Причините за най-големия недостиг на петрол в историята на Китай излязоха на бял свят в края на октомври, когато вносът на петрол в страната отбеляза седем-месечно дъно, а поръчките са с 19% по-ниски на годишна база.

Цената на петролната суровина се покачи над $95 за барел, което изглежда накара Китай да забави търсенето си и да увеличи цените на горивата за крайния потребител. През октомври азиатската страна е внесла общо 12.61 млн. тона суров петрол или по около 3 млн. барела дневно.

Въпреки че това представлява около 16.5% ръст в сравнение със същия период миналата година, обемите на вноса са по-ниски от всички преходни месеци през настоящата година (без февруари). В сравнение със септември, внесените петролни обеми са с 1 млн. тона по-малко.

Ширещият се недостиг на горива и новините за агресивно поведение на някои шофьори по бензиностанциите, накара държавата да отпусне цената на бензина и дизела, като на база пазарен принцип да поскъпне за първи път от година насам. Китайските рафинерии се задъхват от прекалено високата цена на петрола и прекалено ниските държавно регулирани цени на крайните продукти, като в момента намаляват производството, за да съкратят загубите си.

Износът на петрол от страната е паднал с 42.8% за периода януари-октомври, до 70 хил. барела дневно. Китай поддържа ниско ниво на петролен износ, тъй като чуждите компании разработващи петролните полета в страната, имат доста консервативни договори пълни с условия, при които трябва да се изнася суровината.

Голяма част от китайските рафинерии пренасочиха част от преработената си продукция към външния пазар, тъй като там цената е пазарна и следователно по-висока. Държавата води борба с тази капиталистическа практика. За периода януари-октомври, износът на преработени петролни продукти е нараснал с 30.4% до 12.99 млн. тона.