Петър Василев е роден на 29 юли 1970 година. През 1995 година завършва Стопанска академия „Д.А.Ценов" в Свищов - магистър „Икономист по финансово - контролна дейност". Преди да бъде назначен като Областен управител на Област Разград на 26 ноември 2014 година, осем години е бил гл. счетоводител на Районна здравноосигурителна каса - Разград, като от 2008 г. е неин заместник-директор.
Семеен е, има три деца.
Разговаряме с Областният управител на Разградска област Петър Василев
Г-н Василев, какво заварихте в Областна администрация Разград, през ноември, когато заехте поста? Оценката Ви нейната роля за правилното управление на държавното имущество и гарант за интересите на гражданите?
Всяка областна администрация е структура, която е утвърдена като необходимост, тя е институционалният контрольор, който следва да съблюдава придобиването, правилното управление и ефективното разпореждане с държавните имоти и да бъде гарант за осигуряване на сигурност и защита на гражданите. А гражданите имат нуждата, а и правото да бъдат защитени, отчитайки честите трансформации през последните 25 години. Именно в тази си роля Областна администрация Разград е добре действащ административен орган, но както знаем всяка администрация се нуждае от време на време от реконструкция, за да бъде ефективна.
В същото време функциите й на гарант за стабилност са леко пренебрегнати, т.е. трябва да се изкорени лековатата фраза „не е от компетенцията на държавата, обърнете се към компетентните органи". За предшествениците си не мога да давам оценка на свършено или несвършено, но към ноември 2014 г. видях очаквания и нагласи да се случват положителни неща, не само у служителите, но и в обърналите се за помощ или консултация граждани. Предприех целесъобразни действия, за да може имуществото на държавата, независимо от количественото му измерение по общини, да бъде съхранено, като целта е да бъде управлявано законосъобразно и ефективно.
На кои приоритети във Вашата работа залагате?
Относно приоритетите ми - основно ще се стремя към привличането на инвестиции в региона. Визията ми в тази насока е да се привлекат чуждестранни инвестиции, които да раздвижат местната икономика и бизнеса, да се отворят работни места за младите хора, които да съумеем да задържим и привлечем в Разград.
Осъзнавам трудността на това начинание и за да не звучи голословно искам да споделя, че вече има и някои конкретни предложения. Североизточен район е един от най-обезлюдяващите и с най-нисък стандарт и социален статус, но не трябва да се забравя, че има потенциал заради доброто си местоположение и централното позициониране.
Необходимо е подобряване на инфраструктурата, което е заложено в приоритетите на правителството и ще подпомогне за разработването на национални и регионални политики в следващия етап на мандата.
Изключително важно е в следващите месеци да се реализира успешно Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради в областта. Знаете, че областният управител има преки ангажименти към програмата и контролни функции за качественото й изпълнение.
Приоритетно е подобряването на взаимодействието между държавните институции в региона. Добрите комуникации между всички държавни и общински институции ще подобрят работата на държавата, ще бъдат проведени правителствените реформи и не на последно място - ще се възстанови доверието на хората към държавата и институциите й.
И не на последно място за област Разград е разкриване на повече работни места и възможност за реализация на квалифицираните млади хора, а това може да се изпълни, след като осъществим горепосочените приоритети.
На Регионален съвет за развитие на Северен централен район беше подкрепена проектна идея за изграждане на плавателен канал Русе - Варна, който да свързва най-важния европейски вътрешен воден път - река Дунав с Черно море. Реализирането на проекта ще окаже значителен ефект върху инвестиционното развитие на Разградска област и ще засили неговите връзки със страните от средното и горното течение на граничната река. Плавателният канал ще съкрати водния път от Западна и Средна Европа до Черно море и ще даде възможност за развитие на производството и търговията.
Как виждате мястото и ролята на областния управител по отношение на взаимодействието с органите на местното самоуправление на територията на областта, с органите на изпълнителната власт и с други институции? Сътрудничите ли си с териториалните структури на синдикатите, работодателите, организациите за социална защита и неправителствените организации?
Ролята на областния управител е изключително важна за добрата координация между държавната и местната власт. Комуникацията и взаимодействието между държавните институции и тези на регионално ниво, както и помежду им, води до ефективност и прагматичност. За да бъде ползотворно държавното управление то трябва да съумее да свежда своите политики по регионите, да координира дейността на държавните институции и да контролира изпълнението на отговорностите и правомощията на местната изпълнителна власт.
