Нови вагони оскъпяват жп билетите от 2008 година", научаваме от Сега"

Купуването на 80 стари, рециклирани пътнически вагона и доставката на електрически мотриси от "Сименс", което ще почне тази есен, ще увеличи цените на пътническите превози с БДЖ. Това допусна вчера транспортният министър Петър Мутафчиев, представяйки свършеното от министерството през последните 2 години.
При започване на преговорите за бюджета за 2008 г. министерството ще настоява при изчисляване на държавната субсидия да се вземе предвид и инвестиционната програма на БДЖ, каза транспортният министър. По груби изчисления става въпрос за поне 80 млн. лева, които БДЖ е длъжна да плати по договора с немската "Сименс" за доставка на 25 електрически мотриси. Първата от тях пристига до месец-два и ще бъде пусната като крайградски влак в София или Пловдив.

Държавната субсидия за пътническите превози тази година бе 90 млн. лв. и е най-голямата сума, която е давана на железниците от началото на прехода. Тя обаче е само 40% от това, от което железниците имат нужда, за да покрият разходите си за пътнически превози, каза Мутафчиев. Той заяви, че ще настоява при изчисляването на субсидията за догодина да се вземат предвид и парите, които ще се дадат за нови и рециклирани вагони. Ако това не стане, БДЖ ще се принуди да вдигне цените на билетите, но вчера от превозвача не можеха да кажат с колко.

В разгара на август БДЖ вдигна средно с 9% цените на товарните превози, мотивирайки това с увеличението на цените на тока. Имайки предвид размера на инвестициите, най-вероятно ще се умува дали цените да не се вдигнат с около 20%. Това би означавало двупосочен билет за бързия влак София - Варна да се вдигне от сегашните 37 на 45 лева. За сравнение двупосочен билет за автобус струва в момента 48 лева.
Министърът отчете финансова стабилизация на железниците. Приходите от продажби на БДЖ са се увеличили с над 4% за първото полугодие на 2007 г., каза той.

"Енел" инвестира 160 млн. евро в екология", пише Дума"

Сериозен конфликт назрява между италианската компания "Енел - Марица-изток 3" и община Гълъбово. В резултат на нерешени екологични проблеми местната власт ще изпрати писмо до италианските медии с въпрос как работи фирмата там, каза кметът на Гълъбово Николай Тонев вчера. Според него италианската фирма не спазва българското законодателство, а българските институции са пасивни. Конфликтът е от два-три месеца, когато изтече срокът на комплексното разрешително, каза Тонев. Те бяха поели ангажимент да изградят оросителна система, която предотвратява разнасянето на прах от т.нар. черни езера. Те все още нямат проект за това обясни Тонев.

По-рано ръководството на "Енел" даде пресконференция, на която съобщиха, че сероочистителните инсталации и рехабилитацията на блоковете 1 и 2 вече са завършени и до пролетта на 2008 година централата ще работи безвредно. Инсталациите ще очистват 94% от серния диоксид, каза изпълнителният директор на "Енел - Марица-изток 3" Енрико Виале. Проектът е на стойност 160 милиона и се очаква да бъде реабилитиран блок 3. Големият дял от замърсяването над община Гълъбово не идва от "Енел Марица-изток 3", основната част от замърсяването със серен диоксид идва от другите две централи в района, посочи изпълнителният директор на компанията Майк Фостър.

Според Николай Тонев обаче компанията е забавила значително изграждането на инсталациите. По принцип срокът за завършване е около една година, а те го развиват вече 4 години. Този конфликт не е на личностна основа, те не спазват сроковете, институциите са пасивни, каза Дианка Панова, председател на общинския съвет на Гълъбово. Сигнализирали сме областната управа, после регионалната инспекция по опазване на околната среда и водите. От "Енел" обясниха, че са най-чистата централа в района, и поискаха достъп до депото за азбест в Гълъбово. То е най-сериозният замърсител в района и от септември е оставено неподдържано, каза Енрико Виали. Николай Тонев е издал заповед за прекратяване на достъпа на "Енел" до депото, от компанията обаче са категорични, че могат да го поддържат.

