"Лукойл" отговори на изразената от енергийния министър Трайчо Трайков  готовност държавата да изкупи обратно „ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас". От дружеството посочиха, че 101 милиона долара са платени от "Лукойл" за 58% от акциите на Нефтохим. 360 милиона долара са отишли за изплащане на старите задължения на предприятието към фиска от преди приватизацията. Дадени са 37 млн. долара за покриване на скрити задължения на Нефтохим към момента на приватизация.

Пресцентърът на "Лукойл" разпространи съобщение до медиите в, което пише: По повод абсолютно произволните публични „изчисления" на господин министъра за дела на нефта в цената на горивата, сме длъжни да го осведомим, че ако от днешната крайна потребителска цена на дизеловото гориво извадим данъците и акцизите, делът на нефта като суровина представлява не 30, както твърди той, а 67% от цената му преди облагане. Само от тези цифри е видно, че достоверността на изчисленията на господин Трайков се различава от действителността с малко повече от 200 на сто. И ученик от началните класове може да пресметне, че ако стойността на 2/3 от една стока поскъпне с 1/4, цената на стоката ще се покачи далеч над седемте „изчислени" от министъра процента, още преди да бъде обложена със съответния акциз и да състави данъчната основа за още 20 процента облагане с ДДС.

От "Лукойл" задават и два въпроса към Трайчо Трайков. Първият е: Интересува ли се министърът на икономиката от икономика? Странно е удивлението на господин Министъра от факта, че комбинатът в Бургас работи на загуба през последните 2 години - факт, отразен в напълно достъпните публични финансови отчети на дружеството, които би трябвало да са му отлично известни, най-малкото заради наличието на Златна акция на държавата и присъствието на заместник-министър в Надзорния съвет на предприятието, посочват от "Лукойл".

За компаниите от световния нефтен бранш със сигурност ще бъде интересно да научат, че българският министър на икономиката и енергетиката разполага с неизвестно за тях ноу-хау - как техните рафинерии да печелят при скъп нефт и свито потребление, пише в писмото.

Вторият въпрос е: Свободни правила или просто контрабанда? От 20 години насам, един от основните проблеми на българския пазар като цяло, и в частност в търговията с горива, са контрабандата и нелегалният внос. Настоящото правителство е единственото, което предприе ефективни мерки за въвеждане на ясни правила в този сектор. Всеки търговец е свободен да закупи каквото желае количество и вид гориво, от която желае точка, да го внесе и да го продаде на каквато цена желае. Единственото, което се иска от него, е да си плати дължимите акцизи и данъци и да даде възможност на съответните власти да проверят колко внася, какво и колко продава. Резултатите от тези мерки вече се усещат - според публикувани в пресата данни, само през януари и февруари са отчетени с 35 милиона лева по-големи обороти на бензиностанциите в страната, отколкото през същия период на миналата година, въпреки свитото потребление.   На този фон, тревогите на господин Трайков за липсата на условия за пазарна конкуренция предизвикват огромно удивление, твърдят от "Лукой".

Най-големият актив на всяка компания е доброто й име и авторитет пред нейните клиенти. Затова бихме приели твърденията и квалификациите на господин Трайков за проява на обикновена некомпетентност, ако те не представляваха по своята същност провокация срещу компанията и извличане на лични дивиденти от недоволството на хората заради ниските им доходи, пише още в писмото.

За своеволни изказвания на Трайков намекна и премиерът в неделно предаване на bTV. На въпрос на водещата, Борисов каза, че икономическият министър бил предупреден. "Когато казваш, че една компания се управлява недостатъчно публично или некомпетентно, а имаш зам.-министър, представител в борда на директорите, трябва да си зададеш въпроса какво си правил две години ти. И тогава ще даваш оценка за другите", каза Борисов по адрес на Трайков.