„Минаваш с двойка", съобщава „Стандарт" добрата новина за слабаците, която е залегнала в новия проектозакон за училищното образование
И с двойка вече ще се минава в по-горен клас. Добрата новина за слабаците е залегнала в новия проектозакон за училищното образование. Условието обаче е ученикът да няма друга слаба оценка и бележките му по останалите дисциплини да са най-малко Добър 4. Вместо да повтаря класа, двойкаджията ще има възможност да вземе поправителния изпит в рамките на следващата учебна година. Промените, предложени от екипа на министър Сергей Игнатов, предвиждат още родителски борд да надзирава школския директор и следи харченето на бюджета. Основното образование вече ще се завършва в седми клас, а не в осми, както досега. Гимназията се разделя на два етапа - до 10 и до 12 клас. След първия ще се полага миниматура. Във втория учениците ще се профилират, като избират сами предметите.
Още от статията на „Стандарт"
„С кражбите беше дотук", избира заканата на Бойко Борисов за заглавие на първата си страница „Монитор"
Ако се наложи, ще сменям на два месеца министри, техните заместници и всеки, който попадне под ударите на прокуратурата, но с кражбите беше дотук. Това заяви вчера премиерът Бойко Борисов на официалното откриване на новия търговски център The Mall.
За съжаление кадровият потенциал в България е малък и всички, които са минали през ръководни нива, по един или друг начин са се оцапали, а не е лесно да се намерят нови хора, продължи министър-председателят. Според него няма сфера, в която, като пипнеш, да няма далавера, и то не каква да е, а на държавно ниво. Схемата, по която са работили, е била зам.-министър - началник на политически кабинет - рекет. Или пък съдия, следовател, министър, главен секретар на ведомство и схемата е готова, обрисува Борисов стандарта за източване на пари. По думите му правителството ще арестува всички, които са похарчили парите на българите, за да се върнат тези средства при хората и те да идват в центрове като открития вчера мол, за да ги харчат. Това е едно прекрасно място, посочи премиерът около себе си и добави, че когато хората са спокойни, те ще посещават магазина, ще пазаруват и на кино ще ходят, и ще се радват със семействата си.
Борисов увери по-рано пред bTV, че изборът на кандидати за ръководни постове е предхождан от проверки на службите. Лидерът на ГЕРБ смята, че цялата държава е "превърната в схема" и има изключително малко неоцапани хора.
Затова е силно затруднен в намирането на управленски кадри, тъй като за повечето хора след проверките в службите и прокуратурата излизало, че "трябва да почнеш да го разработваш, а не да го издигаш".
Още от статията на „Монитор"
„Веригите за храни - новият Клондайк в кризата", анализира от първата си страница „Дневник"
Предприемачи от различни браншове се пренасочват към вериги за хранителни стоки, привлечени от сравнително запазените обеми на продажбите в сектора въпреки кризата в съчетание с предлагането на търговски площи на добри цени и на добри локации в големите градове.
Това се вижда от изникващите нови марки вериги по централните улици в София и Варна - "Йога", My Best, "Мандарин", "Полезно и приятно", "Верде". Новите играчи са от различни сектори - от търговия с канцеларски стоки, през продажба на мебели до финансови инвестиции.
По-голямата част от собствениците засега не желаят да се афишират публично и не искат да обявяват плановете си. Предпочитат да изчакат да се види как ще тръгне бизнесът, за да решат дали да инвестират в него дългосрочно.
Общото за всички е, че наемат площи в широкия център на градовете на оживени места като станции на метрото, автобусни спирки, паркинги или в гъсто населени жилищни квартали, но където наблизо няма магазин на голяма верига.
Търговските обекти са с площ от 100 до 400 кв.м. По данни на брокерите наемната цена се движи от 5 до 15 евро/кв.м в зависимост от локацията и града. Продават се основно хранителни стоки, като някои залагат на биопродуктите.
