„Смяната на паспортите тръгна с фалстарт за МВР", информира от първата си страница „Сега"
Пълен хаос настана в първия ден от забавената с над три години кампания за издаване на лични документи с биометрични данни. Централният персонален регистър на МВР, в който се събира информация за всички граждани, блокира за часове, пред РПУ-тата се извиха дълги опашки от изнервени хора.

Официално блокажът бе обяснен с неочаквания наплив от хора и влизането в системата едновременно на над 1000 потребители, от които 300 биометрични станции. От фирмата, която изгради и поддържа хардуера на системата - "Сименс - България", обясниха пред "Сега", че причина може да е и лошата комуникация между звената в МВР, но тепърва ще се прави анализ. "Опашките се образуваха по неизвестни причини. Бих върнала топката и към медиите, които явно не са обяснили достатъчно добре", коментира управителят на "Сименс - България" Веска Давидова. По думите й подобна система няма как да се тества предварително и тези проблеми могат да се отстранят едва след като се проявят в реално време. "В следващите няколко дни са възможни кратки технически прекъсвания и известно забавяне в обслужването на гражданите поради синхронизиране на системата", застраховаха се вчера от МВР.

Безспорен факт е, че от МВР изобщо не са очаквали да има голям брой желаещи да сменят документите си заради удължената с 6 месеца валидност на старите паспорти. И изпаднаха в шок от заредилите се от ранни зори опашки. Обещанието всеки човек да се обслужва средно по 10-на минути се сбъдна, но през деня процедурата няколко пъти бе спирана за часове заради срив в системата.

Във Варна пред I и II РПУ хората се бяха наредили още към 2.00-3.00 часа посреднощ. Хората недоумяваха защо полицията не издава номера за записването. "Една леля от опашката направи по своя инициатива списък със съмнителна легитимност. Няма информационна система. Поредната пародия", разказва читател от форума на "Сега".

"Дойдох в 7.00, а пред мен се бяха записали вече над петдесет човека", недоволстваше Ангел Димитров. Малко след като системата се отблокирал, работата спряла още веднъж - този път заради обедната почивка на служителите.

В Русе и Смолян системата изобщо не успя да тръгне до обяд. В Пловдив, където бе тържественото откриване на кампанията, присъствието на вътрешния министър Цветан Цветанов предизвика сериозно забавяне. Местното II РПУ започна работа едва в 14.00 часа, за да могат медиите да заснемат целия процес - от приемането на заявката до отпечатването на документа.

В края на работния ден от МВР съобщиха, че са успели да приемат 11 800 заявления от граждани, като 7400 от тях са преминали и през биометричните станции. Само до 9.30 часа били обработени 900 заявления. Цифра, която буди известно недоумение предвид хилядите хора, които висяха часове по опашки.
Още от статията на „Сега"

„Погват Р. Овч. за далавери с ток и въглища", съобщава от първата си страница „Монитор"
Бившите министри на енергетиката Румен Овчаров,  Милко Ковачев и Мирослав Севлиевски отиват на прокурор заради скандални сделки с въглища и ток. Сигналът до прокуратурата бе внесен вчера  от лидера на ДСБ Иван Костов. Според него става дума за далавери за стотици милиони левове. Първият сигнал е за незаконна търговия със скрап. При ремонта на ТЕЦ "Марица-изток 2" подменени инсталации са били препродавани за скрап чрез фирма посредник. Освен това в периода 2004-2007 г. мини "Марица-изток" са продавали на ТЕЦ-а въглища на завишени цени. Стойността им е била с 20 лв.  по-висока от цената на свободния пазар.

На практика въглищата са продавани с 30% по-скъпо, което е довело до непрекъснат  скок на цената на тока от ТЕЦ. Това беше постоянен повод Милко Ковачев и Румен Овчаров да лобират за втора АЕЦ и да изтъкват, че ако "Белене" бъде построена, токът ще поевтинее.

С мотива, че ядреното гориво било  по-евтино от въглищата. В сигнала до прокуратурата е записано още, че клон "Ремонти" на ТЕЦ "Марица-изток 2", създаден през 2003 г., е извършвал доставки без сключени договори. Така през  2006 г. сумата за ремонти в централата е надхвърлила с 8 млн. лв.  предварително предвидените, а през 2007-а - с 2 млн. лв.

