Испанската компания FCC (Fomento de Construcciones y Contratas) подписа днес договора с българското правителство като фирмата, спечелила търга за изпълнител на Дунав мост 2.

Договорът с испанците е за срок от 38 месеца и възлиза на обща стойност 99 955 948.03 евро.

Зам. транспортният министър Весела Господинова подписа и втори договор - за независим надзор на строителството и контрол на проектирането.

Изпълнител е консорциума между френската фирма INGEROP и британската High-Point Rendel с който се назначава инженер по условията на FIDIC и строителен надзор за изпълнение на независим надзор а строителството и контрол на проектирането.
От консорцуима се очаква да изпълнява ролята на инженер, а тя е да осъществява независим контрол на проекта, проектирането и строителството.

Консорциумът ще има роля да провери статичните и динамични изследвания на мостовата конструкция с независим софтуер, да подготви доклад за съответствие след завършване проекта на моста, да внесе проекта за разглеждане в националния експертен съвет с оглед получаване на разрешение за строеж, да проверява и узаконява работните чертежи на моста.

Този договор е с обща продължителност 51 месеца и е на стойност 6 343 850 евро.

Двата основни договора за изграждането на Дунав мост 2 бяха подписани в присъствието на ръководителя на представителството на ЕК у нас,  испанския посланик, депутати, министъра на транспорта, кмета и областния управител на Видин и много експерти, съобщи News.bg.

Мостът ще е с дължина 1971 метра, като включва пътен и железопътен мост с две пътни ленти във всяка посока и единична електрифицирана жп линия.

Средствата за проектирането и строителството на моста и прилежащата инфраструктура са осигурени по линия на Пакта за стабилност, като са привлечени от програма ИСПА 70 милиона евро, заем от Европейската инвестиционна банка в размер на още 70 милиона евро, заем и безвъзмездна помощ и от германската кредитна институция за развитие KfW на обща стойност 20 милиона евро, българско съфинансиране в размер до 60 милиона евро и 5 милиона евро безвъзмездна помощ от френската агенция за развитие.

Мостът е важен елемент от политиката ни да отваряне към европейската транспортна система, изтъкна след подписването министърът на транспорта Петър Мутафчиев и изрази надежда построяването му да подобри достъпа до пазарите и да допринесе за подобряването на конкурентноспособността на българската икономика.-

От страна на надзорниците по строителството и проектирането президентът на френската INGEROT Кристиян Делаж изказа уверения, че с испанската фирма FCC ще направят всички възможно за да изпълнят своите обещания.

От своя страна регионалният мениджър на FCC Игнасио Лареа подчерта че компанията има трайни интереси в региона и че държи на този проект, тъй като той ще осъществи липсващата връзка, свързвайки Видин и Калафат.

Проектът Дунав мост 2 бе много дълго време в изчаквателна фаза, но вече влиза в изпълнение, днес поставяме едно начало и съм убеден, че изпълнителите ще спазят сроковете, каза ръководителят на представителството на ЕК в България Майкъл Хъмфрис и им пожела успех.

Хъмфрис поясни, че всички средства по ИСПА от 1 януари тази година са прехвърлени в кохезионния фонд и макар че това са пари от бюджета на ЕС и се управляват от Европейската комисия, изразходването им е изцяло отговорност на българските власти. Той подчерта и значението на моста, който съвпада с европейски коридор номер 4 и затова се очаква да допринесе много за развитието на областите от двете страни на моста.

Ръководителят на представителството на ЕК каза още, че е изключително важно правителството да внедри такива процедури които няма да позволят коурпция в процеса на изпълнението на проекта и добави че европейската комисия ще наблюдава отблизо този процес.

По думите на транспортния министър Петър Мутафчиев подписването на двата договора е сериозен знак не само за България но и за ЕС, тъй като изграждането на Дунав мост 2 ще е първият голям проект, финансиран от кохезионния фонд, но той също е и знак за проведена перфектна процедура, която дава право на България на самочувствие, че може да усвоява европейските средства. Това е сериозен знак към ЕС за готовността на България да организира проекти конкурси и целия процес на строителството убеден е Мутафчиев.

Според неговите очаквания след 6-месечно проектиране следва веднага да започне строителството на моста.
До 21 май трябва да приключи подаването на оферти за прилежащата инфраструктура и в рамките на още един месец да бъдат оценени и да бъде избран победител, добави още той.

През етапа на изграждането на моста международният консултант по инженеринг и управление (МКИУ), който е консорциум с лидер Scott Wilson, ще продължи да оказва съдействие и това всъщност е четвъртият етап от изпълнението на договора на консорциума.

Очакваният принос от консултанта на предстоящия етап ще бъде да подпомага Звеното за изпълнение и управление на проекта (ЗИУП) в дейностите му по управлението на проекта, да участва с експерти в изборните комисии по търговете, както и да следи спазването на договорните условия по FIDIC за сключените вече договори. МКИУ ще участва също така в решаването на възникнали технически проблеми - основно за работите по прилежащата инфраструктура, както и ще координира дейностите на Изпълнители и Надзорници с оглед постигането на синхрон и успешното завършване на работите по моста и прилежащата към него инфраструктура.