Големите вериги също обявиха, че тази година ще насочат инвестициите си в малкия и удобен квартален магазин, който е на една ръка разстояние от дома. "Пикадили" например планира да открие над 20 обекта през 2010 г. под марката "Пикадили Експрес" чрез франчайзинг. Компанията отчете ръст на оборота от 36% през 2009 г. спрямо предходната годна и увеличение на клиентите с 41%.
"Билла" обяви плановете си да открие 20 нови магазина, в по-малък формат от сега познатите хипермаркети. Компанията също отчете ръст на продажбите през миналата година, като българският пазар беше в топ три на групата РЕВЕ.
По данни на института за маркетингови изследвания GfK към края на миналата година делът на модерната търговия в България, чрез веригите супермаркети, е бил 33.8% при 30 на сто за 2008 г. Той обаче е сравнително малък на фона на централноевропейските и съседни на България държави, заради което и редица търговци смятат, че все още има сериозен потенциал на този пазар.
В Словакия например над 70% от търговията с бързооборотни стоки минават през търговски вериги. "Очаквам и през тази година да бъде отбелязан ръст на дела на търговските вериги", коментира директорът "Потребителски изследвания" в GfK Владислав Колев.
Още от статията на „Дневник"
„Борисов пощади отпуските само на полицаи, военни и магистрати", информира от първата си страница „Сега"
Трите най-привилегировани съсловия в държавата - военни, полицаи и магистрати, са на път да получат пореден подарък от правителството. След като бяха освободени от замразяване на заплатите, а МВР беше извадено и от съкращаването на разходите с 10%, сега трите ведомства ще бъдат спасени и от подготвяното анулиране на старите отпуски.
Както "Сега" писа, промени в Кодекса на труда, предложени от кабинета, предвиждат неползваните дни да се изчистят до края на 2010 г., а за следващата година да могат да се прехвърлят най-много 10 дни от предходната. Текстът ще засегне и хората, които бъдат съкратени през тази година. Целта на правителството е да си спести около 300 млн. лв., които иначе трябва да плати като обезщетения за неползван отпуск.
Поправките за отпуската касаят работещите на трудов и на служебен договор в държавната администрация и частния сектор. В сегашния си вариант обаче те не засягат служителите на МВР и МО, които ползват отпуск по специален режим, уточнен в съответните закони. Точно тези ведомства обаче имат право на най-дълга почивка през годината и най-много възможности за допълнителни дни. При нормален отпуск от 20 работни дни за масовата категория работници един полицай може да получи над 60 работни дни за годината - редовен отпуск, почивки за прослужено време, извънреден труд, награди, преместване в друг град. Подобен е режимът и за МО.
Магистратите също към момента не попадат под заплахата да им се анулират отпуските. Те също са от категориите, които имат право на далеч повече ваканция от редовите служители - между 30 и 60 дни в годината. Още преди година от ВСС признаха, че съдебният бюджет се източва с натрупаните почивки, и инструктираха шефовете по места да ги изчистят. Не е ясно дали това се е случило. Ако кабинетът не промени законите за МВР, МО и съдебната власт, тези три групи ще запазят натрупаните си отпуски и при напускане на системата ще получат компенсация. На заседанието на тристранния съвет в четвъртък ще се гледат промените само в Кодекса на труда.
Още от статията на „Сега"
„МРРБ откри необезпечени договори за 280 млн. лв.", информира „Класа"
Над 280,2 млн. лв. е стойността на финансово необезпечените договори в Министерството на регионалното развитие и благоустройството към момента, съобщи вчера ресорният министър Росен Плевнелиев. Той обясни, че за 2010 г. ведомството му разполага с около 10 млн. лв. за плащане по тези контракти, а след като влезе в сила и постановлението на МС за 10% съкращаване на разходите на министерствата, парите ще са още по-малко. „Това означава, че в следващите 30 години аз ще работя за сделките на предишните правителства", подчерта регионалният министър.