Най-голямата далавера обаче е била осъществена чрез износа на ток за Гърция и Турция чрез посредническата фирма EFT AG. От нея  държавата е ужилена с 316 млн. евро. Проверка в ДАКСИ сочи, че управляващи във фирмата са били Зоран Ивкович, Младен Стийович и покойният вече Димитър Калчев. Собственик се води "Холдингс АпС", регистрирана в Дания.

Сделката между НЕК и ЕFT е сключена през 2004 г. В следващите 3 г. са изнесени общо 8,8 млрд. квтч. Посредникът купувал тока от НЕК на по-ниски цени от тези на вътрешния пазар и го  продавал  двойно по-скъпо.
Още от статията на „Монитор"

„Депутати на шейната", избира за заглавие на първата си страница „Стандарт" по повод гафа с публикувания закон за наркотичните вещества
Депутат качи на шейната целия парламент. На своя глава той редактирал закона за наркотичните вещества. Това е обяснението за появата на двете версии на поправките в Държавен вестник. За разминаването в събота алармираха от Президентството, а шефката на парламента Цецка Цачева вчера нареди законът да се гласува повторно. Според опозицията още в пленарна зала зам.-шефът на здравната комисия Пламен Цеков е прочел текст с добавка, допускаща скрита реклама на дрога. Колегите му обаче изобщо не са усетили промяната. Съмненията са, че така се обслужват лобистки интереси. Цеков обаче отрече да има пръст в разминаването на текстовете. "Няма виновен", коментира депутатът от ГЕРБ пред "Стандарт". По нареждане на Цачева продължава проверката къде по веригата е станала подмяната на спорния текст.
Още по темата от „Стандарт"

„Финални усилия срещу по-високия ДДС", информира от първата си страница „Дневник"
Нова мярка за пестене на средства беше лансирана на финалната права на антикризисните преговори между правителство, работодатели и синдикати. Целта е да се избегне повишаването на данък добавена стойност.

На петото заседание на тристранния съвет за последните 7 дни кабинетът е предложил да съкрати с 10% разходите за издръжка на държавните ведомства. С това по изчисления на финансовото министерство ще се спестят 450 млн. лв. От увеличението на ДДС от 20 на 22% се очакваха 540 млн. лв. повече приходи.

От правителството в понеделник отказаха коментари с обяснението, че изявления ще се правят след окончателното приемане на антикризисния пакет. За офертата "по-малки разходи срещу запазване на ДДС ставката" съобщиха представители на работодателите и синдикатите.

Според техните обяснения кабинетът сам ще избира в коя област да ги намали с повече от 10% и в кои приоритетни министерства съкращението ще е по-малко. На тази мярка, както и на приватизацията и на продажбата на спестени въглеродни емисии по Протокола от Киото се разчита най-много да запълнят дупката в бюджета.

Крайният ефект от всички проговорени досега мерки за справяне с бюджетния дефицит е за около 1.7-1.8 млрд. лв., или 3% от очаквания БВП. По най-песимистичната оценка на финансовото министерство дефицитът може да стигне до 5% от БВП. Това означава, че ако договорените до този момент мерки са остойностени реалистично и се приложат, България ще се впише в маастрихстките изисквания за дефицит под 3 на сто.

Новото предложение на кабинета разширява решението на Министерския съвет от миналата седмица разходите за заплати в бюджетната сфера да се съкратят с 10%. Синдикатите обаче не я подкрепят напълно, тъй като според тях ще ощети ведомствата, вече извършили 15-процентните съкращения, за които финансовият министър Симеон Дянков настоява от април.
Още от статията на „Дневник" и Още по темата от „Дневник"

„Правителството отстъпи, ДДС остава 20% засега", съобщава от първата си страница „Класа"
Няма да се увеличава ставката на ДДС, стана ясно в края на вчерашното заседание на Националния съвет за тристранно сътрудничество. Ако обаче другите мерки не осигурят недостигащите 1,6 млрд. лв. в бюджета, може да се пристъпи към увеличение на налога по-късно, каза председателят на БСК Божидар Данев.

