Благотворителната фондация на Робърт Ууд Джонсън има намерение да вложи повече от $500 млн. през идните пет години за борба със затлъстяването на децата. Това е едно от най-големите дарения в историятa от частна фондация за здравеопазване - съобщава New York Times.

Д-р Райза Лавизо - Мюрей (dr. Risa Lavizzo-Mourey), президент и изпълнителен директор на фондацията, посочва, че проблемът със затлъстяването в САЩ се е превърнал в епидемия, която ще доведе до увеличена заболеваемост и смъртност, както и разходи от икономическо естество: „По-младото поколение ще живее по-болно и ще умира по-младо отколкото родителите си поради затлъстяването".

По оценки на фондацията, близо 25 милиона деца на възраст до 17 имат наднормено тегло: почти една трета от 74те милиона американчета в тази възраст.

Много от тези деца са бедни и живеят в региони, където е невъзможно да си играят на улицата; нямат достъп до свежи плодове и зеленчуци. Lavizzo-Mourey казва: „В много случаи околната среда прави здравословният начин за живот за тях недостъпен. Ще променим това".

Не е благоприятен и фактът, че правителството на САЩ напоследък осигурява много слабо финансирането на биомедицински изследвания като цяло, включително и за затлъстяването. Затова обществените организации стават все по-зависими от филантропите.

Напомня се, че парите на Джон Рокфелер са осигурили ваксината срещу жълтата треска, а Бил и Мелинда Гейтс сега се борят с редица глобални проблеми.

Роберт Ууд Джонсън, който е съосновател на Johnson & Johnson,  е учредил фондацията преди смъртта си през 1968 с 10,204,377 акции от капитала на компанията. Волята на дарителя е била да се подобри здравето на американците.

Между 1991 и 2003 фондацията изразходва $446 милиона за борба с тютюнопушенето. От 1995 броят на малолетните и зрелите пушачи е спаднал съответно с 18% и 12.6%. Сега фондът ще използва опита си да се пребори и със затлъстяването.

В борбата с този проблем ще бъде включена индустрията за храни, училищата и местните власти. Някои производители на снаксове вече правят промяна в опаковките и съставките си. Други компании за безалкохолни напитки отказват да осигуряват подсладените си  напитки за училищните кафета и вендинг машините.

В някои щати са направени промени в училищното меню, увеличена е физическата подготовка, на родителите се съобщава редовно информация за теглото на отрочетата им.

Американски родители, които са минали по този път и за три години успешно са се справили с наднорменото тегло на дъщеря си, намалявайки го наполовина, обясняват принципа: „Чисто и просто я накарахме да скача на въже и й забранихме да яде пред телевизора". Тоест, не е необходима някаква драстична промяна в семейния стил на живот и драконови мерки срещу всяко шоколадче, а спазването на някои основни принципи и съпричастно отношение вкъщи.