За 200 млн. лв. са контрактите, които са частично финансово обезпечени, тъй като към момента на подписването им за тях са били осигурени минимални, макар и недостатъчни суми. Сред тези проекти е и изграждането на водното огледало в Кърджали, за което са били подписани два договора. Единият е за 58 млн. лв., а другият - за 20 млн. лв., като към момента са платени около 30 млн. лв.
Останата част от договорите - за около 80 млн. лв., са подписани изцяло без финансово обезпечение. Конкретни примери за това са пречиствателната станция в Свищов за 13 млн. лв., в Симеоновград за 9,8 млн. лв. и др.
Общата стойност на договори без осигурено финансиране, подписани през последните няколко години от МРРБ, е била над 539 млн. лв. Те са били за ВиК мрежи, геозащитни обекти, благоустройствени дейности, както и за подобряване на жилищните условия на ромите у нас. До 31 декември 2008 г. по тях са платени близо 165 млн. лв., а от началото на 2009 г. до април т.г. са платени още малко над 94 млн. лв.
За около 458 млн. лв. са подписаните от Агенция „Пътна инфраструктура" договори без финансиране. По контракти за 127 млн. лв. изобщо не са предвидени пари, а за останалите - 331 млн. лв. те са много малко, каза още Плевнелиев. От следващата седмица най-вероятно ще започне обработката на заявленията, подадени към Българската банка за развитие от строителните фирми, за получаване на парите, които държавата им дължи. Плевнелиев обясни, че след като компаниите подадат заявленията си, министерствата издават удостоверение за ликвидност на тези вземания, с което се доказва, че парите са законно дължими.
Още от статията на „Класа"
„Как енергетиката се обзаведе с паразитна шапка за милиарди левове", анализира „Сега"
Преди година и осем месеца правителството на тройната коалиция тържествено обяви, че създава перла в короната на българската икономика - Българския енергиен холдинг, в който ще се обединят най-големите държавни енергийни фирми. Събирането на НЕК, АЕЦ "Козлодуй", ТЕЦ "Марица Изток" 2, едноименните мини, "Булгаргаз" и останалите дружества под една обща шапка бе замислено още в началото на мандата на кабинета "Станишев". Тогава нямаше финансова криза, а предстояха големи енергийни проекти, за които трябваха пари. При онова положение обединяването на финансовата мощ на тези предприятия звучеше логично. Но идеята бе осъществена едва към края на мандата и то по доста изопачен начин.
Проблемът на енергийния холдинг е в порочното осъществяване на една иначе нелоша идея. Събирането на големите енергийни дружества се наложи, тъй като самостоятелно нито НЕК, нито АЕЦ "Козлодуй", нито "Булгаргаз" са достатъчно големи фирми, за да могат да станат гаранти за заемите, които им трябват за инвестиционните проекти. При създаването си холдингът имаше активи за 4 млрд. евро и годишни приходи от около 1.8 млрд. евро. Компания с такива показатели лесно може да получи висок кредитен рейтинг, да обезпечи крупен заем, да се финансира през борсата. И дори да инвестира на външни пазари. Точно това бяха част от целите при създаването на холдинга.
В Европа има достатъчно такива обединения, европейските директиви не ги забраняват. В Германия E.ON например се занимава не само с продажба на ток, но и на газ, на топлоенергия, има свои ТЕЦ-ове. "Електрисите дьо Франс" не е само търговец на ток, но и притежава всичките 19 френски ядрени централи.
Другата основна цел бе да се намалят разхищенията. При създаването на БЕХ например бе решено, че всички обществени поръчки на дъщерните дружества ще се одобряват от борда на директорите, ако надхвърлят определена сума. Дори бе измислена формула - прагът е равен на процент от оборота на съответното дружество за предишната година.
Но какво в действителност се случи? Едно дребно "недоглеждане" позволи холдингът да усвои, доразвие и обогати практиката на заобикаляне на Закона за обществените поръчки. Според закона провеждането на обществени поръчки е задължително за фирмите, които произвеждат и търгуват енергия. Холдингът обаче е "шапка" - нито произвежда, нито продава. И по-късно се оказа, че това е използвано умело - холдингът купува без конкурс стоки и материали, които след това препродава на централите.