По всяка вероятност кабинетът ще тества определен пакет от мерки до юни. Да не се пипа ДДС - това е правилният ход, коментира пред „Класа" председателят на ЦИР Георги Прохаски. Той смята, че до юни трябва да се пробват останалите мерки. През това време обаче правителството да е готово с кризисен бюджет и ако се види, че не могат да се съберат необходимите приходи, през юли да се прави съвсем нов бюджет с доста по-орязани разходи, предлага той.

Правителството и социалните партньори днес ще обсъдят проект на финален документ с мерки в подкрепа на фиска, бизнеса, заетостта и домакинствата, съобщиха от пресслужбата на кабинета. В сряда на своето заседание кабинетът ще разгледа антикризисните мерки, съобщи премиерът Бойко Борисов. Той каза също, че е получил от прокуратурата информация за започнато досъдебно производство по всички министри, зам.-министри и длъжностни лица от предходния кабинет, които са подписали договори за над 2,150 млрд. лв.

Като антикризисна мярка правителствените експерти залагат 150 млн. лв. от приватизация на остатъчни миноритарни държавни дялове. Според бизнеса от това перо може да дойдат 250 млн. лв., каза председателят на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев. Той обясни, че от работодателските организации са предложили на фондовата борса да бъдат листнати между 15 и 30% от „Булгаргаз" и „Марица-изток 2", така от приватизация ще се съберат 1 млрд. лв. Синдикатите са се обявили против.
Още от статията на „Класа"

„Увеличението на ДДС застива на режим "изчакване", обобщава „Сега" резултатите от вчерашното заседание на тристранния съвет
Вдигането на ДДС до 21-22% по всяка вероятност ще се отложи, защото синдикати, работодатели и държава са близо до консенсуса за алтернативни антикризисни мерки, които да осигурят нужните 1.5-1.6 млрд. лв., за да се спаси бюджет 2010 г. Набелязани са около 50 мерки, стана ясно от обясненията на синдикати и работодатели след поредното заседание на Националния съвет за тристранно сътрудничество.

"Приходната част вероятно ще се осигури, така че да не се вдига ДДС, но ако това не стане, данъкът ще трябва да се вдигне с 1-2%", каза председателят на Българската стопанска камара Божидар Данев. Иво Прокопиев от Конфедерацията на работодателите и индустриалците също каза, че ако днес се постигне консенсус за пакета от мерки, налогът върху добавената стойност няма да се вдига. Преди три дни обаче премиерът Бойко Борисов уверяваше, че "ако не се вдигне ДДС, няма как да се излезе от ситуацията".

Хазната ще се спасява чрез поредния удар върху администрацията. Парите за издръжка, капиталовите разходи и други харчове на министерства и ведомства ще се орежат с още 10%, от което държавата очаква да спести 450 млн. лв. Синдикатите са готови да приемат мярката, но само ако в нея не влиза ново рязане на заплати. "Някои ведомства вече направиха съкращения, но това, което се предлага, е и на тях да им се орежат разходите. Няма логика, така те се наказват отново", каза Пламен Димитров, вицепрезидент на КНСБ.

Зам.-министърът на екологията Евдокия Манева е представила пред тристранката разчети на министерството, че продажбата на вредни емисии по протокола "Киото" ще донесе 300 млн. лв. "Това е доста занижена според нас цена. Преди седмица сметките на експертите показваха 300 млн. евро", твърди Димитров.

От приватизация на миноритарните остатъчни дялове в 55 компании се чакат 200 млн. лв. Налогът върху печалбата от хазарт все още се изчислява на приход от 80 млн. лв., но и там се очаква да падне наполовина, тъй като се мисли върху нови схеми за двата данъка.
Още от статията на „Сега"

„ДДС остава 20%, порязаха чиновниците", обобщава „Стандарт"
Скок на ДДС най-вероятно няма да има. Това съобщиха работодателите и синдикатите след вчерашното заседание на националния съвет за тристранно сътрудничество. Повече от шест часа представители на правителството, бизнеса и профсъюзите работиха върху антикризисния план. В крайна сметка с приетите приходни мерки и приетите ограничени разходи ще успеем да осигурим 1,6 млрд. лева допълнително, заяви председателят КРИБ Иво Прокопиев.

