Доста се изписа за промените в наредбата на топлофикация позната още като Наредба № 16-334 от 6 април 2007 г. за топлоснабдяването. Това което прави впечатление е, че всички официални източници прокламират само промените свързани с разпределението на топлинната енергия, но не и онези даващи възможност за намаляване сметките на потребителите.
За отклоняване на вниманието дори бе предизвикана и "интрига", свързана с начина на разпределение на топлинната енергия през отоплителния сезон.
ИНТРИГАТА: Тя е свързана с начина на разпределяне на енергията през отоплителния сезон.
§ 15. Член 71 се изменя така:
"Чл. 71. (1) При дялово разпределение прогнозното количество на топлинна енергия за отопление на отделен имот се определя на база потребено количество топлоенергия за отопление за предходен отчетен период, разделено на дните с отопление за предходния отчетен период и умножено с броя дни с отопление за текущия месец и се начислява ежемесечно. Същото количество се коригира ежемесечно с коефициент съгласно формулата по т. 6.3.1 от методиката, приложение към чл. 61, ал. 1.
(2) При дялово разпределение прогнозното количество топлинна енергия за битово горещо водоснабдяване на отделен имот се определя като 1/12 част от общата енергия на имота за битово горещо водоснабдяване, определена от лицето по чл. 139б ЗЕ след изготвяне на окончателна годишна изравнителна сметка за предходен отчетен период и се начислява ежемесечно.
Идеологията на това изменение е "продаваната" на потребителите топлинна енергия да бъде по-равномерно разпределяна през отоплителния сезон. Тоест да бъдат разпределени сметките по-равномерно през него. Целта е "да се избегнат пиковите плащания през зимата". Тъй като енергията която плащаме е отчетената от търговските уреди за измерване(топломери), то от гореказаното излиза, ме през неотоплителния сезон някак си ще трябва да плащаме повече енергия, за да плащаме по-малко през зимата. Това означава, че ще ни бъде продавана повече енергия през неотоплителния сезон.
ИЗВОДИ: 1. Изменението на тези членове от наредбата не намаляват продаваното ни количество енергия за целия отоплителен сезон, а само го преразпределят. С две думи – няма да бъдат намалени сметките, а само преразпределени.
2. През лятото ще плащаме повече енергия за топла вода (БГВ), която и така и така е на границата на теорията на вероятностите, поглеждайки във фактурите, как се подгрява 1 кубик вода със 120(и повече) kWh. енергия. През зимата, когато ни е повече енергия, тя ще бъде по-малко. А ако това количество е недостатъчно? Предполага се, че студуващите сами ще си поискат повече енергия през зимата, с което само ще увеличат общото количество енергия за целия отоплителен сезон. Самата промяна е негативна за потребителите и е тясно свързана с промените, приети в наредбата, които ще разгледам по-долу:
ПРОМЕНИТЕ В НАРЕДБАТА ЗА КОИТО НИКОЙ НЕ СМЕЕ ДА ГОВОРИ
Тъй като винаги съм твърдял(мога да го подкрепя и с цифри), че топлоенергията продавана ни от Топлофикация е функция на продажбата, а не на потреблението, то ще обърна внимание на онези промени в наредбата, даващи възможност на потребителите да намалят сметките си за отопление!
Как да намалим сметките си за отопление? Единствения възможен начин е да бъде намалено излишното количество енергия продавано ни от Топлофикация. Друг начин няма !!!
При сегашните изменения в наредбата, има начини и основания, чрез които това може да стане. Ще отделя основните от тях:
---------------------------------
"Чл. 34.
(1) Топлопреносното предприятие извършва настройка на абонатната станция чрез промяна на разхода на топлоносител с монтирания регулатор на налягането.
(2) Настройката по ал. 1 съответства на действително инсталираната топлинна мощност на сградата. Лицето по чл. 139б ЗЕ при изготвяне на изравнителната сметка описва ежегодно действително инсталираната мощност на сградата и предоставя информацията на топлопреносното дружество или доставчика на топлинна енергия.
Разяснение: Тук е дадено най-важното основание с което може да се намали излишно продаваната ни топлинна енергия. Разковничето е "действително инсталираната топлинна мощност на сградата". Това е сбора от мощности на отоплителните тела в апартаментите ни, там където ги има в действителност. В досегашния вариант на наредбата, Топлофикация ни продаваше енергия по така наречената "проектна мощност" или мощността на която би била определена, при наличие на отоплителни тела във всяко едно помещение. Тъй като това вече е мит и много потребители са махнали тези отоплителни тела(радиатори и лири), то при тази промяна, продаваното ни количество енергия би паднало драстично. Тъй като това изменение, случайно или не е включено към глава V, раздел IV от наредбата, то не е непременно задължение на Топлофикация да го направи по собствена воля. Но пък може да бъде поискано от потребителите! Данните за действително инсталираната мощност е налична при топлинните счетоводители и може да бъде изискана.
---------------------------------------------
Пак в същия чл. 34
(3) Мощността на абонатната станция може да се ограничава с технически средства в рамките на допустими технологични ограничения от топлопреносното предприятие при:
.
.
3. искане на представител на етажната собственост след представяне на протокол с взето решение от общото събрание на етажната собственост по реда на Закона за управление на етажната собственост или на управителя на асоциацията на клиентите по чл. 151, ал. 1 ЗЕ."
Разяснение: Ето я и възможността за намаляване на продаваната ни топлинна енергия, респективно намаляване на сметките ни за топлоенергия !!! В досегашния си вариант за да бъде намалена продаваната ни топлинна енергия, бе необходимо(по спомен, а и дори не бе в самата наредба, а в закона за енергетика) да бъдат събрани подписите на 2/3 от собствениците в съответната сграда, нещо което практически бе непосилно за над 90% от блоковете, особено при наличието на по 10% празни апартаменти в тях. В допълнение с незнанието, незаинтересоваността на потребителите, влошените междусъседски отношения липсата на активност от страна на самата етажна собственост и не на последно място спънките, които създава самата Топлофикация при едно такова начинание правеше намаляването на продажбата на топлоенергия невъзможно.
Сега, това което трябва да се направи е да се вземе "Решение на общото събрание на етажната собственост по реда на Закона за управление на етажната собственост или на управителя на асоциацията на клиентите по чл. 151, ал. 1 ЗЕ”. За което не е необходимо присъствието или съгласието на гореспоменатите проценти на живущите.
Решението на Общото събрание би трябвало да бъде ясно и недвусмислено: Намаляване на продаденото количество енергия за целия отоплителен сезон. Дали искането към Топлофикация ще бъде представено в проценти или абсолютни стойности, всяка етажна собственост може да реши сам за себе си, след консултация с топлинния счетоводител или самата Топлофикация(последното е просто шега).
Останалите промени в наредбата не са маловажни, но според мен са второстепенни и са извън фокуса на текущия коментар.
Дали потребителите ще се възползват от дадените възможности за намаляване на сметките? Решението е индивидуално. Но го има.