Пекин ще насърчи чужденците, които инвестират в корабната индустрия в Китай и помогнат за разширяването на търговския флот на страната, предава агенция Синхуа изказване на официални лица от китайското правителство.

Плановете на Китай са трето място в света по корабна флота до 2010. Освен това трябва да се повиши морската сигурност и да се пазят по-добре националните китайски интереси, казал е Сяо Дешенг, заместник директор на департамента за воден транспорт в Министерството по комуникациите.

Общият тонаж на океанските съдове плаващи под китайски флаг трябва до 2010 да достигне 100 млн. бруторегистър тона, над два пъти увеличение от сегашните 44 млн. тона. Сега търговският флот на Китай е шести по обем в света.

За да изпълни тази цел, правителството ще насърчи банки, логистични предприятия, карго собственици и чужди инвеститори да влагат пари в корабната индустрия.

„Те могат да създават нови компании съвместно с национални корабни предприятия, като последните трябва да държат най-малко 25% от всички акции с цел да се избегнат притесненията за сигурността на корабната индустрия", посочил е чиновникът.

Чуждите инвеститори трябва първо да регистрират компаниите си в Китай, а корабите да плават под китайски флаг.

Последното е важно за китайците, тъй като при специални времена като войни, корабите под чужд флаг и с чужди моряци няма да могат да търсят убежище в страната, обяснява Сяо. Ако не се направи така, транспортирането на важни материали като петрол ще бъде застрашено.

Освен това е станало ясно, че Китайската национална петролна корпорация (Sinopec) и Китайската петролна и химическа корпорация (Petrochem) ще обединят сили с Китайската корабна компания и Китайската национална Чангжанг корабна корпорация за формиране на нова корабна компания.

Друга причина за желанието за увеличаване на морския флот е стремежът на Министерството на комуникациите да регистрира у дома повече кораби - собственост на китайци, вместо това да се прави в чужбина.

Високите мита и ДДС върху вноса, както и налог 27.53% от разхода за построяването на кораба, принудиха много китайски корабособственици да регистрират съдовете си в други държави. Океански съд може да струва няколко стотин милиона юана и допълнителните разходи са от голямо значение.

Според нова статистика, половината от китайските кораби са регистрирани в чужбина.

 Министерството предвижда данъчни облекчения за китайски кораби регистрирани в чужбина преди 2006. Това може да принуди корабособствениците да се регистрират у дома - в Шанхай, Тианжин или Далиан през следващите две години, до юли 2009. Предвидени са и други дългосрочни мерки за стимулиране регистрирането на корабите в Китай.