Голямата ножица ще е за държавната администрация. Всички държавни структури ще бъдат порязани с 10% от бюджета си, независимо от това дали са направили необходимите 15% съкращения или не. Изключения ще правят НАП, Агенция "Митници", Агенцията за социално подпомагане и Агенция по заетостта. Желанието на синдикатите е орязаните разходи да не засягат по никакъв начин фонд "Работна заплата" на чиновниците. От профсъюзите са склонни дори намаляването да засегне бонусите на държавните служители, но да не се отразява върху размера на основните им заплати. Според разчетите на финансовото министерство тази мярка ще донесе допълнителни 450 милиона лева в бюджета.

Други 300 милиона лева от властта ще докарат чрез продажба на емисии въглероден диоксид по протокола от Киото. 200 милиона пък са очакваните приходи от продажба на миноритарните държавни дялове в 54 дружества. Като допълнителна мярка в областта на приватизацията в тристранката са обмисляли и ударната продажба на "Булгартабак" и ВМЗ.

За да пълнят дупката във фиска, от кабинета са склонили да продават и земеделските земи на държавата. От синдикатите обаче са против такова търгуване и настояват земите да бъдат само отдавани под аренда, но със срок до 30 години. В момента максималният срок е 10 години, уточниха от тристранката. Очаква се търговията със земя да донесе 160 милиона лева в бюджета. 15 млн. лв. пък са очакваните приходи до края на годината от концесии на подземни богатства.

На заседанието е постигнат консенсус и по отношение на допълнителните данъчни облагания на застрахователите. До края на 2010 г. данъчната тесла върху застраховките ще осигури около 50 милиона в хазната. Данък "Печалба" от хазартните игри се очаква да донесе 80 милиона лева. От правителството обаче допускат, че тази сума може да се окаже и по-малка, ако процента на печалбите е по-малък.
Още от статията на „Стандарт"

„Пикът на лошите кредити в небанковия сектор отминава", обобщава „Дневник"
Пикът на лошите кредити, отпуснати от компаниите за небанково финансиране, вече отминава. Това заявиха представители на компании от сектора при представяне на новоучредената Българска асоциация за потребителски кредит (БАПК).

"Вече минаваме пика и се връщаме към нивата отпреди кризата", каза Ив Аруе, изпълнителен директор на "КредиБул", която е част от поделението за потребителско финансиране на френската Societe Generale. Наистина има повишаване на просрочията в небанковото потребителско финансиране, но размерът им не надминава очакванията ни в това отношение, каза Валентин Гълъбов, изпълнителен директор на "Ти Би Ай кредит" и председател на БАПК.

В момента лошите небанкови кредити са около 10% за сектора и това се определя като нормално ниво за ситуацията. "Не очакваме драстично покачване на нивото на необслужваните кредити", посочи още Гълъбов. По думите му в голямата си част ползваните заеми от този тип компании са за продукти и услуги, от които клиентите наистина имат нужда, а и компаниите са се постарали размерът на месечните вноски (средно около 50 лв.) да не утежнява бюджета на клиентите им. Това дава възможност да се запази едно стабилно поведение на кредитополучателите, допълни Гълъбов.

В същото време той заяви, че желанието на клиентите за ползване на потребителско кредитиране в условията на криза не е намаляло пропорционално на дълбочината на кризата. "Радваме се на добро търсене, но по един разумен начин", каза Гълъбов.

По думите му хората много по-трезво преценяват възможностите си за ползване на кредит, рисковете, които поемат и подхождат много отговорно, като те не търсят кредит по принцип, а с ясна цел и визия за какво ще го използват.

