Високите цени за пренос на данни са най-голямата пречка пред разпространението на мобилния интернет у нас, пише TechNews.bg. Това сочи собствено проучване на Nokia България, проведено през април 2010 сред 744 участници само от България. В проучването са обхванати потребители на най-различни марки и модели мобилни устройства, като 39% са от София и облстта, а останалите са равномерно разпределени из останалите региони в страната.
Едва 21 процента от анкетираните някога са използвали Интернет през мобилния си телефон или смартфон, сочат данните. При останалите 79% причините да не се ползва мобилен Интернет започват на първо място с операторските такси. Това е проблем за 33 процента от потребителите. Вторият най-голям проблем са малките размери на екраните (21%). За други 21% използването на мобилен интернет просто не е интересно.
При потребителите, които все пак ползват интернет през мобилния си телефон, приложенията са навигация и за достъп до новини са най-често използваните видове софтуер. Навигация ползват 44%, а приложения за новини - 42 процента. 36% имат навик да правят справки за времето. Календар и органайзер ползват 34 процента. Социалните мрежи също са сред най-често достъпваните онлайн.
Изборът и инсталирането на мобилно приложение са свързани най-вече с препоръчаното от приятели и роднини (48%) и прочетеното по форуми. Около четвърт от потребителите научават за нови приложения от блогове.
От Nokia са се обърнали към анкетираните и с един отворен въпрос, т.е. въпрос без предварително дефинирани възможни отговори. Това е питането какви приложения потребителите биха искали да могат да ползват на мобилния си телефон. Най-желано се оказало евентуално приложение за справки към НОИ, където хората могат да проверят настоящия си здравно-осигурителен статус, данни за осигуряването и други. Второто най-често желание на потребителите е да получават местни и международни новини. Мнозина са и тези, които искат инструмент за плащания на сметки през мобилните телефони и проверка на и-мейл и уведоямаване.
"Проучването, което Nokia подготви за ползването на мобилен Интернет и приложения е първото, което е правено някога в България" коментира Росен Петков, регионален мениджър на Nokia за Балканите. Той е особено доволен, че компанията вече разполага с местни данни за местния пазар, а не само с глобални статистики.
Петков обеща, че ще се погрижи Nokia БГ да представи въпросните данни на мобилните оператори в страната и да потърси техния отговор относно най-голямата пречка пред разпространението на мобилния интернет у нас.