![](http://images.ibox.bg/2006/12/13/benzin2/256x180.jpg)
Цената на петролната суровина се покачи над $95 за барел, което изглежда накара Китай да забави търсенето си и да увеличи цените на горивата за крайния потребител. През октомври азиатската страна е внесла общо 12.61 млн. тона суров петрол или по около 3 млн. барела дневно.
Въпреки че това представлява около 16.5% ръст в сравнение със същия период миналата година, обемите на вноса са по-ниски от всички преходни месеци през настоящата година (без февруари). В сравнение със септември, внесените петролни обеми са с 1 млн. тона по-малко.
Ширещият се недостиг на горива и новините за агресивно поведение на някои шофьори по бензиностанциите, накара държавата да отпусне цената на бензина и дизела, като на база пазарен принцип да поскъпне за първи път от година насам. Китайските рафинерии се задъхват от прекалено високата цена на петрола и прекалено ниските държавно регулирани цени на крайните продукти, като в момента намаляват производството, за да съкратят загубите си.
Износът на петрол от страната е паднал с 42.8% за периода януари-октомври, до 70 хил. барела дневно. Китай поддържа ниско ниво на петролен износ, тъй като чуждите компании разработващи петролните полета в страната, имат доста консервативни договори пълни с условия, при които трябва да се изнася суровината.
Голяма част от китайските рафинерии пренасочиха част от преработената си продукция към външния пазар, тъй като там цената е пазарна и следователно по-висока. Държавата води борба с тази капиталистическа практика. За периода януари-октомври, износът на преработени петролни продукти е нараснал с 30.4% до 12.99 млн. тона.
vs3
на 12.11.2007 в 22:50:42 #1хмммм :-) май се задават интересни времена ... Ако Китай (който е сред най-големите потребители на петрол) си свие потреблението, като едното нищо може да видим пак нефт на цени от $50-60/барел... Въптосът е дали китайците ще му отпуснат края наистина и да оставят цената на бензина да бъде пазарна? Или ще направят пак някоя полу-стъпка - от сорта на частично дотирана/частично пазарна цена... Ако оставят цената да се определя от пазара, то със сигурност евтиния китайски продукт ще спре да бъде толкова евтин... Тука даже не споменаваме милионите китайци които до преди 10 години ходеха масово с велосипеди, а днес с коли ...