Според Ив Аруе в сравнение с банковия сектор отчетите на небанковите компании са по-добри по отношение на просрочията. Според последните данни на БНБ към края на февруари заемите с проблеми в обслужването им в банковия сектор са с дял от 12.2%.
Още от статията на „Дневник"

„Купуваме все по-малко битова техника на кредит", обобщава „Монитор"
От началото на кризата отпуснатите кредити за покупка на битова техника са с около 30 процента по-малко. Това съобщи вчера Валентин Гълъбов, изпълнителен директор на новосформираната Българска асоциацията за потребителски кредит (БАПК). Падна главно броят на хората, които купуваха стоки и услуги на разсрочено плащане, които не им бяха спешно необходими. Хората искат да вземат нещо конкретно и си правят добре сметката колко време могат ще го изплащат. Най-често сроковете са от 6 до 12 месеца, които са удобни и носят по-малки рискове и за кредиторите, добави бизнесменът.

Според него от началото на годината има лек ръст на отпуснатите кредити. До края на годината очаквам тази тенденция да продължи. Дори уплашените от кризата ще започнат да пазаруват на кредит, но в разумни граници, уточни Гълъбов.

В момента не сваляме лихвите, защото когато банките оскъпяваха кредите си, ние не го направихме. Запазихме стабилно поведение преди и по време на кризата, каза още изпълнителният директор на БАПК. При нас рискът е по-голям, а и предлагаме по-големи удобства за клиентите с бързина на отпускането на кредита и опростена процедура. Най-важното при отпускането на кредит е потребителят да бъде информиран за ангажиментите, които поема, добави той.

Според Гълъбов има нарастване на броя на просрочените кредити, но общият обем не надвишава очакванията ни за кризата. Не очаквам в бъдеще скок на необслужваните кредити, отпуснати от нас. Причината е, че най-често месечните вноски не са големи - около 50 лв., и това не застрашава семейния бюджет на клиентите ни. Необслужени заеми, достигащи до 10% портфейла за фирма, отпускаща стокови кредити, е нормален дял, смята Гълъбов.

Обемите на необслужените заеми вече се върнаха на нивата отпреди кризата, въпреки че небанковите финансови институции държат 70-80% от пазара на потребителското кредитиране в България, заяви Ив Аруе, член на УС на асоциацията.
Още от статията на „Монитор"

Българинът се страхува да купува онлайн от чужбина", съобщава „Сега"
Само 1% от българите пазаруват онлайн от други държави в Европейския съюз. Това показва индексът за развитие на пазарите на дребно, публикуван вчера от Европейската комисия. Ние заедно с Румъния сме на последно място по този показател на Стария континент.

Европейците като цяло също избягват да пазаруват през интернет от други страни въпреки по-ниските цени, които се постигат по този начин, става ясно от анализа. Само 8% от жителите на всички членки на ЕС са си купили онлайн стоки или услуги от друга държава през миналата година. През 2008 г. са били само 6%.

Според данните хората в по-малките държави предпочитат да пазаруват онлайн заради по-богатото предлагане зад граница. Например в Люксембург 51% от хората пазаруват през интернет от други страни, в Малта са 29%, а в Кипър - 12%. Любопитно е, че хората в много държави с развити онлайн услуги предпочитат да пазаруват само от национални търговци. Такъв е случаят с Великобритания, Швеция, Германия, Дания и др. Например във Франция 12% от хората пазаруват онлайн зад граница, а цели 42% - от местни търговци.

Изследването показва още, че недоверието на хората към пазаруване от чужд доставчик е оправдано, защото 60% от поръчките по интернет от други държави се провалят по различни причини. Потребителите не вярват и на местните институции, които би трябвало да защитават правата им и да уреждат спорове, показва изследването на ЕК.

34% средно от жителите на всички страни членки са пазарували онлайн от доставчици в своята страна. Дори и по този показател обаче страната ни се нарежда на последните места. Според изследването само 4% от българите са си купили нещо онлайн в рамките на България. Отстъпва ни единствено Румъния, където 2% от потребителите пазаруват от национални търговци.
Още от статията на „Сега"

„В края на 2010 г. излизаме от кризата", прогнозират пред „Класа" финансови директори
През втората половина на 2010 г. започваме да излизаме от кризата. Около това мнение се обединиха членовете на новоучредения Клуб на финансовите директори. Според тях негативният тренд в икономиката ще се обърне след лятото, като това ще донесе и ръст на брутния вътрешен продукт на страната.

