Считано от 1 юли 2007 г. България получи акредитация за работа в условията на разширена децентрализирана система за изпълнение на проекти по програма ФАР.
Това на практика е дългоочаквания положителен завършек на упоритите усилия, които положиха целевите институции, работещи по програма ФАР у нас, а именно Изпълнителните агенции по ФАР към Министерство на финансите, Министерство на регионалното развитие и благоустройството, Министерство на труда и социалната политика и Министерството на икономиката и енергетиката.
С получаването на акредитация, българските целеви институции получават както признанието за успешно покриване на минималните изисквания поставени от страна на ЕК за качествено изградени системи за изпълнение на проекти по ФАР, но също така и пълната отговорност за процеса на търгуване и договаряне на средствата по ФАР, като за целта ще се извършва предварителен контрол на всеки един етап от този процес.
До сега тази функция бе изпълнявана от Делегацията на Европейската комисия у нас (сега Представителство на ЕК), която задължително одобряваше всеки един договор, преди неговото подписване.
Процесът по подготовка на България за преминаване към разширена децентрализация беше ръководен и координиран от определения за Национален ръководител заместник-министър на финансите и от дирекция "Национален фонд" към МФ, в качеството й на съкровищен орган и гарант за прилагането на принципа за добро финансово управление на предоставяните на страната ни средства от страна на ЕК.
Този процес стартира още в края на 2002 г и формално приключи с детайлен одит, чийто предмет бяха системите на всички нива на изпълнение на проекти по ФАР.
Одитът беше проведен от три различни екипа на ЕК в продължение на месец в края на лятото на 2006 г., като окончателният одитен доклад беше предоставен в края на януари 2007.
В резултат на одитните препоръки бяха предприети конкретни мерки, които да затвърдят увереността на одиторите за готовността на България да поеме допълнителната отговорност, която се дава с акредитацията, както и способността за бързо реадаптиране на изградените системи да подчинят работата си на правилата за възлагане на обществени поръчки, съгласно националното ни законодателство, което е водещо след встъпването ни в пълноправно членство от 1 януари тази година. Бяха разработени и приети актове, допълващи Закона за обществени поръчки. Разписани бяха и детайлни процедурни наръчници за работа на изпълнителните агенции по ФАР, съгласно ЗОП.
Това ще са правилата, които следва да се познават и спазват от всички, които ще кандидатстват за изпълнение на проекти по ФАР след 01.07.2007 г. по Финансовите споразумения от 2005 и 2006 или казано в цифри за усвояването на 342 милиона евро от ЕС.
Опитът по програма ФАР ще е изключително ценен и при усвояването на средствата по Оперативните програми, финансирани от Структурните фондове и Кохезионния фонд на ЕК.