Още от статията на „Сега"
„Плащаме данък лукс до октомври", съобщава „Стандарт"
Данък лукс за скъпите лимузини, апартаменти и яхти за 2010 г. ще се плаща от 1 септември до 30 октомври. Това гласят промените в Закона за местните данъци и такси, внесени в парламента. Промените са част от мерките на правителството за справяне с кризата. До 31 август всички застрахователни компании ще трябва да дадат справка за сключените от тях полици "Каско" за автомобили и мотоциклети над 70 000 лв. Данните ще се предават по интернет на Националната агенция за приходи. Собствениците на луксозни лимузини ще трябва да платят двоен данък за тях. За имоти с данъчна оценка над 300 хил. лв. също ще се плаща двойно по-висок данък, тройно пък скача налогът за частните ветроходни и моторни яхти, както и за самолетите.
Въвежда се и нов данък от 10% върху печалбите от участие в хазартни игри. Застрахователните компании пък ще плащат данък върху премийните си приходи, гласят още промените. Налогът върху животозастрахователите ще бъде 1%, а за имущественото застраховане - 3,5%.
Още от статията на „Стандарт"
„Режат бонуси на чиновниците от приходи от такси", разкрива „Класа"
Нова система на заплащане на държавните служители ще бъде обявена до дни, съобщиха за „Класа" от Министерството на финансите. Тя ще зачертае порочната практика чиновниците да си разпределят процент (между 25% и 75%) от събраните такси и глоби за премии и така да си формират сериозен доход. По изчисление на Световната банка от миналата година тази практика - на събиране на премии от високи налози, която съществува само у нас, е довела до бум на повишаване на приходите от такси в размер на 183% за периода 2005-2009 г. Като пример се сочи Изпълнителната агенция по лекарства, където за минали години са си разпределили 1,32 млн. лв. от повишените такси. Заключението на банката е, че подобна политика може и да облагодетелства определени служители, но убива бизнеса. За нереално високите възнаграждения предупреди преди време и финансовият министър Симеон Дянков, който се изненада от начина на формиране на заплатите, които „отреждат" на чиновници месечни възнаграждения от порядъка на по 5-6 хиляди лева, а премиерът Бойко Борисов нареди таванът на заплатите да е неговият.
Таксиметровите шофьори на протест
Срещу начина на разпределяне на приходите от глоби се обявиха вчера и таксиметровите шофьори. Те скочиха срещу внесените в Народното събрание промени в Закона за автомобилните превози, които позволяват глобите да достигат 15 хил. лв., а 20% от събраните средства да отиват в Държавната автомобилна инспекция. „Смятаме, че тези пари са предназначени за премии в джобовете на чиновниците", каза пред „Класа" Димчо Иванов, заместник-председател на Асоциацията на превозвачите в България. Той добави, че таксиметровите водачи са готови за мащабни протестни действия и сериозно гражданско неподчинение. Според браншовици подобни глоби ще задушат сектора и това не може да се приеме в никакъв случай като антикризисна мярка.
Още от статията на „Класа"
„Дилърите на нови автомобили оцеляват с по-разнообразни услуги", обобщава „Дневник"
Максимата да не се носят много дини под една мишница не е съвсем вярна, когато говорим за автомобилен бизнес във времена на криза. Оказва се, че дилърите на нови коли в България, които развиват и друг, съпътстващ автомобилите бизнес, се справят доста по-добре от конкурентите си, показа проверка на "Дневник". Това се отразява както на пазарните им позиции, така и на осигуряването на така необходимия свеж финансов ресурс.
Типичен пример за това, че е добре да предлагаш широк спектър услуги, е "Авто юнион груп", най-големият играч на пазара на нови автомобили в България с пазарен дял за миналата година от 11.5%. От една страна, този резултат се дължи на факта, че групата предлага 11 различни автомобилни марки от "Дачия", през "Опел" до "Мазерати".