Според представителите на ОББ и УниКредит Булбанк в клуба Димитър Шумаров и Емилия Палибачийска банковата ни система е стабилна и ще остане такава в близко време. Те не очакват ипотечен срив и се обявиха категорично против прогнозитe за ръст на лошите кредити до 20-30%. „Индикатор за това е, че в последните няколко месеца банките започнаха да рекламират все повече промоциите си за ипотечното и потребителското кредитиране", сподели Шумаров. Според Палибачийска политиката на държавата и компаниите у нас в следващите 3-6 месеца ще е определяща за икономическата стабилизация. Председателят на Управителния съвет на Клуба на финансовите директори Атанас Добрев пък допълни, че приемането на страната ни в еврозоната може да увеличи притока на инвестициите у нас, но влизането в нея не трябва да става на всяка цена.
Още от статията на „Класа"

„Махаме Октопода от тристранката", казва в интервю за „Монитор" Тотю Младенов, министър на труда и социалната политика
Г-н министър, последната седмица със социалните партньори усилено преговаряхте за антикризисните мерки, които трябва да предприеме правителството. Но защо сред тях са и хора като Теодор Дечев, за когото се разбра, че е свързан тясно с Октопода и с Алексей Петров?
- В Тристранния съвет приехме с консенсус точка, според която министърът на труда и социалната политика да може да разпростира браншовите и колективните трудови договори, с едно допълнение - да се изработят час по-скоро ясни критерии за представителност на работодателските организации в страната и на браншовите им структури.

Извън стажа и възрастта, които отказвате да променяте, докато трае кризата, какви промени предвижда започнатата от вас пенсионна реформа!
- Независимо че дискусията за вдигането на осигурителния стаж или на пенсионната възраст временно ще мине на втори план, това не означава, че търсенето на по-добри решения за усъвършенстване на пенсионния модел спира дотук. Все още имаме режими, които поставят определени категории хора в по-благоприятно положение от други. Заради това системата се нуждае от сериозен преглед, за да сме сигурни, че тя работи върху по-справедливи осигурителни принципи и на най-пряко обвързване на осигурителния принос на лицата с размера на техните осигурителните обезщетения. Тук се включва и ранното пенсиониране от професионалните пенсионни фондове, които по сега действащото законодателство от 1 януари 2011 г. трябва да започнат да изплащат срочни пенсии на работниците от първа и втора категория труд.

В същото време българската пенсионна система е изправена пред много сериозни предизвикателства, които създават реален риск от компрометиране на реформата като цяло. Това са финансовата нестабилност на системата и нейната силна зависимост от държавния бюджет. Като основни причини за влошеното състояние на държавната пенсионна система трябва да бъдат посочени не само последиците от икономическата криза, а преди всичко недалновидните управленски решения по отношение на приходите и разходите на системата.

За финансовото укрепване на пенсионната система сред приоритетите са политиката по заетостта и политиката по доходите. Това означава мерките, които се предприемат в тези сфери, да отчитат и ефекта си върху баланса между приходите и разходите на пенсионната система. По всички тези въпроси Консултативният съвет по пенсионната реформа към МТСП работи и в най-скоро време ще излезе с решения по тях.

Кои са най-важните предложения, свързани със социалната сфера, в антикризисния план на социалните партньори?
- На този етап не може да се говори за нови политики по отношение размера на вноските за пенсия и за другите социалноосигурителни рискове - болест, майчинство, безработица.

Най-важните предложения, свързани със социалната сфера, в антикризисния план на социалните партньори се отнасят до: осигуряване на мерки за компенсиране на загубен доход заради работа на непълно работно време или други форми на временно преструктуриране на заетостта поради кризата; вече се договорихме министърът на труда да има право да разпростира действието на браншовите колективни трудови договори на базата на предварително постигнат консенсус в рамките на отрасловите съвети за социално сътрудничество; разработване на двустранни споразумения между работодателите и синдикатите за регулиране на надомния труд, работата от разстояние и на работата чрез агенции за временна заетост и др.

