Австралия заповяда на автопроизводителите да изтеглят 2.3 милиона автомобила, оборудвани с потенциално смъртоносни въздушни възглавници.
Колите съдържат въздушни възглавници, произведени от японската компания Takata, която е в основата на скандала, довел до десетки милиони изтегляния на автомобили по света през последните години.
Въздушните възглавници на компанията са свързани с поне 23 смъртни случая по цял свят, един от които в Австралия. Дефектът може да доведе до избухване на възглавниците и разпръскване на шрапнели, които да нанесат сериозни физически травми на пътуващите в колите.
Доброволните изтегляния в Австралия вече са обявени от големи марки автомобили, като BMW, Chevrolet, Honda, Nissan и Toyota. Според властите тези мерки не са достатъчни, за да се справят с опасността, оставяйки около 2.3 милиона автомобила с дефектни въздушни възглавници да се движат по пътищата на страната.
"В някои случаи процесът на доброволно изтегляне не е ефективен. Някои производители не са предприели задоволителни действия, за да се справят със сериозния риск за безопасността, който възниква след като въздушните възглавници са на повече от 6 години", каза Майкъл Суккар, помощник-министър на финансите на Австралия.
Новото принудително изтегляне включва модели на големи производители като Ford, Mercedes Benz, Tesla и Volkswagen.
В някои случаи автомобилните производители използват дефектните въздушни възглавници на Takata като временни заместители на тези, които вече са в автомобилите, поради липсата на налични части, показва разследване, проведено миналата година от австралийската група за правата на потребителите Choice.
"Ясно е, че някои автомобилни компании са пускали ужасните въздушни възглавници на Takata", каза говорителят на организацията Том Годфри.
В Австралия са засегнати общо 4 милиона коли, или почти 1 на всеки 5 пътнически автомобила по пътищата на страната. Всички дефектни въздушни възглавници Takata трябва да бъдат заменени до края на 2020 г., според правителството.
Дефектните въздушни възглавници на японската компания доведоха до масови изтегляния в света през последното десетилетие. В САЩ бяха засегнати повече от 40 милиона автомобила, а властите твърдят, че изтеглянията могат да се проточат до 2023 г.
Скандалът доведе до бавното и болезнено загиване на Takata, която започна като производител на текстил преди повече от 80 години, а по-късно се специализира в предпазните колани и друго оборудване за безопасност в автомобилите.
Компанията се призна за виновна по наказателните дела, заведени срещу нея и се съгласи да плати 1 милиард долара глоба в САЩ. Тя подаде заявление за банкрут през миналата година, а голяма част от нейните операции се поемат от Key Safety Systems - китайска компания, базирана в Мичиган.