Догодина почва строежът на метрото от "Надежда", съобщава Сега"

Строежът на първата част от втория диаметър на софийското метро може да започне през първото тримесечие на 2008 г., съобщи директорът на "Метрополитен" Стоян Братоев. Вчера стартира конкурсът за избор на изпълнител на отсечката от надлез "Надежда" до бул. "Черни връх". Победителят ще изгради трасе с дължина 6,4 км, на което ще има 7 метростанции.

10 фирми представиха документи за технически възможности, опит, изпълнени обекти и др. Предварителният подбор ще приключи на 3 октомври. След тази дата допуснатите до втория етап ще получат тръжната документация и трябва да представят оферта за изпълнение до края на годината. Според Братоев строителството ще е подземно, а две от станциите под НДК вече са готови в груб строеж. Строежът на първата отсечка трябва да приключи за 45 месеца.
Втората част от разширението ще е от "Младост 1" до летището. За изпълнението й ще бъде обявен нов конкурс.

За построяването на двете отсечки Столична община кандидатства пред Европейската комисия с проект на стойност 185 млн. евро. Зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов заяви вчера пред БТА, че общината очаква положително решение за проекта. Парите са по оперативна програма "Регионално развитие".

Строят нов завод в ОЦК- Кърджали за €61 млн.,"
съобщава Монитор"

Оловно-цинковият комплекс /ОЦК/ в Кърджали се готви за първата копка на нов завод на територията на самия комплекс. Проектът е за модернизация и разширение на Цинковия завод. Това ще се случи в сряда, когато наричаният някога "рожба на българо-съветската дружба" комбинат ще отпразнува своята 52-годишнина. Комбинатът пък е част от "Интертръст холдинг БГ" ЕАД, чийто собственик е Валентин Захариев. В началото на юни т.г. ОЦК АД получи първи клас инвестиция от Българската агенция за инвестиции за проекта си, предвиждащ новото строителство.
Проектът е на стойност над 61 милиона евро.

Парите ще бъдат вложени за внедряването на най-новите технологии в бранша, твърдят от ръководството. Предвидено е изграждането на нови "Пържилен цех", система за производство на сярна киселина и напълно автоматизиран електролитен цех. Прогнозите са за 40% увеличение на досегашното производство на цинк годишно, което е равно на 45 000 тона. Печалбата на ОЦК-АД за първите 6 месеца на т.г. възлиза на 14.311 милиона лева. Това е 2 пъти повече от същия период на 2006 г. Продажбите пък са скочили 1.9 пъти. Собственикът Валентин Захариев смята да се задълбочи в разширяването на суровинната база, както и в изпълнението на инвестиционната и екологичната програма на комплекса.

Събират подписи за референдум за Бургас-Александруполис", предаде Новинар"

Подписка за организиране на референдум за участието на община Бургас в строежа на петролопровода Бургас-Александруполис започна вчера в града. Идеята за това е на партия "Гергьовден". За откриването на подписката в Бургас пристигна и депутатът Любен Дилов-син.


На 12 места в града жителите ще могат да дадат своето мнение за петролопровода и как общината може най-ефективно да участва в проекта. От "Гергьовден" уточниха, че формулировката на въпроса е подбрана след юридически консултации и така зададен, той засяга само общината и отговаря на изискването местни референдуми да се правят само по местни въпроси. За да се организира референдум, трябва да се подпишат 50 000 души. Подписката ще бъде събирана до 27 септември и след това ще се внесе в Общинския съвет в Бургас.

Масларова сменя политиката към пазара на труда", разкрива Дневник"

Държавата сменя политиката си към пазара на труда - вместо да плаща за наемането на безработни, тя ще дава пари за квалификацията им. През следващата година ще бъдат съкратени програмите за субсидиране на работодатели, които наемат нови служители, съобщи в понеделник министърът на труда Емилия Масларова. Средствата ще бъдат насочени към обучение, квалификация, професионално ориентиране и чиракуване. Причината е, че безработицата вече е достигнала средноевропейски нива - през август тя е 6.9%, мотивира се Масларова. В същото време основна пречка пред наемането е липсата на подходяща квалификация. От работодателските организации подкрепиха пред "Дневник" идеята за преструктурирането на досегашните програми, които вече са изиграли ролята си.