Обещахте да преразгледате намаляването на пенсионните осигуровки, ако работните места продължат на намаляват. Какво показват разчетите ви, обмисляте ли връщането на предишния им размер? Говори се за отмяна на плоския данък, това обсъждано ли е?
- Все още е твърде рано да се говори за преразглеждане на намаление на осигурителната вноска за фонд „Пенсии". И Международният валутен фонд, и Световната банка вече ни препоръчаха да не сваляме повече осигурителната вноска, защото тя и без това е една от най-ниските в Европа. Заради демографските проблеми през следващото десетилетие се очаква много сериозен натиск върху пенсионната и здравната система и увеличаване на дисбаланса между приходи и разходи в осигурителната система.
Още от интервюто на „Монитор"

„Зададе ли се фалит, търсете съдружник", казва в интервю за „Стандарт" Калин Балкански, предприемач и член на Управителния съвет на Българската строителна камара
Г-н Балкански, стигна ли дъното строителният бранш, или ще  има още по-големи катаклизми?
- Мисля, че все още не сме стигнали дъното. Защото имаше много  фирми, които имаха неприключили обекти, които завършиха през последните  месец-два. И голяма част от сумите, които им се полагат, не са разплатени. И тъй  като не се знае кога ще си получат парите, това води до много неприятна ситуация  за фирмите. Първото нещо, до което те ще са принудени да прибягнат, е масово  съкращение на хора. Отивайки към дъното, тепърва ще се увеличи безработицата.  Много колеги от бранша все още задържат работниците си, очаквайки да се появи  нещо на белия кон. Само че белия кон го няма.

Колко души очаквате още да загубят работата си и на какви  нива - дали мениджъри или общите работници?
- Като процент не мога да кажа, но със сигурност ще е голям.  Предстои втора вълна на съкращения и фалити и тя няма да е малка. И ще засегне  всички фирми. Някои от най-малките компании за съжаление ще фалират. А пазарът е  така устроен, че работа има за всички - и за големи, и за малки. И пак ще има,  разбира се. Но в момента кризата ще принуди в малките фирми да останат на работа  само управителите и по един-двама работници.

В началото на кризата от бранша говореха, че тя ще се окаже  пречистваща и ще отстрани случайно попадналите играчи в строителството,  примамени от големите печалби. Предричате ли сега банкрути и за  професионалистите в строителството?
- Да, ще фалират и реално работещи компании, а не само случайни  играчи. София не е България. В столицата все още се намира работа и все още  по-лесно се плува. В провинцията случайните фирми са по-малко, но пък там е  по-малко и работата. Затова предполагам, че малките компании ще повлекат крак с  фалитите. Големите едва ли ще фалират, но ще им се наложи драстично да намалят  обемите на работа и вероятно да се преквалифицират. В най-близко бъдеще  най-апетитни ще са големите инфраструктурни проекти, финансирани от държавата.  По тях естествено ще работят големи компании, евентуално с малки фирми като  подизпълнители.

Преориентираха ли се фирмите да кандидатстват за малки  поръчки, колкото да вържат двата края и да оцелеят?
- Да. Ако преди търгове за ремонти на сгради се проваляха заради липсата на втори участник, сега в конкурсите се борят над 50 кандидати. В момента фирмите са готови да поемат всякакви поръчки - каквото падне. Преди по-големите фирми въобще не обръщаха внимание на ремонти и по-дребни поръчки, докато сега кандидатстват и за такива. Навремето и адвокатите бяха строго профилирани, но тъй като сега има много юристи, и те поемат всякакви дела  вече.

Свиха ли строителите печалбите? Говореше се, че печелите  двойно и тройно от обекти?
- Тези суми са някаква заблуда. Максималната печалба на строителите бе около 20%, докато нормално се движи около 10-12%. Несериозно е фирма, която работи 2-3 години по една поръчка и влага собствени пари в нея, да  разчита на 3% печалба. От една малка техническа грешка и тези пари биха отишли  на кино. Сега фирмите са склонни да работят и на 5-6%, за да докопат нещо и да  преживеят. Не само печалбата, а всички възможни кранчета се затягат, за да се  спестяват разходите.