От друга, принадлежността към "Еврохолд" дава възможност за пълно обслужване на клиентите от финансирането на покупката чрез "Евролийз ауто", през застраховката в "Евроинс" до поддръжката в собствените сервизни центрове.
Компанията получи и добро географско покритие на страната, като предлага автомобили в 52 точки. Че този подход работи, се доказва от факта, че при марки, при които има няколко дилъри, тези, които са част от "Авто юнион", са с най-много продажби, като "Карго експрес" и "Булвария" с "Опел" и "Шевролет"; "Нисан София" с "Нисан"; "Еспас ауто" с "Рено" и "Дачия".
В крайна сметка "Авто юнион груп" увеличи печалбата си през 2009 г. с 44% до 2.6 млн. лв. и продажбите си с 9% до близо 98 млн. лв.
"За успеха ни във времена на криза помага както портфолиото от марки, така и достъпът до по-лесно финансиране, като одобряването за лизинг се извършва в рамките на един ден", каза пред "Дневник" маркетинг директорът на "Авто юнион" Красен Хаджиев. Той добави, че в групата има също компания, оперираща с автомобили втора употреба и bayback ("Ауто плаза"). В групата "Авто юнион" са и рент-а-кар компаниите Avis и Budget.
"Порше БГ" е третият по пазарно присъствие дилър на българския пазар, като предлага марките "Ауди" и "Фолксваген". Още от стъпването си на българския пазар в средата на 2004 г. компанията предлага собствен лизинг, като това заедно с инвестициите в нови комплекси позволи увеличаване на продажбите с пет пъти още през първите две години и половина на пазара. Сравнително отскоро "Порше БГ" има и дъщерно дружество - "Велтауто", за търговия с коли втора ръка.
Още от статията на „Дневник"
„Дребните фермери ще карат курсове, ако искат европари", информира „Сега"
Младите фермери и земеделците с дребни стопанства ще могат да усвояват европари само ако преминат специализирани курсове. Това предупреди вчера аграрният зам.-министър Цветан Димитров.
"Около 80% от животновъдите с 2-3 крави нямат специализирано образование и не са преминали курсове, което ще е спирачка да усвояват пари по Програмата за развитие на селските райони", посочи Димитров. По тази програма България трябва да усвои 3.2 млрд. евро до края на 2013 г.
Около 60 000 са у нас оборите с по 2-3 крави, на които в края на м.г. Брюксел даде нови 2 години отсрочка за модернизация. В противен случай те ще бъдат закрити. От аграрното ведомство вчера посочиха, че тези земеделци могат да се възползват от едно от перата на програмата, предназначено за т.нар. полупазарни стопанства, по което могат да получат субсидия от по 1500 евро годишно за 5 години напред. Те няма да имат вече друг шанс да запазят стопанствата и поминъка си.
Според условията обаче, освен че трябва да са на възраст до 60 години, от тях се иска най-късно до края на третата година да завършат курс на обучение, включващ основни проблеми по опазване на околната среда в земеделския сектор. Тези курсове се организират по друго перо на същата европрограма - "Професионално обучение, информационни дейности и разпространяване на научни знания".
Още от статията на „Сега"
„Бой по Карфур с нощни намаления", разкрива „Стандарт"
Трети дубъл на войната между евтините магазини за хранителни стоки започна нощес. Този път бойното поле е София, а воюващите отново са веригите "Кауфланд" и "Карфур". В нощта преди откриването на френския хипермаркет конкурентите им от немската верига обявиха пазаруване на половин цена. Всички плодове и зеленчуци между 22 и 3 часа тази сутрин в "Кауфланд" се предлагаха на цени с 50% по-ниски от обичайните. С 20 на сто по-евтино се продаваше и свинското месо. Имаме големи намаления и за други стоки от асортимента ни, сподели шефката на рекламния отдел на "Кауфланд" Росица Попова. Според нея намаленията са планирани отдавна и нямат нищо общо с откриването на супермаркета на френските им конкуренти от "Карфур". Промоциите на "Кауфланд" обаче са валидни само за филиалите в столичните квартали "Младост" и "Дружба", които са най-близо до новооткрития френски магазин. Същите промоции бяха направени ден преди откриването на магазина на "Карфур" в Пловдив. Целта ни е да затвърдим името си на магазина с най-ниски цени, заяви Попова.
