Унгарската агенция по приватизацията в петък е определила AirBridge Zrt. като достоен претендент за управление на унгарския превозвач Malev. Така Malev ще стане част от руския авиационен алианс AiRUnion, тъй като 49% от AirBridge принадлежат на генералния директор на AiRUnion Березовский.
Националната авиокомпания на Унгария е на повече от 60 години. Обслужва над 50 маршрутни направления. За миналата година Malev е превозила 2.7 млн. пътници. Самолетите на Malev са 27, основно Boeing от новото поколение.
В официалното прессъобщение се казва, че партньорството на Malev и AiRUnion е взаимно изгодно и открива широки перспективи за организацията на въздушното съобщение между Азия, централните части на Русия и Европа.
По данни на унгарски медии, AiRUnion предлага за работещата на загуба Malev $187 млн. Говори се, че Malev има дългове в размер на $165 млн. Участници в наддаването са били Ofer Hava, група ирландски и унгарски инвеститори, Sky Alliance (20% се държи от унгарски инвестиционни компании) и литовската LAL Investiciju Valdymas.
Литовците са имали най-голям шанс да финализират успешно сделката, но в самия край предложението им е било отхвърлено. В скоро време ще протекат и окончателните преговори между Malev и AirBridge, ще се съгласуват условията и ще се подпише договор за покупко-продажба.
За последните 15 години това е шестото обявяване на търгове за унгарския самолетен превозвач. Предишният опит бе предприет през 2005 г. Тогава AiRUnion участваха и отново бяха най-сериозния претендент, но заради политически и профсъюзни инициативи в Унгария търгът бе обявен за безрезултатен.
Анализаторите напомнят за старото желание на руския алианс да разшири обхвата на международните рейсове. Това е много по-леко чрез покупка на международна компания. Освен това самолетният парк на Malev преминава за AiRUnion без да се плащат каквито и да е мита, което е от съществено значение за втория по сила след Аерофлот руски самолетен превозвач. AiRUnion има парк от повече от 100 самолета.
Сега алиансът AiRUnion ще получи в кратък срок достъп до международния пазар на въздушни превози, а Malev ще има възможността за по-нататъшно развитие и покриване на загубите. Но се говори, че незабавно ще е необходима финансова руска инжекция от няколко десетки милиона евро.