След отшумяването на потискащите събития в началото на десетилетието, свързани с терористичните атаки в САЩ, вируса на атипичната пневмония и войната в Ирак, които убиха интереса на хората към ексцентрични стоки, пазарът през последните три години се съживи. Според маркетинговата агенция Bain, през 2006 год. продажбите са нараснали с 9 % до 159 млрд. долара. Очаква се тази година те да достигнат 170 млрд. долара, което е два пъти повече отколкото приходите реализирани през 1996 година.
Европа си остава най-стабилния пазар с около 40 % от общия дял, независимо от силния ръст, който бе постигнат в Китай, Русия, Близкия Изток и Латинска Америка.
Дали наистина обаче индустрията ще регистрира двоен ръст за наполовина по-кратко време? Анализатори от Citigroup, прогнозират, че за разлика от миналата Коледа, когато резултатите от продажбите са били доста задоволителни, занижената покупателна способност ще окаже изключително отрицателно влияние. Лесно е да се твърди, че пазарът на луксозни стоки съществува изолиран, сякаш отделен под стъклен похлупак от всякакви икономическите явления, само защото потребителите са твърде богати, за да им обръщат внимание. Но тъй като този сегмент постепенно се влива в нормалния пазар и производителите изместват таргета си към не толкова заможните, такива твърдения са твърде неприемливи.
В същото време, докато компаниите производителки на луксозни стоки продължават своята експанзия към Азия и Америка, ще продължат да търпят загуби от турбуленциите на валутните пазари. Не е за подценяване фактът, че по-голямата част от продукцията се реализира в Еврозоната и по-специално Франция и Италия. Дори оптимистично настроеният г-н Арно е изявил своето недоволство от твърде високите нива, които достигна еврото срещу долара и японската йена. Същите компании биха могли да изместят производството си към страни с по-евтина местна валута и нископлатена работна ръка, но някои клиенти, в частност азиатците, държат на това продуктите да са произведени в Европа, тъй като континентът е символ на елитарност и качество.
Единственият успокояващ факт за момента, е че продажбите на растящите пазари са задоволителни. Въпреки това Мелани Флукет, анализатор на луксозни стоки в JPMorgan, твърди, че това не е достатъчно, за да компенсира забавянето на американския пазар. Потребителите от Русия и Китай покриват респективно едва 7 % и 4 % от световните продажби на луксозни стоки, докато при американците този дял стига до 16-18 %.
Анализаторът от Bain Клаудия Дарпизио счита, че в краткосрочен план, през тази година можем да очакваме 10 % ръст. Ако това наистина стане, е напълно възможно да говорим за удвоявяне през следващите 10 години, като дотогава делът на Китай в ще е достигнал до една четвърт, а може би и една трета. Но дори и това да се случи, подобно удвояване за момента изглежда твърде нереалистично, коментира г-н Арно. Колкото повече американците стискат портфейлите си, оптимизмът за високи ръстове се превръща в лукс, който дори и тази индустрия не би могла да си позволи.
Расъл у Расник
на 14.03.2008 в 09:38:03 #1Бат Ники 111 Регистриран на: 09.03.2008, 17:47 =============================================
Ти си истински експерт, бате...