Какъв е изходът за фирмите, за да оцелеят?
- Единственият изход е да се обединят. Но за съжаление нашият бранш не е единен. Вместо да фалират компаниите, е по-добре да работят заедно в обединения и холдинги. Това е и световна практика. За да могат да кандидатстват  за по-големи проекти. Да се обединят и по признак като квалификация, в една  област.
Още от интервюто на „Стандарт"

„Чакат ни тежки времена. Пари - само срещу реформи", казва в интервю за „Дневник" Росен Плевнелиев, министър на регионалното развитие
Министър Плевнелиев, докъде стигнахте с антикризисните мерки на правителството? Като външен наблюдател оставам с впечатлението, че вътре в кабинета има поне два лагера - на министри, които провеждат реформи, и на такива, които ги саботират. Резултатът е още по-дълбоко затъване.
- Хората имат пълното право да преценяват това, което правим. Очевидно има министерства с оптимизирани договори. Има министерства, в които не са изчистени начините за издължаване към строителните фирми. Има министерства, където уж щяха да тръгнат реформи, но още не са тръгнали и са спрени. Давам всичко от себе си.

Представям идеите си на заседанията на Министерския съвет. Непрекъснато говоря колко е важно сега и веднага да се правят реформи. Убеден привърженик съм, че парите трябва да се дават само срещу реформи. От гледна точка на цялото правителство обаче аз не съм човекът, който отговаря за пакета антикризисни мерки.

Правителството взе решение заплатите на силовия апарат - МВР, военни, ДАНС, НСО, които са едни от най-високите, да не се пипат. На всички останали им режат парите. Другите министри как реагираха на това решение - с мълчание и наведени глави? Това справедливо ли е според вас?
- Не искам да коментирам тази тема. Казах мнението си още по времето на протеста на полицаите. Бях един от малкото министри, който заяви, че не е готов да си намали заплатата с 10%, за да отидат парите за нереформиран сектор.

Тези министри малцинство ли сте в правителството?
- Давам идеите си и изказвам мнението си по време на правителствените заседания. Оттам нататък има премиер и вицепремиери, които трябва да обобщят и да вземат решение. Мачът с реформите не е свирен, продължавам да настоявам много. Убеден съм, че в социалната политика и в здравеопазването реформите трябва да се случат сега и веднага.

Привърженик съм на реформите и в силовия сектор. Не е казано, че те няма да се случат. Необходимо е да мине още един дебат и през самата политическа партия ГЕРБ. Партията също трябва да мине през този много тежък период на осъзнаване, че сега трябва да се приватизира и реформира.

Все пак личното ви мнение - кои антикризисни мерки са удачни и ще имат реално отражение върху икономиката?
- Не съм привърженик на 40 или 50 антикризни мерки, искам цялостна програма, тъй като ни чакат тежки времена. Краткосрочни антикризисни мерки имат смисъл тогава, когато са обвързани с програма и дългосрочна стратегия.

От тази гледна точка защитавам тезата, че изключително лимитираният ресурс, който ще дойде по линия на какъвто и да било държавен дълг, трябва да отиде за стимулиране на тези двигатели и отрасли в икономиката, които могат да ни дърпат напред. Това според мен са индустриалният аутсорсинг, чуждите инвестиции, ИТ индустрията, селското стопанство и пътният сектор.

Имаме ограничен ресурс и той трябва да се налее така, че да има възможно най-голям ефект и да донесе най-голяма добавена стойност. Искам да видя анализ от министерствата на икономиката и на финансите къде може да се получи тази най-голяма добавена стойност.

Това, за което аз се боря, е да има четири основни принципа. Първо - пари срещу реформи. Второ - повишаване на приходната част. Това може да стане, като държавата започне приватизационни процедури, подобри управлението на търговските дружества, както и управлението на концесиите.

Третият основен принцип е оптимизация на разходите, а четвъртият - стимули.

Приватизация на кои фирми?
- Подготвям решение, което ще внеса в Министерския съвет, за продажбата на "Техноекспортстрой" и на държавното предприятие "Строителство и възстановяване". Тези фирми ще се продават от Агенцията за приватизация, която ще определи и метода им за продажба. В момента се прави анализ за продажбата и на "Автомагистрали". След като той бъде готов, ще се прецени дали да се продава и това дружество.
Още от интервюто на „Дневник"