Ако Китай се развие толкова бързо, както Русия през последните няколко години (става дума за пазар на луксозни яхти), Паоло Вители ще е щастлив. Някога тези продукти на лукса бяха неизвестни в СССР, но сега Русия е сред най-важните пазари за AzimutBenetti, базираната в Торино компания, която Вители започна през 1969 г, пише Financial Times.

Вители е на възраст 60 години, не само основен собственик, но все още и изпълнителен директор на компанията - един от най-големите в света производители на яхти от горната класа. Продажбите на AzimutBenetti за миналата година са възлезли на €830 млн., 50% от които са дошли от европейци.

Компанията продава и супер - яхти: съдове с дължина над 25 м. и цена между 2 и 70 млн. евро. Тъкмо това е довело до успеха в Русия. „Един европеец с много пари ще обмисли дали да похарчи 1% от богатството си за яхта. Но еквивалентният руснак може да похарчи 10% от парите си за най-добрата лодка, която би могъл да си купи. В повечето случаи богатството им е създавано за много кратък период. Може би руснаците чувстват, че трябва да извлекат максимум удоволствие от него".

За да обхване повече пазари, AzimutBenetti открива маркетинг офис в Москва през 2002 г. Оказва се, че това е бил удачен ход - сега около 10% от приходите на компанията идват от Русия. Следващата стъпка е да се отвори яхтено пристанище на река Москва, в което ще се вложат €25 млн., това е първото подобно начинание на компанията извън Италия. „Марината" ще печели чрез „управление" на закотвените лодки.

Вители има инженерно и икономическо университетско образование. Той заявява, че се надява Китай да стане в рамките на пет години толкова успешен пазар, колкото Русия, носейки 5-10% от продажбите на компанията.

За разлика от другите европейски компании, фирмата на Вители не полага никакви усилия да изнася производството в страни с по-ниски производствени разходи - според него от това само ще пострадат ефективността и качеството. От 2700 служители на Azimut, почти всичките работят в Италия, разпределени в цехове по северозападния бряг на Ботуша. Освен това, от много време „страните с високи разходи се асоциират с луксозните продукти".

През следващите 18 месеца в света сигурно ще има икономически трудности, но компанията има по-добри шансове да оцелее от другите бизнес сфери. Вители вярва, че търсенето на „супер яхти" не зависи от икономическата криза. „В доходите на горния край на пазара няма да се види много от въздействието на кризата".

Освен продуктовия асортимент, широкото географско покритие кара Вители да гледа напред с оптимизъм. В региони като Близкия Изток, където Azimut разкри продажбени точки през изминалото десетилетие, икономиката изглежда ще продължи да се развива силно независимо от икономическите трудности другаде по света.

Azimut има още по-широки планове, в които се включва може би и нашата страна. Изследват се идеите да се открият яхтени пристанища в Хърватия, Турция, на Черно море - вероятно на брега на Украйна, Румъния или България. По този начин и продажбите на яхти в региона могат да се повишат - счита Вители.

Вители притежава 95% от компанията, но няма планове да намалява акционерния си дял. „Харесва ми да бъда частен. Това значи, че можем да се грижим за интересите на клиентите, не акционерите". Яхтеният бос даже и не мисли за пенсия.