Още от статията на „Стандарт"
„Край на безумните учебници и тежките раници", казва в интервю за „Монитор" Ирена Соколова, народен представител от ГЕРБ
Г-жо Соколова, кои са основните идеи, залегнали в представения днес (б.р. - вчера) нов Закон за училищното образование?
- За промяната говори дори наименованието на закона, което поставя една много широка рамка по отношение на съдържанието му. В него са заложени 6 много рестриктивни стандарта, които определят практиката за цялата учебна среда. Не само за училищната политика, а за всички институции, свързани с училището. Оттам нататък всеки нов принцип касае промяната към отправната точка, а именно какво се случва с детето. Детето е в центъра на събитията в този закон. Учебниците, стандартът на учебните планове и програми, училищната среда, квалификацията на учителите - всичко в този закон е подчинено на съобразяването с индивидуалните потребности на подрастващите. Идеята е, че нито едно дете не трябва да остава без възможност за образование и възпитание. Много е важен акцентът в подхода, в който учителят се явява в ролята на медиатор, не на ментор, който дирижира процеса на обучение и има съответно силната коригираща и обсебваща роля. Учителят трябва да възпитава в детето ценности и практически умения да се справя с живота. Това пък кореспондира с учебното съдържание, което е заложено в единия от стандартите. До този момент процентното съотношение на нови към затвърждаващи знания беше 80 към 20. Сега се променя на 60 към 40, дори обсъждаме възможността за 50 към 50. Идеята не е в това да трупаме у децата някакъв особен обем от нови знания, а през знанията, които им се подават, те да боравят с тях в опита си. Веднага ще дам пример. Ако в единия час се научи едно стихотворение, то в следващия трябва да бъде нарисувано и затвърдено, после да бъде изиграно в театрални етюди по групички и разбира се, да бъде казано наизуст. Всяко дете трябва да има възможност през наученото да изрази себе си по уникален начин. Нещо, на което до момента не обръщахме внимание. Децата със специални потребности и тези с изявени дарби винаги оставаха извън системата. Този път това няма да се случи, защото за тях са разработени специални стандарти. По индивидуалните програми се обучават предимно деца със специални потребности. Досега се действаше по следната методика - правим програма, по която това дете да може да учи, а не правим програма, съобразена с нуждите му.
Законът дава възможност на училищните настоятелства да одобряват помагалата. Това ще гарантира ли премахването на безумията, които се срещат в тях?
- Категорично, това е основната цел. Трябва да се сложи край на практиката да имаме десетки учебници по един предмет и да нагаждаш детето към всеки от тях. Първият срок то е принудено да учи по учебник на едно издателство, вторият - на друго издателство... Учебниците ще бъдат избирани с представител на настоятелството, което се превръща в много важна институция в училищната политика. В него ще участват не само родители, но и представители на бизнеса, на местната власт. То ще приема стратегията за работа, плановете, финансовата рамка на училището и ще има ниво на контрол върху прилагането на утвърдените програми. Освен това предстои не само преразпределение на часовете за нови знания и тяхното затвърждаване, но и намаляване на учебните единици. Край на пълните с ужас за децата тежки раници и край на непосилните и безумни като обем учебници! Мислим и по въпроса дали до седми клас да има един учебник за всеки предмет или да се избира измежду няколко. Клоним обаче към първия вариант. Така ще се преодолеят и корупционните моменти, а от друга страна, ще знаем и какво залагаме на входа. Така след като правим оценка на грамотността на децата, на нивата им на знание и адаптивност, да можем да си дадем сметка кое не е наред - учебникът или начинът на преподаване.