Тези взаимовръзки често са изключително сложни и многопластови. Затрудненията в успешната работа на различните държавни структури и заинтересованите страни при ефективното прилагане на политики често се прекъсва точно поради липсата на добра координация между тях и това води до загуба на доверие на хората към тях. Този недостатък се опитвам да преодолея в работата си. Постоянните ми срещи и дискусии с гражданите, със синдикатите, с неправителствения сектор - образование, спортни и културни институти - генерират проблеми, които дълго време са оставени извън волята за намиране на разрешение и реформи.
Проблеми с малцинствата - реализиране на дейности за успешна интеграция - социална политика-образование-неправителствени организации и осигуряването на заетост. Решението се намира при добро взаимодействие на заинтересованите страни, кръгли маси, диалог между институциите и работещи координационни механизми, не само нормативно заложени, а и приложими в практиката, а защо не и съвместна работа по проекти, партньорство и сътрудничество, но и много работа от страна на всички.
Ето тук виждам своята роля като областен управител. Да свеждам добрите национални и европейски политики в практиката на регионално ниво и искам те да се случват за хората, а не само да се разписват стратегии и отчети и да остават архивирани в папки. Така ще се решат проблемите и на хората, и на институциите, така без да звучи наивно, ще видим и реформите в държавата.
Считате ли, че са необходими промени в ръководствата на регионалните държавни структури?
Голяма част от ръководителите на държавните структури работят добре, но естествено не всички. Смените, които предходното правителство на Орешарски направи, бяха бързи и недообмислени. Те създадоха напрежение и страх сред служителите, несигурност и до голяма степен бламираха дейността на самите структури. Смятам, че голяма част от тях вече излязоха от тази криза и сега започват да работят все по-ефективно, спокойно и целесъобразно. Естествено, там, където са необходими промени, поради липсата на професионални компетенции на някои от ръководителите, те ще бъдат направени, за да могат държавните структури да се активизират и адекватно да изпълняват задълженията си.
На какво равнище са услугите в Областната администрация, отговарят ли те като качество на изискванията на гражданите?
Услугите в областна администрация се извършват ефективно в полза на гражданите, които са максимално облекчени и улеснени.
Процесът на модернизация на областната администрация е неразривно свързан с подобряване на административното обслужване на гражданите и бизнеса. Важен елемент от този процес е изследване на мнението на потребителите и вземане на решения в съответствие с техните очаквания и на база на техни предложения.
По-доброто обслужване на гражданите и бизнеса изисква усъвършенстване на традиционните канали за административно обслужване, използване на механизми за обратна връзка с потребителите, интегриране и развитието на електронни услуги. Чрез предоставяне на WEB административни услуги гражданите и бизнесът ще могат бързо, лесно и в удобно за тях време да получат надеждна информация, да пестят време, което ще доведе до намаляване неудовлетвореността им от чакането по опашки при административното обслужване на място. Този елемент на административното обслужване е в процес на реализация на сайта на областна администрация, а знаем също така, че предстои реализирането на проекта за електронно правителство на национално ниво.
Какви са възможностите областният управител да допринесе за привличането на инвестиции и разкриване на нови работни места?
Посредством политиката, която води областният управител в региона, се определят визията и възможностите за увеличаването на местния потенциал и за привличане на нови инвестиции, а тези два компонента ще активизират и заетостта на пазара на труда. Стремежите са насочени към разкриването на нови и устойчиви работни места и достигането на значим икономически растеж. Създаване на привлекателна стартова работна среда за младите кадри, които да задържим и те успешно да се реализират, защото сме загубили голяма част от квалифицирания работен потенциал - лекари, инженери, архитекти, учители и т.н. Крайната цел е повишаването на стандарта и качеството на живот на местното население, а в дългосрочен аспект тази наша стъпка - да осигури европейско ниво на развитие на местната икономика, която е двигател на повишаването на цялостния просперитет на областта.
Само така в нашата област - бедна икономически и културно, могат да се прокарват правителствени политики съобразени не само с европейските, но и евроатлантическите директиви.
Какви са най-често поставяните пред Вас въпроси по време на приемните, които провеждате?
