дума за програмите от социални помощи към заетост, както и за постоянните социални грижи, които държавата предлага за тези общности. Центърът за обществена подкрепа, центърът за деца в неравностойно положение също подпомагат ромите.
Проектите, свързани с инфраструктурата, са не по-малко важни за нас. Всички искаме да имаме хубави площади и улици, а това става чрез Програмата за развитие на селските райони. Благодарение на такъв проект, през тази и следващата година 80 процента от улиците на Ихтиман ще бъдат обновени по европейските стандарти. Няма да допуснем козметични ремонти - задължително първо правим водопровода и канализацията под земята, а след това - уличните и тротоарните настилки. Много ни се иска центърът на града да има различен и нов облик, мисля, че и там ще успеем да обосновем проектите си. Ще има нова детска площадка, заведения на открито, ще се поднови настилката, която е остаряла.
Вписвате ли се в оперативните програми, свързани с екологията?
- Тепърва започваме да работим по тях. Затрудняваха ни някои неясноти, които постепенно отстраняваме. Пречиствателната станция за отпадни води например не беше собственост на общината, а на Чугунолеярния завод. Сега я получаваме от него, за да можем да бъдем бенефициенти по програмата. Дано да стигнем до изграждане на нова пречиствателна станция. Защото след наводненията ремонтът на основния колектор на канализацията остана недовършен. Със средства от бюджета този ремонт не може да се направи, нужно е грандовото финансиране по оперативните програми и много се надявам това да се случи.
По принцип за отоплението и осветлението на града се харчат най-много пари. Доволна съм, че вече успяхме да направим проекти, които гарантират и отоплението, и осветлението. Цялата осветителна система по улиците бе подменена. Спокойна съм, че и през зимата хората няма да ходят по тъмни улици, което е много потискащо. Решихме и проблема с отоплението на училищата и детските градини. Предстои ни да свържем и последното нетоплофицирано училище - училище „Кирил и Методий" в кв. „Изток" в града, в мрежата на градската биоцентрала. Нека припомним, че градската централа по биомаса спестява около 30 процента от дизеловото гориво за отопление на училища и детски градини, а това е много ценно. А спестените пари бяха инвестирани в хората - вдигнахме заплатите на учителите, подобрихме обстановката в училищата. И в перспектива разтоварихме общинския бюджет от тежката и скъпа услуга да се отоплява на дизел. Предстои и общинските администрации да бъдат отоплени по същия начин. На общинските служители сме длъжници, защото те винаги стоят на втори план, макар че са натоварени с много задължения.
Ние сме община с един град и 15 малки населени места. Опитваме се всяко селище да има възможност за участие в проекти.
Как успяхте да си запазите общинската болница?
- Тя е много важна за нашия район. Социално слабите и пенсионерите нямат възможност да си позволят лечение навън. С добро мениджърско управление болницата ни оцеля. Нашата болница няма задължения, които да я теглят назад. Направихме реформа - закрихме две отделения. Вече от 2011 г. при нас няма да има АГ отделение, тъй като нямаме 300 раждания годишно - явно жените предпочитат да раждат на друго място. Може би предстои и нова реформа, но медицинската услуга непременно ще си остане при нас, ще се предлага на място. Моето убеждение е, че тя трябва да бъде качествена, иначе просто няма смисъл.
Болницата ни има добър имидж! За местните хирурзи Янкови се разказват легенди. Хората ги предпочитат, чувстват се сигурни в техните ръце. Дори от София идват пациенти да се лекуват при д-р Станьо Янков и неговите синове.
Още от интервюто на „Класа"
„Още няма добри проекти за изграждането на депа за отпадъци", казва в интервю за „Монитор" Нона Караджова, министър на околната среда и водите
Министър Караджова, вече изпускаме срока за строежа на пречиствателните станции за отпадни води и ни грози поредната санкция от Евросъюза. Това ли е и най-спешната задача, която трябва да решаваме в областта на екологията?
Построяването на станции за отпадните води на 124 града с над 10 000 жители действително е една от спешните ни задачи. Тя трябва да бъде завършена в края на тази година. Но вместо 124 станции имаме готови под 50.
Въпреки че Европейският съюз ни е дал достатъчно пари за това?
Разполагаме по Оперативна програма „Околна среда" с 1,2 млрд. лв. Вече сме създали организация и поканихме общините да предложат проекти за 600 млн. лв., с които да изградят пречиствателни станции и да обновят или изградят своята канализация. Най-общо обаче общините се делят на три групи едните сами са си подготвили инвестиционните проекти, направили са процедури по ОВОС, имат разрешителни и т.н. Втората група са използвали техническа помощ чрез оперативна програма, за да подготвят своите проекти. Но преди 2 г., когато са пускани тези процедури, не е имало коректни изисквания и заради това в много от случаите проектите са лоши и се налага да ги преработваме допълнително. Третата група могат тепърва да кандидатстват за техническа помощ при разработването и щом бъдат готови, веднага ще бъдат разгледани. Решихме да съкратим целия процес на кандидатстване и да обединим в една процедура помощта за подготовка на проекта и одобрението му.
За да избегнем санкциите заради неизпълнението на ангажимента можем ли да преговаряме с Европа за отсрочка?
Преговорите за отсрочка са изключени, понеже тази част от договора ни за присъединяване към ЕС предвижда всяка промяна да преминава отново през ратификация във всички страни членки. Техните парламенти трябва да гласуват и да се съгласят да ни опростят нещо, което за тях е било задължително. Още повече, че ние имахме преходен период с 10 г. повече, колкото е бил за старите страни членки. Възможно е ЕК да започне наказателна процедура за България, че не е изпълнила ангажимента си. Но ако покажем солидна готовност за напредък, ясен график и ангажираност на общините, тогава ще имаме шанс да не стигнем до наказание.
Неизградените депа за отпадъци също са сред потенциалните причини за наказания към страната ни?
Там също има голямо закъснение. За изграждането на депа поканихме общините още преди 6-7 месеца, но до момента все още не са предложили добри проекти.
След като имаме парите, защо не строим сметища и пречиствателни станции, не правим канализации?
И аз си задавам този въпрос. По Оперативна програма „Околна среда" бенефициенти са общините. За да подготвят качествени проекти от една страна трябва да спазват законите за устройство на територията и наредбите за инвестиционния процес, които определят правилата. Освен това хората трябва да са обучени как да подготвят проектите си. През предишните години това не се е случило. За разлика от ОП „Регионално развитие", където общините са изключително активни и търсят европари, за да строят детски градини, паркове и стадиони, тук кметовете смятат, че няма с какво да се хвалят пред своите избиратели. Сметищата и станциите са извън градовете, а за канализацията трябва дори да се разкопават улиците, което ядосва хората. Заради това екомероприятията не се смятат подходящи за предизборна агитация и кметовете забравят за тях.
Още от интервюто на „Монитор"