Доста радикални промени се правят по отношение на правото да прескочиш в следващ клас. Това може да стане дори да имаш двойка по някой от предметите за годината и да не си издържал поправителния. До четвърти клас повтарянето пък отпада напълно. Какъв е замисълът?
- Ще го обясня през собствения си поглед. Децата не са някаква универсална съвкупност от качества, функции и органи, които да работят еднакво. Всяко има уникални способности да се адаптира. Училището е място, където трябва да научиш детето да се адаптира, не да налееш в главата му някакво количество знания и после да го питаш дали ги е запомнило. За съжаление целта на училището много дълго е разбирана точно по този начин. Това създава у децата ни не само страшно напрежение, но дори и отвращение. Затова толкова много деца се отказват от училище или пък бягат от час. Те се страхуват. Всъщност това може да се сравни с анорексията. Знаете, тя се появява, когато детето има лоша комуникация вкъщи, когато е натоварено и се чувства зле. Тогава то отказва да се храни, защото мисли, че не е красиво и тръгва да търси утвърждаването си в отслабването. Децата, особено момчетата и най-често в ранна възраст развиват анорексия към училището. Тук се съдържа всъщност отговорът на въпроса защо момчетата обикновено бягат от час, защо се бият, защо отговарят на учителите, защо проявяват агресия. Именно затова момчетата не показват високи постижения при кандидатстване след седми клас.
Още от интервюто на „Монитор"
„Бизнесът е против редукция със 7% на парите от обществени поръчки", казва в интервю за „Класа" Камен Колев, зам.-председател на Българската стопанска камара
Г-н Колев, по данни на БСК структурата на българския износ се променя. Кои сектори от икономиката дръпнаха напред и кои изостават?
- През януари и февруари т.г. спрямо същите месеци на 2009 г. отбелязваме средно 10% ръст на износа. Търговията с цветни метали носи този ръст. Това се дължи, от една страна, на по-високите цени на някои определящи стокови групи. Примерно при нерафинираната мед, която е водеща в нашата експортна листа, цената на тон надмина 6 хил. долара. В най-добрите години - 2007-2008, беше 8 хил. долара и след това падна до 3,3 хил. долара за тон. Така благоприятната конюнктура води до стойностни обеми в българския износ.
Изнасяме минерални масла, предимно продукция на „Нефтохим", и там ръстът е 60%. Много добре се развива и фармацията, която почти не пострада от кризата. Ръстът в сектора през януари и февруари е 50%. Има увеличение с 50% в производството на електрически машини, с 40% на обувки. От друга страна, се отчита спад в производството на облекла и при черните метали.
Къде изнасят основно българските производители?
- Ръстът в експорта е към трети страни, а не към Европейския съюз, което не е много добро като тенденция. Износът към Турция бележи над 40% повишение през януари и февруари. Експортът към Китай е увеличен пет пъти. Тези две азиатски държави почти не бяха засегнати от кризата и те компенсират свиването на българския износ към ЕС. По принцип 64% от износа ни беше за страните от общия пазар и там спадът продължава, като през януари и февруари 2010 г. е 2,5%. Както вече казах, секторите на ишлеме, които държаха 20% от експорта, са на изчезване и не се знае дали въобще ще се възстановят в посткризисния период.
В такъв случай не е ли твърде оптимистично да очакваме 1% ръст на икономиката до края на 2010 г., както се прогнозира?
- На този етап износът е факторът, който ще ускори излизането от кризата, включително и за намаляване на спада. Още не са излезли резултатите за първото тримесечие на тази година, но предполагам, че спадът на годишна база ще бъде в порядъка на 3% от БВП. Ако става въпрос за прогноза, очакваме темповете на спад на БВП да намалеят. Възможно е към края на 2010 г. да се реализира нулев или 1% растеж.
В предишен разговор прогнозирахте, че поне 2-3 години икономиката ни ще поддържа растеж около нулата. Продължавате ли да твърдите това?