Въпросите, които поставят гражданите са разнородни и от различни сфери на обществения и политически живот. Най-често те са свързани с бита, образованието, социалните помощи, работни места и други. Естествено много са и въпросите свързани с държавното управление и политика.
Най-болно и трудно ми е да отговарям на въпроси свързани с несправедливо отношение, корупция, шуробаджанащина и лобизъм. При повторните срещи с населението се установи, че то страда най - вече от бездействието на местната власт и в отчаянието си споделя неволите си с представителите на държавната власт. Не мога да пренебрегна тези проблеми на общността и да не ги препратя към местното управление, хората искат да бъдат чути и защитени.
По какви проекти работи в момента Областната администрация и има ли възможност за участие в нови разработки?
Да, областна администрация продължава да реализира дейностите си по проекти в определените срокове.
Предстои да се кандидатства и през този програмен период с нови идейни проекти насочени към:
• културата и образованието;
• трансгранично сътрудничество с Румъния , а и не само с Румъния, със страни от ЕС и с трансевропейски партньори;
• Проекти в областта на икономика - създаване на малки преработвателни и производствени структури ;
• спорт - развитие на физическата дееспособност в различни възрастови групи и видове спорт
• инфраструктурни - изграждане на пречиствателни станции по малките общински центрове;
• привличане на инвестиции в подкрепа на политиката за развитие на региона
• и като водеща и най - близкостояща във времето - успешна кампания по санирането и на енергоспестяващите проекти, в частност - икономична ел. енергия
Приключва НП „Сигурност", която правителството „Орешарски" неучудващо стартира преди шест месеца.
През януари 2015 г. бе дадено началото на НП "Старт в кариерата" , по която в момента са назначени двама абсолвенти.
На финала е и проект по трансгранично сътрудничество с Румъния, който през 2015 г. ще бъде допълнен.
Областна администрация оказва методическа подкрепа по реставрация на 8 църковни храма по мярка 322 „Развитие на селските райони", на приблизителна стойност 3 млн. лв.
С подкрепата ни стартира проект за интегриране на уязвими общности в областта, по който бенефицент е СНЦ „АМОР" с подкрепящ партньор „Агробизнесцентър" СНЦ от гр. Кубрат.
Все още са идейни проекти за изпълнение на ОП"Добро управление и техническа помощ". До тук от създадените партньорства с външни институции и организации са положени основите за реализиране на нови програми и проекти за трансгранично и транснационално сътрудничество.
Как искате да видите областта в края на мандата Ви?
Имам силната воля и увереността, че доверието в институциите от страна на гражданите ще бъде възстановено. Всеки добър управленец би желал в своя мандат да надгражда и провежда най-добрата и ефективна политика за просперитета на обществото. Това е една от основните ми цели и към това ще бъде ориентирана цялостната ми дейност. Областна администрация трябва да бъде една работеща институция, ефективна, отговорна и в услуга и защита на гражданите. Тя трябва да има целенасочено отношение към разрешаване на проблемите на хората в областта. Да има открито управление. Да е диалогична и комуникативна към всички институции. Да популяризира добрите модели на прозрачност в управлението. Работата на институцията да бъде съобразена с всички нужди на гражданите и да е максимално ефективна при провеждането на планираните политики.
Привличане на качествени специалисти в областна администрация и пълноценно използване на капацитета на служителите, повишаване на тяхната квалификация и професионални умения, и компетенции. Да се предлага качествено обслужване на гражданите, приемане на пакети с правила и инструкции за служителите работещи пряко с гражданите. Въвеждане на система за контрол, включително и чрез непрекъснато проучване на мнението на гражданите. Пълна нетърпимост към чиновничеството.
Едно ефективно управление на областна администрация би могло да допринесе за качествения живот на хората и създаване на благоприятни условия за културно и социално развитие, подобряване на инфраструктурата и благоустрояване на региона, разкриване на нови работни места и инвестиции, създаване на по-добри условия за образование, спорт, забавления и професионална квалификация на младите хора. Всъщност, това са позитивите за едно общество, които искам не само аз, като областен управител, иска ги всеки един от нас. Това са приоритетите ни и като граждани, които можем да достигнем заедно, като всеки един положи усилие и вложи целенасочено труда си в тях.