За двете години от началото на мандата на правителството работодателите са разкрили 10 хил. нови работни места с държавни субсидии, съобщи министър Масларова. По различни програми бюджетът покрива разходите на фирмите за наемане на безработни до размера на минималната заплата и свързаните с нея осигуровки или необходимите средства за курсове за квалификация. През тази година за програми за заетост и обучение са предвидени 190 млн. лв. от бюджета на министерството. Целта е работа да получат 82 хил. души, 31 хил. от които трябва да преминат през курсове за обучение и квалификация. От 2008 г. съотношението трябва да се обърне.

Проблем е безработицата сред хората с основно и по-ниско образование, където тя остава висока - 16%, три четвърти от младите хора до 29 години нямат професионални умения, аргументира промяната в политиката министър Масларова. Министерството няма да затвори на 100% субсидирането на заетост, но средства ще се отделят само за създаване на постоянни работни места.

Подкрепяме този подход, защото икономиката на знанието е печелившият модел за страната, коментира изпълнителният директор на Конфедерацията на работодателите и индустриалците Евгений Иванов. Той посочи, че програмите за субсидирана заетост, които министерството прилага, претърпяха големи промени през последните години и парите вече се насочват към нуждите, определени от работодателите. Това ще раздвижи застиналата част от безработните, ще реши и ромския проблем, каза Иванов. Според него резерв за намаляване на безработицата занапред има в регламентирането на алтернативни форми като почасовата, временната заетост, надомната работа.

Тъй като по-голямата част от безработните са хора с ниска степен на образование или неграмотни, е логично министерството да преструктурира програмите си именно в тази посока, каза и зам.-председателят на Българската стопанска камара Дикран Тебеян. Според него предизвикателството е парите да бъдат насочени към курсове, които да позволят бързо изграждане на умения за тези групи хора. Не е необходимо да се дават пари на работодатели, които използват работници само докато получават субсидия, а след това ги съкращават, допълни той.

Програмите за субсидирана заетост вече са изиграли ролята си и дори стават опасни, коментира и изпълнителният директор на акционерното дружество "ВИА и ко" Ганка Кольовска, която е печелила четири пъти такива проекти. В тези програми се въртят едни и същи хора, които явно не успяват да се реализират другаде, допълни тя. Кольовска предлага участвалите в обучителните програми да бъдат обвързани със задължението да полагат труд по специалността за определен период.

Инвестират 7 млн. евро в нов шоурум на "Ауди", научаваме от Монитор"

"Ауди" ще има нов шоурум в София, който ще нареди столицата ни сред топ локациите за феновете на германската марка в Европа, съобщава Insurance.bg. Инвестицията в него е на стойност коло 7 милиона евро.
Комплексът, наречен "Порше София Запад" е в процес на изграждане от официалния вносител на "Ауди" у нас "Порше БГ" и ще бъде открит на 20 септември 2007 г.
Комплексът е разположен на терен от 21 590 кв. м. Застроената площ е 5 377 кв.м., а външните изложбени съоръжения - 3 600 кв. м. На общо над 9 000 кв. м. търговските площи ще бъдат изложени 19 автомобила.

Новият търговско-сервизен комплекс се нарежда сред най-големите в Европа и е еквивалент на комплекса на "Ауди" в Москва.
В "Порше София Запад" за първи път у нас клиентите ще имат възможност да ползват услугата обратно изкупуване /buy - back/. Предвидена е и специална зона за излагане на 8 употребявани автомобила - концепция, която отговаря на световните стандарти на марката за качествено представяне дори на употребявани автомобили с контролирано състояние.

В шоурума ще се предлагат и Express service - услуги, които се извършват в рамките на един час и за тях не е необходимо да се чака. По желание на клиента ще му бъде предоставен заместващ автомобил срещу заплащане, а може да му бъде осигурено и вземане и връщане на автомобила за ремонт от дома му.

40 000 британци с имот в България", пише Сега"

Около 40 000 британци в момента притежават имот в България и все още доста жители на Острова търсят да купят, съобщи вчера британският Independent. Брокерите обаче предупреждават, че купувачите вече не бива да се надяват на бързи печалби, както преди години.