- Икономиката няма да се възстанови бързо въпреки положителните ефекти в износа. Поне 2-3 години ще се колебае около нулата, с малки плюсове или минуси. Това е т. нар. период на депресия.
Кои сектори през това време ще успеят да излязат от застоя и кои ще търпят още загуби?
- Строителството отбеляза 30% спад на годишна основа и може да се каже, че кризата в сектора закъсня. Тя се изрази основно в спад в поръчките и затруднен достъп до финансиране. Може да се каже, че ако кризата дойде в България през октомври 2008 г., в строителството се почувства през лятото на миналата година и сега е най-големият спад в сектора. Другото обяснение е, че бумът бе изключително голям и е логично понижението да е драстично.
Още от интервюто на „Класа"
„Финансовата криза засили позициите на телевизията като медия", казва в интервю за „Дневник" Петър Дворжак, изпълнителен вицепрезидент, ръководител "Разпространение" на СМЕ - новият собственик на bTV
Г-н Дворжак, предвиждате ли промени в управлението и програмното развитие на bTV след придобиването на канала?
- В България CME ще използва вече доказан в други страни модел на управление. Той се базира на многоканална телевизионна стратегия, силно развитие на местното и на интернет съдържанието от местни професионалисти.
Ще управляваме пет канала с висококачествени развлекателни програми за българската публика. Първата стъпка е да интегрираме сегашните си операции в България - каналите Pro.bg, Ring.bg и групата на bTV. Също така трябва да приспособим процесите и структурите спрямо управленския модел на CME, като очакваме процесът да приключи към края на 2010 г.
Във висшия мениджмънт не са планирани промени на този етап. Вики Политова ще бъде управител на bTV, Яна Иванова на Pro.bg, а ръководството на СМЕ ще им оказва сдействие.
Каква ще бъде политиката ви за програмната схема на bTV и Pro.bg? Планирате ли препозициониране на Pro.bg?
- Планираме да управляваме и петте канала, като всеки от тях да е насочен към различни целеви групи. Ще създадем многоканален микс, който вече ни донесе успех на другите пазари в Централна и Източна Европа, което може да доведе до малки промени в позиционирането на Pro.bg и Ring.bg. bTV ще остане канал за общата публика, докато bTV Cinema и bTV Comedy ще бъдат насочени към определени ниши на пазара. Основната ни задача е да хармонизираме културата, процедурите, човешките и креативните ресурси на двата канала.
Как ще запазите водещата позиция на bTV на пазара?
- Ще се постараем не просто да запазим лидерството на bTV на пазара, но и да направим цялата група от канали по-успешна, така че зрителите винаги да намират това, което предпочитат, на каналите на СМЕ. Стратегията ни за бъдещето е да увеличим общия си дял зрители с възможно най-малко разходи.
Какво е мнението ви за състоянието на рекламния пазар в България? Как финансовата криза ще повлияе на телевизионния бизнес по отношение на приходите от реклами?
- През 2009 г. българският пазар се е свил с 25% и не очакваме промени през 2010 г. Вярваме, че навлизаме на пазара в правилния момент, защото финансовата криза е засилила позициите на телевизията като медия.
През 2009 г. телевизионните реклами са 52% от общия рекламен пазар, сравнено с 49% през 2008 г. Тези факти сочат, че както и на другите пазари на СМЕ, така и тук рекламодателите пренасочват повече от разходите си към телевизията заради нейната ефикасност при достигането до масовия потребител и реализирането на успешни продажби.
Ще използвате ли модела на рекламна къща, която продава рекламното време на други тв канали, така както конкурентите ви от MTG?
- Първият ни приоритет е да консолидираме продажбите на bTV, Pro.bg и Ring.bg. И двата от моделите за управление на продажбите трябва да бъдат подредени, но разчитаме на успешния модел на bTV и няма да правим значителни промени в това направление. Ще се отнасяме към всички клиенти и партньори със същото уважение както и преди и ще предлагаме все по-засилено, за да се достигнат желаните сегменти.
Още от интервюто на „Дневник"