От изданието твърдят, че апартамент в България все още можел да се купи за около 34 000 евро, но без да уточняват нито местоположението, нито големината му. Темпът на нарастване на цените значително се забавя на фона на последните три години, когато имаше увеличаване с по 40-50% годишно. Според разчетите на изданието само през първото полугодие на тази година цените са се повишили с над 10 %. В същото време ниските цени в България продължават да бъдат главен фактор, който привлича чуждестранните купувачи. От изданието обаче предупреждават британците да не купуват имот, без поне веднъж да са го посетили на място и да са проучили всички детайли.

Все повече британци ориентират инвестициите си към Източна Европа и най-вече към новите членки на ЕС, тъй като на Острова е все по-трудно да постигнат добри печалби от имоти. Причините са високите лихви и незначителното поскъпване на наемите.
 
Самолетите вече ще могат да кацат на летище София и при мъгла", е едно от заглавията в Дневник"

Новата писта на летище "София" вече ще може да посреща и изпраща самолети и при мъгливо време, похвали се министърът на транспорта Петър Мутафчиев при отчета за двегодишното си управление. Той посочи, че от октомври пистата ще бъде с по-висока - втора категоризация, което дава право на самолетите да кацат и в лошо време. Миналата година това беше голям проблем и редица полети бяха отложени или пренасочени.

Категоризацията на пистата е съгласувана с Гражданска въдухоплавателна администрация. Като проблем за получаване на по-висока категория Мутафчиев изтъкна намиращия се в непосредствена близост до нея път. Той трябва да бъде затворен, но засега Столичната община не се ангажира с подобна мярка, отбеляза министърът. Ако пътят остане, ще има проблем с категоризацията, защото от него може да се получат смущения, поясни министърът. Пътят не е затворен, защото той обслужва хората, живеещи в непосредствена близост до пистата. Ако го затворим, те няма как да ходят на работа, нито пък до тях да стигне линейка или пожарна, ако се наложи, като по този начин нарушаваме законите, обясниха от Столичната община. Докато транспортното министерство не реши проблема с отчуждаването на хората, живеещи в близост до пистата, сме се разбрали да сложим бариери на пътя, които ще бъдат спускани при мъгливо време, допълниха подчинените на кмета Бойко Борисов.

Санкциите, които ще бъдат наложени на австрийската компания "Щрабаг" заради забавянето на строежа на новия терминал, ще са ясни до края на годината, каза министър Мутафчиев. По думите му българските авиационни компании вече са изключили от списъците си всички самолети, които не отговарят на европейските изисквания. Това е оценено като сериозна стъпка от страна на Европейската комисия, посочи Мутафчиев в отговор на въпроса как страната ни се бори за премахване на предпазната клауза в авиацията. По думите му България се отчита всеки месец за всички за взетите мерки и до края на годината има шанс клаузата да отпадне. През ноември предстои европроверка, от която ще стане ясно дали наши авиокомпании ще бъдат извадени от "сивия списък" и ще могат да летят до САЩ.

Горските започнаха протести заради хаоса в сектора", съобщи Новинар"

Трети месец Агенцията по горите е без шеф и хаосът в сектора продължава. Това заявиха вчера горските работници от различни лесничейства в страната, които излязоха на протест за по-високи заплати. Лесничеите в Силистра, Кюстендил и Бургас стачкуваха на работните си места, съобщиха от Регионалните управления по горите (РУГ). Едночасова стачка проведоха също служители от държавните лесничейства в Дупница и Брезник.

 

Те настояват за поетапно повишаване на заплатите, като увеличението на възнагражденията да започне с 25% от 10 септември. Горските искат още работно облекло, заплащане на извънредния и нощния труд и държавна субсидия за издръжка на горската стража. Работниците са заплашили, че ако не бъдат изпълени исканията им, ще предприемат ефективни стачни действия. В момента средната работна заплата в сектора е 323 лева, каза Василий Маринковски, шефът на лесничейството в Кюстендил. За да се увеличат заплатите обаче, Държавната агенция по горите трябва незабавно да се структурира, обясни Маринковски.


Преди три месеца горският сектор се отдели от земеделското министерство в Държавна агенция по горите. До 19 август трябваше да бъде избран председател, който да оглави новото ведомство и да го структурира. Но до момента няма избран човек, който да поеме горите, каза за "Новинар" Христо Михайлов, председател на Националния ловно-рибарски съюз.